Julen står for døren, og det er tid til gaveræs og god mad.

I den anledning blev jeg  inspireret af Graywolfs ønskeseddel til Google og  har skrevet en lillebitte ønskeseddel til Google med nogle få ting, jeg håber at få foræret denne jul. Jeg har udelukkende fokuseret på søgemaskinedelen – og så endda mest den danske del. (Jeg ved godt, at det er i sidste øjeblik, jeg sender ønskesedlen, men Google behøver til gengæld ikke pakke det hele ind i fancy papir).

Færre us-resultater på søgninger med ærkedanske ord
Der har været en uheldig tendens i den sidste halvdel af 2009 til, at der har været en svag stigning i antallet af engelsksprogede søgeresultater på en stribe søgninger, der inkluderer nogle absolut ikke engelske udtryk. Især hvis søgningen indeholder et international brand også, vælter det i nogle tilfælde frem med ikke-danske resultater.

Det er ikke katastrofalt endnu, men trods alt nok til at mindske kvaliteten af søgninger i mine øjne. Især med tanke på, at ordentlige danske søgninger har været Googles allerstørste force i forhold til de konkurrerende søgemaskiner.

Ringere udbytte af åbenlyse spamstrategier og/eller købte links
Det ses jævnligt f.eks. midt i SEO-søgningerne, at der i månedsvis kan ligge sites i top-10 og top-20 med en backlinkprofil, der udelukkende består af åbenlyst købte links. (Nej, en egyptisk blog har ikke tilfældigvis et sitewide link med lige den rigtige ankertekst til et dansk seo-site – og det sker slet ikke med 75 forskellige udenlandske blogs på samme tid). I andre tilfælde har det været sites med backlinks, der udelukkende kommer fra skjulte links enten i templates eller via hacking.
Når Google går så meget op i kampen mod købte links, virker det en anelse komisk, at købte links og skjulte links virker så godt endnu. Og store G sender noget af et signal til SEO-interesserede folk, når den slags metoder fortsat virker så godt og i så lang tid ad gangen. (I disse tilfælde ville meget kunne nås, hvis man justerede på algoritmerne og tog endnu mere kraft ud af footer/sidebar-links og lagde lidt mindre vægt på ankertekster i links).

Genvinde fokuset på relevante resultater
For tiden spytter Google nye initiativer ud i en lind strøm – og der lader til at være en underliggende strategi om, at de organiske søgeresultater skal gøres mindre attraktive og Adwords skal være mere interessante. Jeg har fuld forståelse for, at Google gerne vil tjene mere på Adwords, men man skal passe på, at det ikke går for meget ud over relevansen i søgeresultaterne. F.eks. Real-time search og twitter-resultater i søgningerne, kan jeg selv med den bedste vilje kun finde relevansen for i nogle ganske få søgetyper som f.eks. breaking news-søgninger og i produktanmeldelser, hvor man vil læse folks seneste input. Derudover kommer det bare til at generere en masse støj i søgeresultaterne, hvis de bliver implementeret så bredt, som det lyder til ud fra de amerikanske erfaringer.

Det var tre små ønsker, Google. Hvis de ligger under træet i morgen, bliver jeg glad.