Man skal ikke have været aktiv i online markedsføring i mange øjeblikke, før det går op for en, at click-through-rate er virkelig vigtig. Folk skal ikke bare se dine ting i Googles søgeresultater, de skal også have lyst til at klikke på dem.
I dag har jeg en gæst på bloggen, som har gjort sig nogle erfaringer på den front. Ham overlader jeg straks ordet til:

For lige at fortælle kort om mig selv, så hedder jeg Martin Sølberg, og var i starten af 2014 med til at stifte DanDele.dk, der er i stor vækst. I det daglige arbejder jeg med online marketing.

Som mange nok har hørt, så anbefaler alle, at man ikke skal starte en webshop op med iPhone tilbehør og reservedele, der er simpelthen for hård konkurrence. Der er utallige webshops på nettet i denne branche. Det betyder også, at konkurrencen på søgemaskinerne er ufattelig hård. Jeg oplevede hurtigt, at det både var svært at ranke og skabe en høj CTR på søgemaskinerne. Som alle der arbejder med SEO ved, så tager det lang tid at komme højere op i søgemaskinerne, men din CTR kan derimod stige utroligt hurtigt på utrolig kort tid, hvis du gør det rigtigt. Og det er egentlig dét, jeg vil skrive om i dette indlæg.

Mange stirrer sig blind på blot at ligge højt på Google. Det selvfølgelig også vigtigt, men min erfaring, der både skaber flere besøg og salg, er hele tiden at teste din Meta Title og Meta Description for at skabe en højst mulig CTR. For lige at gøre det kort til dem, der ikke ved det, så er CTR, hvor mange % der trykker ind på din hjemmeside ud fra, hvor mange der ser din annonce eller ser din hjemmeside på søgeresultaterne.

Skil dig ud
Som du nok har læst alle mulige andre steder, så gælder det hele tiden om at differentiere sig fra sine konkurrenter. Her er min erfaring, at det også gælder i forhold til SEO. Du kommer aldrig over konkurrenten ved at skrive præcis den samme produktbeskrivelse, samme Meta Title og samme Meta Description. Et af vores produkter på shoppen er en iPhone 5 skærm og vores keyword var ligeledes iPhone 5 skærm. Et keyword, hvor det er umuligt at komme som nummer 1 på i løbet af kort tid. Derfor måtte jeg tænke anderledes, for at få flere ind på vores side. Med blot 10 minutters arbejde steg vores CTR fra 2% til hele 20% ! Nu spørger du nok, hvordan gjorde vi dét? Svaret er simpelt.. Vi skilte os ud.

Overdreven brug af store bogstaver
Vi havde i lang tid haft en CTR på 2%, og jeg spekulerede længe over, hvordan vi kunne få den til at stige. Her kom jeg på ideen ”overdreven brug af store bogstaver”, som Adwords så fint kalder det. Mange vil nok være skeptiske og mene, at dette er grimt. Men pointen er bare, at i et marked der er så presset, som vores, så er man nød til at skille sig ud. Og dette er en måde vi har haft stor succes med. Jeg garanterer ikke, at det virker for jer, men for os har det været en super måde at få vores CTR skudt i vejret på.

Start Rating
En anden måde vi har differentieret os på, er brugeranmeldelser. For det første er det en super god ting SEO mæssigt, da det gør siden meget tungere, men for det andet så ser det også godt ud i søgeresultaterne. Her snakker jeg specielt om Star Rating. Vi bruger DanDomain og her er det super nemt at sætte til, og der findes også et plugin til WordPress, der gør det. Pointen er, at der kommer store gule stjerner frem i søgeresultaterne, der skaber opmærksomhed.

Lagerstatus og pris
Da jeg tænkte over dette, tænkte jeg egentlig bare på, hvad vi kunne gøre for at skille os ud. Ikke over, hvad der så pænt ud og var brugervenligt. En af de ting jeg fandt på, var at vise lagerstatus og pris ude på søgeresultaterne. Om brugerne er vilde med det har jeg ingen idé om, men det skaber i hvert fald opmærksomhed, og der er ikke nogle af vores konkurrenter, som benytter sig af det.

Call to action
En af de helt basale ting jeg lavede om var call to action. Til sidst skrev jeg ”Køb din iPhone 5 skærm her!”. Du kender sandsynligvis til call to action, hvis du før har arbejdet med Adwords eller SEO.

Herunder viser jeg forskellen på den gamle og den nye Meta Title og Meta Description.
CTR på 2%
click-through-rate på 2

CTR på 20%
Click-through-rate på 20

Alt dette jeg har skrevet i dette indlæg tager under 10 minutter at lave om, og fik altså vores CTR skudt fuldstændigt i vejret. Jeg kan umuligt sige, om det vil virke for dig, men det virker perfekt for os. Det skal siges, at vores placering ikke ændrede sig overhoved, imellem disse to målinger. Så det har intet med placeringen at gøre.

En CTR på 20% er utrolig høj i de organiske søgeresultater, og vi ligger endda langt fra nummer 1 på Google. Tag et kig på billedet herunder. Hvilken hjemmeside, falder dig i øjnene?
Screenshot af SERPs

Jeg vil gerne selv indrømme, at det ikke er specielt kønt. Men én ting er sikkert, og det er, at det virker. Det ser både skørt og dumt ud, men du bliver bare aldrig den bedste ved at gå i andres fodspor.

Håber du kunne bruge dette indlæg til noget, og forhåbentlig få en masse flere besøgende af det.

(Note fra redaktøren: Jeg har set screenshots fra Google Webmaster Tools, som understøtter ovenstående CTR-tal. Forbedring som ikke skyldes den fremgang på 0,2 i gns. position, der var i perioden. Men dem deler jeg af konkurrencemæssige hensyn ikke).