Jeg skrev for et par uger siden et indlæg om at udnytte sine sekundære sider til god, intern linkbuilding. Og selvom dette indlæg forhåbentlig er helt åbenlyst for dig, kære læser, synes jeg alligevel, at jeg vil videregive et supplerende råd i et selvstændigt indlæg.

Rasmus Sørensen var allerede inde på det i kommentarerne til det foregående indlæg, da han skrev “Det skal dog gøres “ordenligt” og ikke virke latterligt. Jeg har set flere danske shops, som har 1000 ord i bunden af en disclaimer.. dur ikke”.

Og her er humlen i dette indlæg. Lad nu være med at overdrive og spamme din egen side med interne links. Det gælder både i de sekundære sider, som jeg nævnte i det tidligere indlæg, i din navigation og i dine øvrige tekster. Alt med måde.

Jeg kom til at tænke over dette, da jeg læste Rand Fishkins lille rapport om søgemaskiner og spam fra den store Pubcon-konference, som blev afholdt for nylig. Her skriver han blandt andet, at overdrevne interne links kan blive opfattet som et faresignal hos søgemaskinerne.  (og refererer yderligere til egne erfaringer, hvor det har gavnet nogle af Seomoz’s kunders rankings at fjerne spammy mængder footerlinks).

Så husk at beherske dig og udføre det elegant, når du skal udføre mit gode råd om sekundære sider i praksis. Du skulle nødig ende med at skade dine placeringer i stedet for at gavne dem. God fornøjelse.