I dag overlader jeg bloggen til Jacob Kildebogaard til en kort lektion i en af måderne, hvorpå Adwords-arbejdet kan understøtte SEO-arbejdet:

Rigtig mange webshopejere spørger hvad de skal fokusere på: Søgemaskineoptimering eller AdWords.

AdWords konsulenterne råber straks ADWORDS, mens SEO-konsulenterne siger at de selvfølgelig ikke skal betale for hvert klik og derfor skal starte med SEO (vel vidende at deres arbejde havner et sted under scroll 😉 ). Men er det så sort/hvid? Svaret er nej. Specielt når det gælder søgeordsanalyse er der meget at hente ved at inddrage AdWords i søgemaskineoptimeringen.

Det er værdifuldt med gode organiske placeringer. Værdien afhænger i høj grad af to ting: hvor mange der søger på frasen, og hvordan disse brugere konverterer. Da søgemaskineoptimering er et arbejde der tager noget tid kan det være fatalt at blive synlig på forkerte fraser. Forarbejdet er derfor enormt vigtigt.

Derfor er din søgeordsanalyse dårlig

Man starter derfor typisk med en søgeordsanalyse. Der er tre vigtige ting vi gerne vil vide: Hvilke søgeord der er relevante, hvad volumen er på disse og hvad der giver salg. Lad os se på de tre data hver for sig.

Hvilke søgeord er relevante?

Der findes mange gode værktøjer til at hjælpe med at finde relevante søgeord. Fx giver ubersuggest.org en masse gode input på søgeord, der knytter sig til en søgning. Fx er dette listen over ord med B, der oftest søges sammen med ordet AdWords:

JK - bryllupskørsel

Det er fine input, jeg vender tilbage til hvordan AdWords også kan bidrage til dette.

Hvor mange søgninger er der på søgeordene?

Når vi ved hvilke søgeord der er relevante skal vi vide hvilke der har flest søgninger. Der er en række gode værktøjer til dette, men når sandheden skal frem, så er de ikke perfekte. Det bedste værktøj til at vurdere volumen er Google AdWords Keyword Planner. Der kommer fine tal frem om søgninger og forslag til budpris.

JK - kw tool 1

Man kan tilmed se hvordan søgevolumen ændrer sig ift. måned på året. September og oktober er ikke højsæson for bryllupskørsel i København:

JK - kw tool 2

Problemet er blot at du ikke kan stole på disse data. Tallet for søgninger er ikke på baggrund af hvor mange søgninger der foretages. Tallet viser hvor mange eksponeringer du får, hvis du sætter søgeordet op i AdWords både på search og på display. Det betyder at tallet er alt for højt. Hvis du har et emne, hvor mange hjemmesider med adsense annoncer skriver om emnet, så får du meget skæve tal. På en god dag er forholdet mellem søgeordene ens, dvs. at hvis det ene søgeord har 300 søgninger og det andet har 600, så kan man bruge data til at vide at der er dobbelt så mange søgninger på søgeord 2.

Så uanset værktøjer, så er det ikke de mest valide data du får omkring søgevolumen.

Hvor godt konverterer søgeordene?

Ingen søgeordsanalyse fra diverse værktøjer kan vise hvor godt et søgeord konverterer til salg. Med erfaringen kan søgeordene nok inddeles i grupper, da de mest specifikke søgninger typisk konverterer bedst, men konkrete data har du ikke.

AdWords data er vejen til den perfekte søgeordsanalyse

De forskellige værktøjer til søgeordsanalyse bringer dig langt på nogle punkter, ikke langt på andre punkter. Inddrager du AdWords, så har du helt andre muligheder.

Find søgeord med AdWords

De mange værktøjer der findes giver dig gode muligheder for at finde søgeord. Du skal stadig lave dette arbejde. Men du skal supplere det med data fra AdWords.

For år tilbage skulle jeg undersøge hvad folk søgte sammen med frasen “bryllupskørsel”. Jeg satte derfor en kampagne op med søgeordet. Når det er et ord, så vælg søgeordstypen “sætning”, så matcher Google også med søgninger hvor der er andre ord foran og bagved dit søgeord.

Når kampagnen har kørt lidt tid kan du vælge “search terms” og se præcis hvad brugerne har søgt på:

JK - search terms

Du får en fin liste:

JK - search terms2

Jeg får en fin søgeordsliste der viser at brugerne i høj grad søger geografisk, men også kombinationer ift. vogntype. Måske der er noget brugbart, måske det ikke giver mere end du allerede havde fundet i din søgeordsanalyse.

Kend trafikniveauet med AdWords

Næste trin er at undersøge hvor stor volumen der er på de forskellige søgninger. Vi har data fra Keyword planner, men de er ikke præcise. I AdWords er der derimod helt præcise data. Ovenstående billede viser antal eksponeringer, og du har en præcis rækkefølge på hvilke termer der vil give dig mest trafik.

AdWords viser værdien

Sidst men ikke mindst kan AdWords trafikken vise dig præcis hvor god en trafik det er. Jeg har data på præcis hvor stor en konverteringsrate de forskellige søgeord har. Så i stedet for blindt at gå efter volumen, så kan jeg se på antal konverteringer (leads i dette tilfælde), og gå efter de søgeord, der vil give mest værdi til min forretning.

Så for kort at opsummere, så skal ikke overveje om du skal lave enten AdWords eller SEO. Du skal starte med AdWords, så du har de bedste data til at planlægge dit SEO-arbejde ud fra. Du har både korrekte data ift. søgevolumen og endnu mere interessant, så har du data på hvordan det bidrager til din forretning. Et søgeord med det halve trafik men med den tredobbelte konverteringsrate er bedre at gå efter, og det ved du kun via AdWords.

Hvis du har god tid kan du selvfølgelig starte med SEO, vente noget tid på resultaterne, vente endnu længere tid på at overveje noget andet, igangsætte tiltag i en lidt anden retning for til sidst at vente på resultaterne igen for at se at det du startede med ikke var helt optimalt. Så gik de år også, mens konkurrenterne nappede de bedste søgeord.

God arbejdslyst!

Om Jacob Kildebogaard:

Jacob er AdWords & Analytics Manager samt partner i search bureauet Webjuice.dk. Han har netop udgivet sin bog nr 2: AdWords for Webshops. Derudover driver Jacob Gaboost.dk, der er en benchmark service for danske webshopejere. Han er en erfaren konsulent, foredragsholder og underviser.