Vær synlig – også på din egen hjemmeside

Den manglende synlighed

Alt for mange mindre virksomheder forsømmer at være synlige på deres egen hjemmeside. Hvad mener jeg så med det? Jo, folkene bag står simpelthen ikke ordentligt frem og fortæller, hvem de er.

I mit tilfælde betyder det, at man stensikkert bliver valgt fra. Man bliver altså ikke kontaktet af mig med henblik på at stå for mit regnskab eller bygge min hjemmeside, hvis jeg ikke på hjemmesiden kan se, hvem virksomheden består af.

Er det reelt en større virksomhed, forventer jeg ikke, at man har samtlige medarbejdere remset op på siden (selvom det nu virker ret fedt, nogle af de steder hvor de gør det). Men så vil jeg i det mindste gerne have en fornemmelse af ledelsesteamet og nøglepersoner. Og er det en mindre virksomhed, bliver mit krav kun større. Der vil jeg altså kunne læse bare lidt om, hvad du er for en fisk, før jeg hyrer dig og dit enkeltmandsfirma til en konsulentopgave eller andet.

Det er ikke nok at skrive: “folkene bag firma X har beskæftiget sig med webdesign i mere end 20 år tilsammen”. Betyder det så, at I er tre 22-årige, der alle byggede jeres første website som 14-årige og arbejder med webdesign i fritiden? Eller betyder det, at det er et enkeltmandsfirma bestående af en hardcore webdesigner, der har arbejdet professionelt med faget i 20 år? Giv mig noget mere information, så jeg ved, hvem jeg har med at gøre.

Hit med navnene! Stå helt frem i søgelyset

Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor så mange helt små enkeltmandsfirmaer eller ganske-få-mands-firmaer er så hunderæd for at stå frem med navne og billeder?

I min verden giver det et fantastisk boost i tillid, at folk tør træde helt frem i søgelyset, vise deres identitet og stå ved, hvad de laver. Det er jo ikke fordi, det er umuligt at finde ud af alligevel (Bare tænk på mit gamle indlæg om, hvem der står bag en hjemmeside).

Og så de gode eksempler

Lidt af det her brokkeri – bare i en ultrakort version på ca. 140 tegn – skrev jeg på Twitter den anden dag. Uffe Fey, der er manden bag holde-styr-på-din-tid tjenesten Tasks, spurgte hvad jeg mente ville være godt nok – og om jeg havde nogle gode eksempler.

Så her er tre eksempler fra denne blogs stamgæster og folk på min Twitterliste. Mindre firmaer, der rent faktisk giver en god præsentation af folkene bag forretningen på hver sin måde.

Det første eksempel er WordPress-hajen Anders Saugstrup. Ved første øjekast en noget tam profil, hvor han dog står frem med billede og navn. Men han linker til sin Linkedin-profil, hvor man let og elegant kan komme til at se, hvad han har beskæftiget sig med tidligere. En fin løsning.

Det næste eksempel er firmaet eCapacity. En konsulentvirksomhed, der har valgt at præsentere hele ledelsen og temaet på en oversigtsside, hvorfra man kan klikke videre ind og læse mere om hver enkelt person. Meget gennemsigtigt og tillidsskabende.

Og det sidste eksempel kommer fra et SEO-firma. Det er firmaet Conseo, der drives af Lars Bachmann. Det er man ikke i tvivl om, når man læser “Hvad er Conseo”-siden. Her beskrives klart, hvornår firmaet er stiftet, at hr. Bachmann står bag, og hvad hans baggrund er. Den tekst fylder ikke ret mange linier, men mere behøver man ikke nødvendigvis for at indgyde lidt tillid.

18 meninger om “Vær synlig – også på din egen hjemmeside”

  1. Det er nok svært at finde den rette balancegang.

    Der er masser af enkeltmandsbikse, hvor alt materiale emmer af “vi”, så virksomheden ser større ud, end den er. Og så vil “de” nok ikke risikere at afsløre, at det blot er Fætter Guf, der sidder og roder med et eller andet. Men ofte er det jo ret nemt at gennemskue alligevel, og så har du helt ret i, at det mister noget troværdighed.

    Der var en periode, hvor bl.a. reklameburauer gjorde meget ud af at præsentere hver enkelt medarbejder på hest, motorcykel, til vands, til lands og i luften. En masse personlige ting, som formentlig vil være sjovt for eksisterende kunder at læse om, men som også ofte virkede lidt for kreative.

    Men jeg må vist lige ind og rette lidt på nogle af “mine” sider… 🙂

  2. Sjovt, det er et af mine STØRSTE punkter, når jeg er ude og prædike troværdighed over for webshop-ejere.

    Den gode historie om ens forretning og hvad der gør den unik, historien om hvorfor man brænder for sit produkt, og krydret med et enkelt foto eller to, er simpelthen med til at højne troværdigheden så højt, at det er helt åndsvagt. Og det er jo ikke ligefrem noget, der tager oceaner af tid at lave.

  3. @Johnny,
    Ja, det er klart, at hvis man kører den store “vi”-stil på et enkeltmandsfirma, er det sværere at følge mine opfordringer i indlægget. Men det kan faktisk også lade sig gøre. Så skal man blot have en tilpas fancy titel. “Adm. dir.”, “CTO” eller “Produktionschef” antyder, at der må være folk under en. 🙂

    @Rosenstand,
    Ja, jeres side er også et glimrende eksempel – beskrivelser flettet sammen med passende mængde storytelling.

    @Jacob,
    Billigvoks.dk sender helt klar nogle “vi er afslappede og hygger os med arbejdet”-signaler med deres beskrivelser. Og det kan også sagtens være budskaber, man har lyst til at bringe.

    @Søren,
    Ja, i mit rant ovenfor er jeg knap så detaljeret i de gode effekter og muligheder ved nogle gode beskrivelser. Du har helt ret i, at der ligger nogle rigtigt gode storytelling-muligheder i beskrivelsen af forretning, produkter og medarbejdere.

  4. Super, tak for uddybelsen.

    Jeg har selv for år tilbage lavet “vi”-finten, men på et tidspunkt gik det op for mig at det dybest set er åndssvagt. Og i dag, flere år senere, kan jeg nu se at det fungerer langt bedre at lægge kortene på bordet og sige det som det er: jeg er mig og kun mig. Det giver nogle fordele og ulemper, men det gør det jo også at være et “vi” (afhængigt af de kunder man ønsker at tiltrække). Jeg har dog valgt kun at fremhæve fordelene på min beskedne firmaside på http://idenion.dk/ 🙂

  5. Et lille sjovt input ift. ovenstående. Da jeg forleden lancerede mit website og herunder “Om” siden kaldte jeg menupunktet “Om OS”, hvor OS er forkortelsen for det lange OnlineSpecialisten.

    Det betød 4-5 henvendelser i forhold til, hvorfor jeg omtalte min virksomhed i flertalsform, når jeg på mit website, så tydeligt viser, at der er tale om en enkeltmandsvirksomhed. Den tvetydighed havde jeg ikke tænkt over, men fik hurtigt rettet, da det er et vigtigt troværdighedsspørgsmål.

    Jeg bruger desuden bevidst fotos både på mit website og visitkort, da en personlig fremtoning for mig er vigtig. Min “OM OS” side: http://onlinespecialisten.dk/om-onlinespecialisten/

  6. Det skaber helt klart også mere tillid hos mig når man kan se hvem der står bag.
    At sætte et billede på folk hjælper altid – mener også at Thorborgs support i Spamfighter fik venligere mails retur når kunderne kunne se hvilket menneske der sad i den anden ende…

  7. Du hiver sku fat i nogen ret relevante emner, først med dybe links fra de kedelige sider og nu med at skabe troværdighed on-site – tak!

    Må nok hellere få optimeret vores om-os sider lidt mere 🙂

  8. Tak for opsangen – hvor har du ret. Jeg kontakter sjældent firmaer hvor jeg ikke kan se et navn på personerne bag.

    Alt hvad du skriver om “om” siden gælder også hvis du har en:

    Twitter account – udfyld bio + link korrekt. Tænk over hvad der står.
    Facebook fanpage/gruppe – udfyld info nøjsomt og fortæl hvem som opdaterer siden.

    Du har 50 millisekunder til at overbevise den ankomne brugers hjerne om at dit site er ok.

    Ja, det gælder faktisk over alt. Som min gamle chef sagde:

    “Where ever you are, be there” med tryk på “be” 🙂

  9. @Uffe,
    Jeg tør næsten sige, at de fleste vist har brugt eller overvejet “vi”-finten på et tidspunkt 🙂
    Og hvis jeg må sige det, gør du det fint med at opremse fordelene ved at hyre dig som enkeltmandsfirma. Og ja, det må være andres opgave at finde ulemperne.

    @Thore,
    Ja, det kan være svært ikke at blive bare en smule indforstået med sin egen virksomhed og hjemmeside.

    Og som Emil også er inde på, giver billeder altså en god effekt på tillidsskalaen.

    @Lars,
    Jeg prøver at hive lidt originale vinkler ud af ærmet, så online synlighed her på bloggen ikke altid handler om de nyeste Google-påfund eller et eller andet decideret SEO-emne.

    @Joackim,
    Du skal bare sige til, hvis jeg skal levere en opsang en anden gang 🙂
    De dukker op fra tid til anden, oftest når jeg bliver irriteret over et eller andet.
    Du har en god pointe, at man skal huske sine små “om os”-sider på alskens profiler og tilstedeværelser på 3. parts websider.

  10. Jeg arbejder til daglig i Servicestyrelsen, en offentlig styrelse med de regler for politisk styring det fører med sig.

    Vi har valgt, at lægge næsten alle ansattes mail ,billeder, og telefonnumre på. I adskillige tilfælde også faglige kompetencer og uddannelse.

    Det er en måde, at vise en faglig troværdighed og mennesket bagved den offentlige repræsentant. I kan se det under denne side http://www.servicestyrelsen.dk/wm148027

  11. Hej Brian,

    Tak for et godt eksempel på, hvordan det kan gøres i en større organisation. Jeg skrev godt nok om det i indlægget, men fik ikke linket til et eksempel.

  12. Er det ikke (stadig) et levn fra fortiden, at mange er/var meget “netforskrækket” mht. at skrive sit fulde navn endsige uploade et bilede. For hvordan kunne dét ikke blive misbrugt?!

    Tror dog, at sociale fora som f.eks. Facebook og en generation, der er født med hænderne på en computer, gør, at mange bliver mere “selviscenesættende” – på den gode måde!

    Tak for linket til billigvoks.dk. Kendte ikke sitet. Men julens festhår er nu reddet! 🙂

  13. Hej Anette,
    Jo, der er nok i et vist omfang et levn med netforskrækkelse tilbage.
    Men jeg tror nu i lige så høj grad, der er tale om sjusk eller folk, der egentlig gerne vil gemme sig lidt bag “vi”-omtaler og svulstig selvros i stedet for at indrømme, at man er en nystartet 20-årig i en given branche.

  14. Hej Synlige Mand 😀

    Super fedt indlæg, håber du synes jeg er synlig nok på min ny opstartet hjemmeside.

    Ja, for jeg har lige startet et nyt forum for webmastere som jeg håber du vil tage et kig på så jeg kan komme godt i gang.
    Det kunne også være rigtig godt, hvis du gad oprette en bruger og starte nogle debatter.

    Mange Hilsner
    http://www.webmasterdebat.dk

    Godt Nytår

  15. Hej Peter,
    Ja, det er stadig lige aktuelt. Der findes stadig rigtigt mange firmaer derude, der ikke skriver noget om, hvem de er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *