Vi har gennem længere tid måttet leve med, at Google har videregivet en mindre og mindre andel af de søgeord, som folk har brugt til at finde vores websites med. “Not provided” har længe været det mest brugte søgeord på alle sites verden over.

Men i sidste uge sluttede festen helt. Google redirecter nu alle søgninger til deres https-version, hvilket betyder, at der fra nu af slet ikke kommer søgeordsinformationer med fra besøgende fra organiske søgninger. Køber man besøgende via Adwords, får man fortsat al information om de besøgendes søgeord.

Denne ændring kan vende op og ned på mange onlinenørders dagligdag. Derfor kom jeg på at spørge et bredt udvalg af onlinefolk, hvad det kommer til at betyde for dem, og hvad de vil gøre for at håndtere denne ændring og klare sig bedst muligt i “tiden efter søgeordsdata”.

Jeg har spurgt et bredt udvalg af SEO-folk, Adwords-folk, webanalytikere, affiliates, inhouse-folk og shopejere.

Spørgsmålet til alle lød:

“Google fjerner nu al data fra organiske søgninger, så vi ikke kan se, hvad folk har søgt på for at havne på vores sites.

Hvordan påvirker det dit arbejde, og hvad har du tænkt dig at gøre fremover?”

Nedenfor kan du se, hvad 14 danske onlinefolk, inkl. jeg selv har svaret på spørgsmålet.

Thomas Rosenstand, SEO-konsulent fra Concept Interest:

Jeg har ventet den besked længe, så den kommer sådan set ikke bag på mig. Og nyheden påvirker ikke mit arbejde i nævneværdig grad direkte, da jeg meget ofte har Analyticsfolk til at håndtere de store kunder alligevel. Det er klart, at det er mere end træls, at Google ikke fortæller os, hvilke søgeord længere – men vi kan jo stadig se, hvilke indgangssider, der giver trafikken. Og dermed altså også få et relativt godt overblik over, hvad der trækker trafik.

Umiddelbart vil jeg tro, at vi vil se et større antal “testkampagner” på AdWords med det formål at få indsigt i keywords, der giver trafik til en given virksomheds hjemmeside. Og det er jo pengene lige i skuffen for Google, hvilket jo også er det, de er sat i verden for: At tjene penge.

Jeg tror også, vi vil se en opblomstring i bedre interne søgefunktioner på sites, for det er jo trods alt under egen kontrol, og termerne der vil nok afspejle nogenlunde, hvad der foregår i hovedet på gæsterne.

Der er ikke trykket på panikknappen her på kontoret – jeg selv arbejder ganske meget baseret på mavefornemmelse og erfaring i mange sammenhænge, og det betyder, at jeg sagtens kan arbejde uden en million fine Excel skemaer og grafer. Endelig må jeg tilstå, at jeg altid har været mere optaget af den den trafik, mine kunder IKKE får – og det har vi jo aldrig kunnet se i Analytics.

Mikael Rieck, super-affiliate. Blogger og podcaster på antphilosophy.com.

Det er et rigtig relevant spørgsmål og med alt den hype der er omkring det lige nu, så vil mit svar muligvis komme bag på mange af læserne. Den korte version er nemlig, at det ikke vil påvirke mit arbejde og at jeg ikke har tænkt mig at gøre noget anderledes fremover.

Sagen er nemlig, at keywords i Analytics for mig er ”nice to have” og ikke ”need to have”. Jeg bruger dem ikke til noget i min forretning.

Mine keywords finder jeg via erfaring, Keyword Planner, Google’s suggest funktion, GWT osv.

Dem der kender mig ved, at jeg ofte er lidt firkantet. Min påstand er nemlig, at mellem 80-90 procent af online marketers ikke bruger deres keywords i Analytics aktivt i deres forretning. Få lader sig måske inspirere til nyt indhold de kan producere. Endnu færre laver den udførlige analyse for at finde ud af hvilke ord der ender med at konvertere.

Så i bund og grund vil jeg mene, at dem der har mest grund til at være frustrerede er dem som arbejder professionelt med CRO og et eller andet sted vil jeg mene at man kan komme rigtig langt med sund fornuft og evt. Adwords data.

Halfdan Timm, Affiliate og indehaver af juf.dk

Det er en meget ærgerlig ændring – men en forventelig ændring, da Google som amerikansk børsnoteret selskab er nødt til at tjene flere og flere penge for hvert eneste kvartal: Vi har jo stadig adgang til data i AdWords..

Referrer-dataen, hvad vores besøgende har brugt af søgestreng, har altid været brugbar information i forhold til at skabe godt og relevant indhold på ens site.

Den mulighed mister vi nu.

Men ser vi på det store billede har referrer-dataen blot været en lille brik i det at lave ens søgeordsanalyse. Du kommer stadig meget langt med Keyword Planner, Ubersuggest, Searchmetrics og så videre.

For mig betyder det, at jeg mister en væsentlig brik i forhold til den søgeordsanalyse, jeg laver på større sites. Men ikke mere væsentlig, end at jeg har andre steder at gå hen for at finde søgeord.

Vi skal nok vende os til ikke at kunne se de søgeord, besøgende har brugt for at komme ind på vores side. Jeg synes det helt store problem i denne sammenhæng er hvordan Google går ind og tager data, der reelt set ikke tilhører dem, og skjuler den. Monopoler er farlige. Google er i gang med at vise hvorfor lige nu.

Rasmus Sørensen, affiliate og SEO-konsulent fra TLA Media.

Som Search Marketing nørd er det umiddelbart et kæmpe problem og noget som jeg lige skulle tænke lidt over, da nyheden kom fra Google. Vi havde det jo på fornemmelsen, da Google tidligere begyndte at kryptere keywords fra søgninger, som stammer fra brugere, som er logget ind. %-delen har dog ikke været særligt stor – 15-20% – men stigende og en uheldig tendens for os som lever af at arbejde med bl.a. keywords og brugerens søgeadfærd.

I realiteten betyder ændringen fra Google, at vi nu ikke kan se direkte, hvad en bruger har søgt på for at finde vores sites. Vi får sværere ved at optimere vores indhold og vi kan være i tvivl om, hvilke long tail keywords en bruger har anvendt.

Så på den korte bane er det ret kritisk og vi måtte lige sætte os ned og finde ud af, hvad vi så skulle gøre. Efter længere overvejelser, er konklusionen, at det giver en masse bøvl og gør det markant mere besværligt at analysere på sin indsats.

Når det er sagt, er det ikke en katastrofe. Vi kan jo stadig se mængden af trafik fra Google – lige som vi kan fra alle andre sites – vi kan bare ikke se keywords.

Vi kan også se i vores trackingsystemer hvilke sider og hvilket indhold brugerne ser på mest. Vi kan opså filtere således at vi kan se, hvilke sider brugerne lander på når de kommer fra Google og dermed få en ret god ide om, hvad de har søgt på overordnet. Vi kan dog ikke se præcist om det er ”search marketing konsulent” eller ”search marketing” o.s.v. hvilket gør den løbende optimering og effektanalyse noget mere besværlig.

Et par alternativer kan være den åbenlyse og måske en af grundene til at Google har lavet denne ændring; nemlig at man som Adwordsannoncør kan se netop, hvad der søges på, i hvilket omfang og mængden af trafik et keyword har givet. Så frem med tegnedrengen og køb Adwords, så er du meget klogere.. og en del fattigere.

En anden metode kunne være at bruge nogle at de services og værktøjer, som rent faktisk findes i dag. Det kunne være www.searchmetrics.com/en/ eller danske Hoosh: hoosh.com/

Disse værktøjer skanner løbende et hav af keywords og fortæller dig, hvor du er placeret, hvordan dine konkurrenter er placeret og kommer med et estimat på, hvor meget trafik de genererer fra deres placeringer. Man kan også overveje AWR www.awrcloud.com, som gør præcist det samme og løbende fortæller dig udviklingen i dine placering.

Denne viden kombineret med dine tal fra Analytics om det mest besøgte indhold, gør dig i stand til at få et meget godt indtryk af din SEO og trafik fra Google.

Frederik Hyldig, SEO-konsulent fra frederikhyldig.dk

Skjult søgeordsdata kommer til at få en stor betydning for alle, der er afhængige af organisk søgetrafik. Søgeordsdata er det, som gør os i stand til at måle på og forbedre hjemmesider i forhold til søgetrafik.
Jeg bruger i høj grad søgeordsdata til at få nye forslag til søgeord. Ved at sammenligne antal besøg fra hvert søgeord med det omtrentlige totale antal søgninger (via Googles søgeordsværktøj) kan man få en liste over de søgeord, der er værd at opnå bedre placeringer på, lave nyt indhold til eller uddybe det eksisterende indhold. På grund af (not provided) kan jeg ikke få lige så mange ideer som før.

En lignende metode anvendes af eksempelvis værktøjet HitTail, som regner med at kunne levere forslag så længe, at der er 5-10 % søgeordsdata. Problemet er bare, at når vi kun ser en lille del af de faktiske søgeord, så går vi sandsynligvis glip af mange af de bedste forslag. Medmindre EU finder på at involvere sig, tror jeg ikke, at vi får søgeordsdataen tilbage. Vi er altså nødt til at se på de muligheder, vi stadig har. Umiddelbart synes jeg, at tallene fra ‘Søgeforespørgsler’ i Google Webmaster Tools ser meget fornuftige ud – men det er noget, jeg skal have studeret nærmere. Der er desværre begrænsninger i antallet af søgeord, og den går kun 90 dage tilbage. GWT viser til gengæld klikfrekvensen for hvert søgeord, hvilket er et tal vi ikke har haft i Analytics.
I Analytics har jeg opsat en rapport, som sorterer sider efter antallet af organiske besøg. I stedet for at kigge på hvilke søgeord, der giver flest besøg, vil jeg fremover kigge mere på hvilke sider, der får flest organiske besøg.

Det har aldrig været nok kun at kigge på, hvor meget trafik et søgeord sender. Det tal kan være præget af sæsonen og giver derfor ikke et helt klart billede af udviklingen. I stedet har man måtte sammenholde dette tal med søgeordets placering i søgeresultaterne. Sammen kunne disse to tal give et godt indtryk af, hvordan man klarede sig. Uden søgeordsdata er vi nødt til at nøjes med placeringer. Fremover vil jeg spore betydelig flere ord og især gøre brug af grupper, så jeg kan følge udviklingen for en bestemt gruppe. Jeg tror, det bliver en god tid for dem, som udbyder rank-tracking services.
Bureauer vil kunne få nogle problemer med at fremvise lige så detaljeret rapporter som før. Kunden kan kun se, om det organisk besøgstal er steget eller faldet og ikke hvilke søgeord, der har resulteret i denne ændring. Et bureau vil derfor kunne øge det organiske besøgstal ved at gå efter ligegyldige søgeord, som giver irrelevante besøgende. I begejstring over, at det organiske besøgstal stiger, ser kunden måske ikke at
konverteringsraten falder.

Usikkerheden kan måske få nogle kunder til at prioritere AdWords, da det stadig er en kanal, hvor man kan se lige præcis, hvad der resulterer i øget omsætning.

Der er mere at sige om (not provided), men jeg har vist opbrugt mine 3.000 tegn nu. Jeg kan anbefale folk at læse hvad Avinash Kaushik, Ian Lurie (Portent) og Seer Interactive har at sige om emnet.

Rasmus Himmelstrup, SEO-konsulent, blogger på seoanalyst.dk

Der er ingen tvivl om, at Googles fjernelse af keyword data er en alvorlig udfordring, der kommer til at ændre på tilgangen til SEO analysearbejdet og keyword fokus generelt. Med det sagt, er jeg ikke så bange for den generelle udvikling. Vi har længe vidst, at denne dag ville komme og mange websites har allerede længe kørt med not provided data på op over 50%.

Jeg kan forestille mig, at der hurtigt bliver andre muligheder for at tilgå keyword data. Hver eneste gang, der er kommet ændringer fra Google eller nogle andre tilsvarende dataleverandører, er der blomstret nye værktøjer op. Google har selvfølgelig et stærkt kort, men der er efterhånden også virkelig mange, der er stærkt afhængige af deres online markedsføringstiltag – herunder deres keyword data. Derfor forestiller jeg mig en hurtig udvikling her.

Google AdWords’ Paid and Organic Report og Google Webmaster Tool bliver sandsynligvis vigtige datakilder fremadrettet. Udfordringen er, at Webmaster Tool ikke er særlig nøjagtigt og at dataudtræk på meget store website hurtigt bliver meget tungt. Paid and Organic Report fra Google AdWords er ok – men det kræver så, at man kører tilstrækkeligt AdWords budget og her medtager alle de keywords, der kunne være relevante.

Jeg vil foreslå, at vi alle sammen begynder at benytte Bing i stedet. Bing har i øvrigt også et fremragende Webmaster Tools, som mange kunne få værdifuld data ud af. Så er der bare lige udfordringen med at få folk til at skifte… :)

Endelig er det nærliggende at tænke, at Google kommer med endnu en betalt version af Google Analytics. Den bliver måske ikke lige så dyr som Premium, men når Apple kan lancere en discount Iphone – kan Google vel også lancere Google Analytics Discount.

Vi kommer ikke til at ændre noget radikalt, når vi mister alt keyword data. Vi kommer med garanti, til at bruge PPC data endnu mere aktivt og vi vil også i langt højre grad bruge landingssiden til at afgøre keyword værdi. Men mistet keyword data er blot endnu en spændende udfordring i det daglige SEO arbejde…

Morten Vadskær, webshopejer m.m., driver bl.a. Shoporama.

Det er intet mindre end forfærdeligt. Det eneste gode, der er at sige om det, er, at spillereglerne er ens for alle.

Men i stedet for at græde snot må vi bare tilpasse os til de nye vilkår. Det her stiller andre krav til os, da vores SEO-arbejde fremover er noget mindre datadrevet. Til gengæld er der nu endnu en grund til at spille på AdWords og man kan nu spørge sig selv, om man rent faktisk skal fortsætte AdWords-kampagner, der ikke er lønsomme, udelukkende for at få indsigt i søgeordsstatistikken.

Men… det er den der med læhegn og vindmøller, så det er tid at tænke kreativt. Jeg forudser, at mange fremover vil kigge mere på deres landingssider i Google Analytics og gætte sig frem til, hvilke søgeord, der har tricket den besøgende. Der ud over kommer folk nok også til at kigge mere på deres interne søgemaskine.

Det betyder at søgeordsanalysen bliver en endnu vigtigere del af SEO-gamet (da vi har sværere ved at skyde med spredehagl og justere ind baseret på data efterfølgende) og det samme gør konkurrentanalysen.

For typer som mig (og det er den slags, der læser med her), så er det forfærdeligt. Men ind imellem er det sundt at blive begrænset i mulighederne og udfordret. Det er der jo kommet meget fint ud af i andre brancher: Haiku-digte og alle Dogme-filmene hvoraf i hvert fald sidstnævnte jo stort set alle har været succeser.

Så på med handsken og nyd at du er blevet udfordret på dit SEO-arbejde (suk… det lyder ikke overbevisende, vel?).

Brian Brandt, chef for online marketing-bureauet Clickstarter.

Et eller andet sted, så kan det ikke rigtig komme som det store chok, at Google fjerner alt data. Tallet på Not Provided har steget støt den sidste lange tid.

Allerede for et års tid siden, begyndte vi i ClickStarter at arbejde mere på ”side-niveau”, end søgeordsniveau. Forstået på den måde, at når vi laver vores månedlige status, har det været hvor meget trafik en side fik fra organisk, fremfor det enkelte søgeord – at kigge på enkelt søgeord er egentlig ret snævert. Hvis du skriver gode tekster på dine landingssider, så er sidegevinsten ved at linkbuilde til dem, at du rammer flere long tail søgninger – og så giver det mening, at kigge på side-niveau.

Efter alle de sort/hvide dyr Google har introduceret, så har anchor teksten også skulle varieres – og det kombineret med, at vi arbejder rigtig meget med long tail strategier – så har det været naturligt, at kigge på hele sidens trafik, fremfor de enkelte søgeord.

Det er skide ærgerligt, at de fjerner den statistik, for der var rigtig mange ting at hente i den data – og nu kommer vi nok mere end før, at bruge Google Adwords til research af visninger på søgeord. Men det har nok også været deres intention.

Skal du se det hele fra et forretningsmæssigt perspektiv, så er det egentlig komplet ligegyldigt, om vi har den søgeordsdata eller ej. De fleste virksomhedsejere jeg taler med, er fløjtende ligeglade med søgeord – de kigger på bundlinjen. Og så er det lige meget om det hedder mobil bredbånd eller mobilt bredbånd. Bare de penge de bruger på online markedsføring, kommer tilbage med god return on investment (ROI). Og det kan de jo sådan set have ret i – det er bare ikke sjovt at indrømme for os SEO nørder.

Mit råd er at tage det roligt. Det er ikke første gang der sker radikale ændringer, som generer vores arbejde. Du skal bare sørge for at holde trit med udviklingen og tilpasse dig den nye situation, så skal du nok overleve.

Sasa Kovacevic, online markedsføring-medarbejder hos Hungry.dk.

Hos Hungry ser vi, at non-provided stille og roligt begynder at fylde mere og mere i vores data. Google har endnu ikke rullet den fulde opdatering ud i Danmark – som i USA – men online marketingsfolk kan godt begynde at forberede sig på en fremtid med 100 % non-provided.

Jeg vil ikke spekulere for meget over, hvorfor Google har valgt dette, da vi stadigvæk ikke har fået nogle klare svar. Google er en forretning, og et eller andet fortæller mig, at Google vælger den løsning, som kommer deres økonomi mest til gode.

Hvad betyder det for vores arbejde fremover? Da de organiske søgeord forsvinder, bliver det sværere at vide, hvilke søgeord der fører til konverteringer. Derved bliver det sværere at levere indhold, der matcher vores besøgendes intentioner, eftersom vi ikke ved, hvad de præcis søger efter. Det bliver altså lidt af et gætværk, men heldigvis kender vi vores egen branche rigtig godt, og det kombineret med et dygtig team vil sikre os, at vi kommer helskindet igennem overgangen.

AdWords er en af vores primære salgskanaler, og af den grund føler vi ikke det samme pres som andre, da vi kan hive AdWords data ud og undersøge, hvilke søgeord der konverterer godt og knap så godt. Men det bliver vanskeligere at argumentere for at investere tid i seo kontra AdWords, netop fordi det bliver sværere at spore resultaterne. Google kan dog forholdsvist hurtigt løse problemet ved at gøre Google Webmaster Tools meget mere præcist end det er i dag.

Siden vi lancerede Hungry, har vi fokuseret på at sprede vores risiko på så mange salgskanaler som overhovedet muligt. De organiske resultater er en af vores vigtigste kilder, men kombineret med e-mail markedsføring, PPC, og de sociale medier, har vi skabt et sikkerhedsnet, som giver os mere tid til strategisk at planlægge, hvordan vi griber seo an i fremtiden.

Det har aldrig været vigtigere at lave ordentlige søgeordsanalyser samt at tale med vores kunder og forstå deres søgemønstre. Det er bl.a. nogle af de ting, vi har fokus på i forhold til vores arbejde fremover.

Lars Skjoldby, arbejder med online markedsføring på Skjoldby.com.

Jeg synes ikke det er helt rigtigt at Google fjerner alt søgeordsdata. Det er rigtigt at vi ikke kan se hvilke søgeord der rent faktisk konverterer, og det er selvfølgelig mega ærgerligt. Men vi har stadig mulighed for at se en hel del søgeordsdata.

På nye kunder har jeg altid brugt Analytics data (eller anden online statistik) til at danne mig et udgangspunkt til en søgeordsanalyse. Men jeg har også brugt andre parametre både i research fasen og den løbende måling. Så jeg synes ikke jeg kommer til at arbejde i blinde.

Hvis ikke min kunde har kørt med Adwords i forvejen, har jeg i mange tilfælde opsat en midlertidig kampagne med brede søgeord, alene til brug for søgeordsanalyse. Det har givet et hurtigt billede af virkeligheden både på shorttail og longtail.

Jeg overvejer lidt om jeg skal bruge denne metode løbende i mit samarbejde. Det kan f.eks. være at jeg foretager et reality check via Adwords engang hver tredje måned. Det øger selvfølgelig også incitamentet for at bruge Adwords fast, hvilket jeg som sådan ikke har noget i mod. Men mine kunder vil nok opleve at jeg pusher mere på i forhold til Adwords en tidligere.

Google Webmaster Tools bliver helt sikkert et vigtigere værktøj for mig. For det første kan du se sådan noget som visninger, gennemsnitsposition og CTR fra de organiske resultater. Og kobler du den sammen med Google Analytics får du disse data ind i Google Analytics.

Jeg vil dog ikke lægge for meget i de eksakte tal i Google Webmaster Tools. Eksempelvis er antal visninger afrundet til hele 10’ere eller 100’ede – i det store billede rykker det ikke noget, men det mistænkeliggør datagrundlaget og jeg har ingen mulighed for at tjekke op på det selv. Derudover må personlige søgninger også have indflydelse på sådan noget som gennemsnitsposition.

Du kan faktisk også koble den sammen med din Adwords konto og trække nogle sammenligninger ud mellem Adwords og organiske visninger. Det er så vidt jeg ved en relativ ny feature, og ikke én jeg har brugt i praksis endnu. Jeg har netop sat det op for de kunder jeg administrere Adwords for og regner snart med at kunne bruge det som synergi mellem Adwords og SEO.

Endelig vil jeg fortsæt måle på den samlede mængde organiske trafik og konverteringer heraf, samt måle på søgeordsplaceringer via ranktracker.

Rune Hansen, indehaver af onlinepartners.dk.

Jamen for at sige det på jysk, så er det selvfølgelig “træls”, at vi nu ikke længere får adgang til disse værdifulde søgeordsdata, men der er flere interessante alternative metoder, som jeg forventer at anvende istedet, for at kunne måle effekten af mit SEO-arbejde fremadrettet.

Når jeg siger forventer, er det fordi at denne ændring er så ny, at spørger du mig om samme spørgsmål om 3 måneder, så har jeg sikkert endnu flere ideer og erfaringer at dele ud af. Her får du mit bud på 2 måder, vi kan gribe denne udfordring an fremover:

1) Analyser landingsider med succes

Først og fremmest vil jeg kigge under fanen “Indhold” i Analytics, og danne mig overblik over hvilke landingsider der generere trafik/omsætning.

Udfra denne vurdering vil jeg på de sider der har succes, undersøge hvilke trafikskabende søgeord den ranker på (stiller krav til en dybdegående søgeordsanalyse og overvågning af søgeordshistorik) – og ikke ranker på – for at få et billede af hvilke søgeord der potentielt er blevet søgt på. Dette giver også mulighed for at kunne igangsætte optimering af flere af de lignende søgeord, som sitet ikke allerede ranker på.

Konkret ned på et specifikt søgeord er det ikke, men det giver en vigtig pejling om hvilket indhold/emner/termer der skaber vækst i vores forretning.

2) Brug dine Adwords-data til SEO

En anden oplagt metode er, at man I højere grad tænker AdWords-dataen ind I SEO-arbejdet. Noget jeg egentlig allerede gør, men slet ikke I så høj en grad, som jeg kommer til fremover. Ved at annoncere på Google køber man jo ikke blot relevant trafik, men også værdifulde data, som absolut bør anvendes til at sætte dagsordenen for SEO-strategien.

Ps. Webmaster tools er også guld værd at bruge i forbindelse med analyse af trafikskabende søgeord, men det er der sikkert allerede et par af mine med-nørder der har beskrevet i dette indlæg :-)

Andreas Lolk, Adwords-konsulent og indehaver af bl.a. ppcprofit.dk.

Både som AdWords konsulent og virksomhedsejer er dette et område, der rammer mig. I arbejdet for mine kunder har i flere tilfælde bygget min initiale søgeordsanalyse på hvad der konverterer godt rent organisk. Det har tidligere været en rigtig god start for webshops, der ikke havde tidligere historik fra bl.a. AdWords.

I White Shark Media laver vi meget inbound marketing og vi har ca. 25% af vores nysalg fra inbound i øjeblikket. Dog bruger jeg meget sjældent søgeordsanalyse til at optimere vores inbound marketing aktiviteter. Årsagen til dette er, at vi meget længe ikke har haft søgeordsdata alligevel (92% af vores besøgende er logget ind pga. en AdWords konto). Jeg har derfor leget med andre metoder til at finde ud af hvad der kan bruges til at optimere vores arbejde og stadig sørge for, at vi bliver fundet i top af Google.

Tre tips til at komme videre:

1) Se Analytics for Top Landing Pages med et Only Organic Traffic segment sat på:

Screenshot af top landing pages

I stedet for at kigge på hvilke søgeord, der giver dig den største mængde besøgende eller konverteringer bør du fremadrettet kigge på effektiviteten af det enkelte blogindlæg.

2) Brug AdWords Organic and PPC Rapporten

Screenshot af Organic & PPC-rapporten

Der er kommet en fantastisk lille rapport i AdWords. Den viser dig hvordan din organiske og AdWords trafik overlapper. Vores egen konto i White Shark Media havde desværre ikke meget AdWords trafik i September grundet omstrukturering, men hvis du kigger i kolonnen med Organic stats kan du se, at der er masser af søgeord, som vi nu kan se klik og impression data for selvom vi ikke har modtaget AdWords visninger for dem.

Vupti. Søgeordsdata. Er det fuldendt data til dit site? Nej, men det kan være en god kilde til at finde ud af hvad du evt. skal fokusere på at optimere yderligere for at få en højere position. AdWords Express var fx et søgeord jeg ikke var opmærksom på havde flyttet sig til side 1.

3) Kombinér Rank Tracker data med Landing Page rapporten

Dette er én af de ting jeg ikke selv har implementeret, men har den liggende i skuffen til, hvis vi gerne vil gøre mere ved det i fremtiden. For os er de store søgeord ikke vigtige PT. Vi går efter long-tail søgeord, interessante blogindlæg og at få fat i links. I fremtiden vil vi gå efter de større søgeord.

Hvis du er afhængig af at skulle måle effekten af dine individuelle søgeord vil jeg mest af alt anbefale, at du bruger Rank Tracker data kombineret med din landingsside rapport nævnt tidligere.

Med disse to kombineret vil du kunne se hvor du har mulighed for at få mere ud af dine landingssider.

Hvis du fx ranker #1 for vandrestøvler til mænd, men landingssiden ikke får noget trafik ved du, at søgeordet bare ikke har nok søgninger (eller dine snippets ikke er interessante nok). Hvis du på den anden side får besøgende fra landingssiden, der ranker #12 for søgeordet vandrestøvler, vil du hurtigt konkludere, at du skal gøre mere for at ranke for dette søgeord.

Jacob Kildebogaard, webanalytiker, Adwords-konsulent og medejer af webjuice.dk.

Der er ingen tvivl om at det kommer til at påvirke den måde vi arbejder på. I starten må vi bruge de historiske data bedst muligt, så længe det giver mening. Altså kigge på de søgeord, der allerede nu er indsamlet. Derudover så rykker lidt af fokus hen til landingpages.

Det er i forvejen interessant at se hvilke og hvor mange forskellige søgeord, der er pr. landingpage, men nu skal dette inddrages endnu mere. Brand trafik går i høj grad til forsiden, så andel af trafik til forsiden fra organic viser hvordan arbejdet med placeringer på generiske placeringer skrider frem.

Helt som Google håber, så vil jeg også anbefale kunder at bruge AdWords mere, alene ud fra værdien af data.

Og endeligt, så tror jeg ikke på at Google fjerner organiske søgeord fra os i al evighed fremover. Måske der kommer en billig betalt udgave af Google Analytics, hvor søgeordene indgår. Måske der kommer langt flere data i Google Webmaster tool, og integrationen med Google Analytics bliver større, så vi får både søgeord, søgevolumen og performance. Dermed sætter de andre webanalyse-værktøjer for døren, og værdien af fx en dyr Webtrends løsning vil være betydeligt lavere end hvis der havde været søgeord.

Frank Hellerup Madsen, indehaver af denne blog

(Ja, selvfølgelig må jeg også selv blande mig).

I mit Adwords-arbejde kommer manglen på organiske søgeordsdata til at betyde, at jeg får en inspirationskilde mindre. Men i langt, langt de fleste tilfælde bruger jeg alligevel i forvejen Adwords selv til den slags research. Så det bliver ikke noget, der kommer til at påvirke mit arbejde med kunder specielt meget. En fordel ved at arbejde med Adwords frem for SEO.

Men for mine sideprojekter kommer det at betyde meget. Her har jeg som oftest ikke meget budget til Adwords, og der er en verden til forskel på det projekt, hvor jeg har fået massevis af søgeordsdata fra 70.000 besøgende og det projekt, som endnu ikke er gået live.

Og den skelnen mellem gamle og nye sites kommer helt generelt til at gøre en forskel fremadrettet. Selvfølgelig ændrer ting sig med tiden og intet er statisk online, men det er alligevel god viden at have, at søgninger i stil med ”røde jeans str. 8 år” konverterer bedre end ”røde cowboybukser str. 8 år”. Detaljer, som nye sites pinedød må købe sig til via Adwords, mens ældre sites har en databank af interessant information, som de nye aldrig kommer til at få.

Her skal man også bemærke, at der jo langt fra altid er helt den samme opførsel på Adwordsbesøgende som hos besøgende, der kommer fra organiske søgninger. Så selv hvis man køber sig til data fra Adwords, bliver det aldrig helt så skarpt, som de informationer, Google tidligere gav.

– – –

Hvis du vil læse mere om hele “not provided”-spetaklet, så findes der et væld af gode artikler derude. Læs f.eks. denne af Jennfier Slegg om 10 måde at få organiske søgedata. Rand Fishkin fra Moz.com lavede en video om emnet. Og som allerede linket i artiklen, har Seer Interactive også skrevet en god artikel.

Har du selv læst flere gode artikler om emnet eller har input til, hvordan vi bedst håndterer situationen fremover, så bland dig endelig i debatten  i kommentarerne.