Mange ændringer!
Google har haft travlt med at ændre på sit interface på det seneste. Der er faktisk nærmest blevet sprøjtet ændringer ud i højt tempo på det seneste. Nogle med virkning på google.dk med det samme og andre, som på sædvanlig vis bliver implementeret på .com først og kun langsomt filtreres ned i de øvrige sprog- og landeversioner.
Her er i højt tempo og med korte input fra min side nogle af disse ændringer samt lidt blandede vurderinger af deres konsekvenser for dig som webmaster eller blot Google-bruger.
Personlige søgeresultater uden login
Personlige resultater uden login er en af de større ændringer. Det betyder kort sagt, at den tilpasning af søgeresultater baseret på historik, som allerede finder sted for folk, der er logget ind – nu også bliver brugt for brugere, der ikke er logget ind. Baseret på en cookie på computeren husker Google tidligere søgninger og klik på resultater, hvorefter søgeresultaterne tilpasses.
En åbenlys konsekvens er, at der fremover kommer til at blive endnu større spredning på, hvilke resultater folk ser. Selvom man kan slå funktionen fra via en opt-out cookie, så er det næsten helt sikkert, at et fåtal af “normale” brugere vil slå det fra. I grove træk er de eneste, der vil benytte den funktion, seo-folk, teknologi-nørder og folk med privacy-issues.
Men det helt store spørgsmål er, hvor omfattende de her personligt tilpassede søgeresultater så egentlig bliver. Da konceptet blev offentliggjort for få dage siden, er der af gode grunde ingen som har testet det for alvor endnu. Men ovre på SEO-bloggen “The Fire Horse Trail” har de tidligere set på effekten af de tilpasninger, der sker for brugere der er logget ind. De har skrevet et langt, langt blogindlæg om denne nye ændring, hvor de også konkluderer, at de hidtidige tilpasningstiltag har haft temmeligt begrænset effekt.
Men lad os nu bare for sjovs skyld antage, at det rent faktisk har en reel og mærkbar effekt. Hvilke konsekvenser får det så for webmasters? Som jeg ser det, er der mindst to afledte konsekvenser, som er værd at tænke over.
1) Det kan gøre det sværere og langsommere for nye websider at komme til tops i nicher, hvor det søgende segment ofte bruger meget tid på at browse rundt på mange sider, før de træffer beslutninger.
Hvis man som forbruger er vant til tjekke et par håndfulde webshops med børnetøj, før man handler, vil disse butikker få ganske mange klik og dermed blive prioriteret højt. Det kan potentielt gøre vejen til toppen sværere for helt nye shops.
Har man et website i en branche, hvor kunderne er mindre tilbøjelige til at surfe rundt gentagne gange før køb, vil effekten af det her tiltag være langt mindre og for mange stort set lig nul. (og da “hukommelsen” på de her tilpasninger er 180 dage, vil åregamle søgninger ikke have en effekt).
2) Nogle store hjemmesider der favner bredt, kan få et boost.
Afhængig af den konkrete implementering af tilpassede søgeresultater, kan det nye tiltag give et boost til store hjemmesider, der favner bredt. Eksempelvis Amazon. Hvis du ofte klikker ind hos dem på søgninger på bøger, kan det meget vel ske, at Google opfatter det som, at du har stor tiltro til Amazon i almindelighed og derfor også booster deres placering på søgninger på musik eller nogle af de mange andre ting, som de sælger.
Men alt i alt kan både SEO-folk og webmastere lade sig inspirere af ordene fra omslaget af Douglas Adams’ berømte Hitchhikers Guide to the Galaxy: “Don’t Panic”, da spillebanen for SEO ikke umiddelbart bliver rystet i sin grundvold.
Fade-in effekt på Googles hjemmeside
Når man nu besøger Googles hjemmeside, bliver man mødt af et absolut minimalistisk interface, der varer indtil man har gennemført en søgning eller bevæger sin mus. Så fader de øvrige stumper interface ind og bliver synlige. Det behøver du ikke bekymre dig om. Det har ingen effekt for nogen i forhold til SEO eller søgning.
Ny sidebar med “valgmuligheder”
Efter en søgning er der nu mulighed for at trykke på et lille plus lige under søgefeltet og få vist Googles nye fine sidebar med “valgmuligheder”. Som udgangspunkt kan man godt regne med, at et absolut fåtal af brugere nogenside opdager det, så det giver ingen effekt hos normale brugere.
For dig som webmaster, kan du måske få lidt ud af at bruge deres såkaldte stjernevisning til keyword-research. Den viser nogle relaterede søgeord i et grafisk interface, du let kan klikke rundt i. På en god dag, kan det måske give inspiration til nogle interessante søgeudtryk at gå efter. Men det er altså ikke vildt effektivt – og adskiller sig ikke ret meget fra de andre søgeordsforslag, som Google gennem længere tid har præsenteret i bunden af almindelige resultatsider.
Måske vil du også som søgende have gavn af de nye tidsbegrænsningsfeatures, så du kan få vist sider fra et givent tidsinterval. Jeg kan i hvert fald komme i tanke om et enkelt område, hvor det kan være brugbart – men mere om det i et separat indlæg.
Breadcrumbs i søgeresultater
For sider med en tydelig breadcrumb-struktur har Google nu i sin visdom fundet på at vise stien frem til den viste side i stedet for den præcise URL i søgeresultatet. Og det er ovenikøbet i en klikbar tilstand, så man kan klikke direkte ind på “havenisse”-kategorien i stedet for på resultatet fra den søgning på “grønne, spidshattede havenisser”, som man ellers havde foretaget.
I mine øjne er det et tilbageskridt for flere websites. Jeg vil da ofte foretrække at få vist en knivskarp URL med søgeudtryk i fremfor en sti, hvor brugeren hurtigt kan klikke ind på et “forkert” sted på min website.
Tiden må vise, om det er noget, der kræver en form for ændring af siders opbygning, men jeg tvivler på, at den ulempe vil opveje fordelene ved breadcrumbs på de sider, der bruger dem.
Datoer i snippets
Jeg har nævnt det i et tidligere indlæg, men Google kan nu også finde på at indsætte datoer først i snippet-teksten for blogindlæg. Konklusionen er, at du skal overveje længden af din description for blogindlæg.
Øget udbredelse af universal search på dansk
Den her er lidt mere på egen regning. Men jeg synes at have bemærket, at der nu i højere grad end tidligere bliver givet mere prominente pladser til billeder og video på danske søgninger på Google. Mon ikke der er tale om en øget grad af brug af den såkaldte “universal search”, som netop i højere grad integrerer andre elementer end blot websites i resultaterne?
Konsekvensen er, at man i hvert fald skal overveje, om man på fornuftig vis kan bruge billeder eller video aktivt i sin SEO-indsats.
Integrering af Real-time search i søgeresultater
Og netop, som jeg sad og skrev på dette indlæg, offentliggjorde Google at de i nærmeste fremtid ruller integreringen af Real-time search ud. Det betyder, at de i hotte emner vil integrere microblogging og social media, så f.eks. skriverier på Twitter, Facebook, Myspace, Jaiku og Friendfeed kan finde vej til søgeresultaterne.
Google skriver, at det vil ske, hvor det er relevant – og mit gæt går på, at det primært bliver på “breaking news”-agtige søgninger – eller på søgninger, hvor der er meget få andre resultater. Jeg forventer ikke, at vi skal se Twitter/Facebook indtage en plads ved siden af Wikipedia på alskens søgeudtryk.
På Twitter skriver Matt Cutts fra Google, at vi kan forvente real-time search rullet ud i ikke-engelske google-versioner i løbet af 1. kvartal 2010.
Og Google bliver bare ved
Tro det eller ej, så er det her blot et udvalg af de ændringer, som Google har kastet sig ud i på det seneste. Og du kan bide spids på, at der vil være grobund for et lignende marathon-indlæg om senest et halvt år igen. Det er nu sjovt at spille på en SEO-bane, der undergår konstante ændringer.
Lækker opsummering Frank.
Jeg tror også vi vil få en ændring i hvordan Google ser på f.eks. sociale tjenester etc. Mit gæt går på at de vil lægge meget mere vægt på facebook fans & twitter links. Det er jo nemt at købe et par tusind links (link building), men prøv lige at få tusind re-tweets. Jeg bakker mit gæt op, på baggrund at observationer med links i re-tweets både personlige og i andres..
Rigtig godt indlæg, Frank. Keep up the good work!
Rigtig god gennemgang og oversigt. Man må sige Google er aktive med alskens opdateringer lige i tiden.
Ja, det gælder om ikke at sove i timen ;O)
Rigtig god opsummering – den skal nok blive god at henvise til fremover.
Jeg er især lidt spændt på at se hvordan bread crumbs vil påvirke trafikken – om folk overhovedet kan finde ud af at bruge dem. Men det er vel ikke til at måle?
D’herrer, tak for rosen.
@Claus, ingen tvivl om, at Google har en del opmærksomhed på sociale medier af forskellig slags. Så mangler de bare at finde den rigtige måde at integrere dem på – for deres første forsøg med real-time integration har nogle massive svagheder, hvis man skal stole på de første meldinger fra amerikanske tests.
@Tommy,
Det er rigtigt spændende. Det bliver næsten umuligt at måle, hvordan trafikken fra søgeresultaterne mellem sites bliver påvirket af breadcrumbs hos nogle sites. Der kan måske være lidt indikationer fra nogle som oplever stigning hhv. fald i antal besøgende på en given søgning, hvor den eneste ændringer er introduktion af breadcrumbs. Men den slags “målinger” vil ikke være populære hos statistikere og saglige målefolk.
Om folk så bruger dem til at bevæge sig anderledes ind på sitet, kan man vel måle med noget gravearbejde i Analytics. Hvis man kigger på de besøgende på et givent søgeord (hvor man ved, at man har breadcrumbs i søgeresultatet) og ser på deres landing pages, får man en indikation af, hvor mange der har trykket på breadcrumbs i stedet for bare at gå direkte til den side, der var rangeret i SERPs.
Dejlig update Frank… god service for os dovne mennesker…
@Tommy
Det er jo nemt nok at se hvis du holder styr på din statistik..
Så vil du jo vide hvilke søgninger folk normalt finder bestemte sider på, hvis de så havner højere oppe i hierarkiet ofte med det søgeord, er det vel tydeligt nok hvordan de er havnet der…
Rigtig godt og vel skrevet indlæg med mange gode detaljer
Tak for et godt indlæg frank.
Mvh
Morten