I dag overlader jeg for en stund bloggen til en gæst. Dagens skribent er Henrik Bondtofte, som netop har udgivet Linkbuildingbogen, og derfor mægtigt gerne vil dele gode tips ud, så vi får lyst til at betale for at læse flere tips fra ham. Det er jo altid en god idé. Jeg siger bare tak – og overlader så ordet til Henrik:

Et af de mest udbredte linkbuilding-tips der findes på diverse SEO-blogs og websites verden rundt, er at lade sig inspirere af sine konkurrenters links. Lad mig med det samme sige, at hvis du gør dette hovedløst, ja så er det absolut et af de værste linkbuilding-råd du kan følge, overhovedet.

Alle links tæller – men nu tæller mange af dem også negativt!

Det er ikke mere end et par år siden, at dårlige links bare ikke rigtigt gav dig nogen værdi, den dag i dag er verdensbilledet et helt andet, med dårlige links kan du fuldstændigt ødelægge dit websites placeringer.

Derfor skal du også være ekstremt påpasselig med, hvad du kopierer fra dine konkurrenters linkprofil. At bruge argumenter såsom, de ranker jo i toppen af søgeresultaterne, er absolut ingen gyldig grund. Vi ser stadig talrige spammy websites rangere i Googles søgeresultater, og nogle gange ser det mere eller mindre tilfældigt ud, om et website akkurat lige har klaret sig igennem den seneste Penguin opdatering eller ej.

Det er dermed vigtigere end nogensinde før, at være linkkritisk. Prøv derfor altid at identificere om der er tale om et rigtigt redaktionelt link, inden du rækker ud.

Overvej og undersøg følgende scenarier for linkmuligheder du finder i din konkurrents linkprofil

  • Linker siden til spamsider? Brug programmer som Screaming Frog SEO spider til at scanne udgående links og kig siderne der linkes til grundigt igennem.
  • Er det eventuelt den konkurrent, du analyserer på’s eget website? Tjek de offentligt tilgængelige Whois-oplysninger og tjek navnet. Det kan sagtens være, at domænet er registeret i et fiktivt navn eller i en anden persons navn. Prøv at lave søgninger på din konkurrents navn og efternavnet på domæneregistranten eller sammenlign adresserne. Tjek også medarbejdernavne, på virksomhedens ansatte hvis muligt og krydstjek her. Det tager ikke lang tid, og det er spild af ressourcer at række ud til et konkurrentdrevent website.
  • Du ved som udgangspunkt ikke, om de websites der linkes fra, overfører PageRank eller ankertekstværdi. Det kan være, det er bygget på et overtaget domæne, tjek eventuelt archive.org for historik på domænet.
  • Tjek linkprofilen på websitet: hvordan har de selv fået deres links, er det spammy links eller naturlige? Undgå at række ud, hvis websitet er bygget på spamlinks.
  • Din konkurrent kan have bygget sin linkprofil op over en lang årrække, hvis det lykkedes dig at replikere en stor procentdel af de samme på kort tid, kan det få advarselslygter til at lyse hos Google.

En smartere måde at arbejde med konkurrentanalyser på

I stedet for bare at kontakte de websites som linker til din konkurrent, så prøv at kig dybere i deres linkprofil og find frem til rigtige artikler de har skrevet, som har høstet naturlige links. Lad dig inspirere og lav noget der er endnu bedre og tip så de websiteejere, der i forvejen linker til den dårligere version, som din konkurrent jo har lavet. Du kan også vælge at præsentere samme type indhold på en bedre eller mere interaktiv måde, det kunne eks. være igennem et videoklip, screencast eller noget helt tredje. Med lidt held, vælger webmasteren at fjerne din konkurrents link og indsætte dit, eller blot indsætte et ekstra link til dit indhold.

Derudover kan du bruge konkurrentlinkanalyser til at danne dig et overblik over hvilke parametre dine konkurrenter, der ligger højere end dig, har skruet på. Vær meget opmærksom på antallet af nofollow links, linking root domains, unikke c-klasse links, tweets, likes og +1ere. Chancen for at det er deres mix, der er bedre end dit, og ikke de enkelte links er stor!