Julen står for døren, og det er tid til gaveræs og god mad.
I den anledning blev jeg inspireret af Graywolfs ønskeseddel til Google og har skrevet en lillebitte ønskeseddel til Google med nogle få ting, jeg håber at få foræret denne jul. Jeg har udelukkende fokuseret på søgemaskinedelen – og så endda mest den danske del. (Jeg ved godt, at det er i sidste øjeblik, jeg sender ønskesedlen, men Google behøver til gengæld ikke pakke det hele ind i fancy papir).
Færre us-resultater på søgninger med ærkedanske ord
Der har været en uheldig tendens i den sidste halvdel af 2009 til, at der har været en svag stigning i antallet af engelsksprogede søgeresultater på en stribe søgninger, der inkluderer nogle absolut ikke engelske udtryk. Især hvis søgningen indeholder et international brand også, vælter det i nogle tilfælde frem med ikke-danske resultater.
Det er ikke katastrofalt endnu, men trods alt nok til at mindske kvaliteten af søgninger i mine øjne. Især med tanke på, at ordentlige danske søgninger har været Googles allerstørste force i forhold til de konkurrerende søgemaskiner.
Ringere udbytte af åbenlyse spamstrategier og/eller købte links
Det ses jævnligt f.eks. midt i SEO-søgningerne, at der i månedsvis kan ligge sites i top-10 og top-20 med en backlinkprofil, der udelukkende består af åbenlyst købte links. (Nej, en egyptisk blog har ikke tilfældigvis et sitewide link med lige den rigtige ankertekst til et dansk seo-site – og det sker slet ikke med 75 forskellige udenlandske blogs på samme tid). I andre tilfælde har det været sites med backlinks, der udelukkende kommer fra skjulte links enten i templates eller via hacking.
Når Google går så meget op i kampen mod købte links, virker det en anelse komisk, at købte links og skjulte links virker så godt endnu. Og store G sender noget af et signal til SEO-interesserede folk, når den slags metoder fortsat virker så godt og i så lang tid ad gangen. (I disse tilfælde ville meget kunne nås, hvis man justerede på algoritmerne og tog endnu mere kraft ud af footer/sidebar-links og lagde lidt mindre vægt på ankertekster i links).
Genvinde fokuset på relevante resultater
For tiden spytter Google nye initiativer ud i en lind strøm – og der lader til at være en underliggende strategi om, at de organiske søgeresultater skal gøres mindre attraktive og Adwords skal være mere interessante. Jeg har fuld forståelse for, at Google gerne vil tjene mere på Adwords, men man skal passe på, at det ikke går for meget ud over relevansen i søgeresultaterne. F.eks. Real-time search og twitter-resultater i søgningerne, kan jeg selv med den bedste vilje kun finde relevansen for i nogle ganske få søgetyper som f.eks. breaking news-søgninger og i produktanmeldelser, hvor man vil læse folks seneste input. Derudover kommer det bare til at generere en masse støj i søgeresultaterne, hvis de bliver implementeret så bredt, som det lyder til ud fra de amerikanske erfaringer.
Det var tre små ønsker, Google. Hvis de ligger under træet i morgen, bliver jeg glad.
Fin liste. Til den med de købte links er mange nået meget videre end at købe sig til footer/sidebar links, i hvert fald internationalt.
Ved personligt at submission firmaer fra bla. UK, AU, CA, US mv. meget gerne vil købe indlejret links i tekster (netop for at forsøge at skjule det er købte links, samt give endnu mere relevans til de enkelte links). De har tit en specifik side de lige vil på. Sådanne links er virkelig svære at nakke for søgemaskinerne.
Men rigtigt at man kan undre sig lidt over at nogle af de tydelige købte footer/sidebar links stadig kan virke så godt (især hvis det er konsekvent at relevansen er helt i hampen, som i dit eksempel). Problemet her nok at mange sidebar/footer links er vældig relevante og en strøm af linkjuice sagtens kan være på sin plads.. Det har de SE nok vægtet højere og derfor ikke 100% eliminerer værdien på de placeringer (for det kunne det med nemt).
Måske Google Caffeine tager sig lidt bedre af dette? Vi får snart at se 🙂
God jul Frank 🙂
Hej Claus,
Der er ingen tvivl om, at Google aldrig kommer købte links helt til livs, da de er næsten umulige at finde i tilfælde, som du beskriver. Men det er lidt sjovt, når de ikke engang kan fange de allermest åbenlyse tilfælde 🙂
(Og så lige i SEO-relaterede søgninger, hvor der er ret stor fokus på resultaterne).
Ja, det bliver spændende at se, om aktiveringen af Google Caffeine efter nytår medfører større rystelser i SERPs eller om det blot bliver til lidt rumlen.
Jeg ønsker mig, at Google fjerner load/fade-in effekten, som topbaren har på Google. Den er bare irriterende at se på, når man har vænnet sig til, at det er der med det samme. Jeg tager mig selv i, at vente på at den loader, før jeg søger eller bare hopper videre til et andet website. Det er et brugervenlighedsbrist fra Googles side af, at de fjerner de søgendes klare fokus på at søge ved at fjerne opmærksomheden fra det vi kom for.
Jeg vil bare ønske Frank en glædelig jul , og tak for den gode hjælp du har givet til de SEO hungrende masser i året der gik.
Julemand hele året rundt : Frank H. Madsen
Hej Kenneth,
Ja det der fade-in er i mine øjne også noget overflødigt gejl, de gerne må droppe igen.
Hej Jimi,
Tak for de pæne ord. Jeg skal gøre mit bedste for være lidt julemand i 2010 også.
Ho ho ho,
Frank
Det virker til, at du fik en del af dine ønsker gennemført i hvert fald. Jeg synes, de er blevet meget bedre til at sortere.