Vil du have nogle gode og relevante links til væsentlige undersider på din hjemmeside? Dybe links med valgfri ankertekster direkte til nogle af de sider, som tjener penge hjem til dig? Så læs med her. Der er endda tale om aldeles ‘whitehat links’, som er helt og aldeles i overensstemmelse med alle Googles retningslinier.

Det er en type links, som næsten alle webmasters har mulighed for at lave. Men rigtigt mange websites lader denne gyldne mulighed for værdifulde links ligge helt uberørt hen, selvom de bruger meget energi på ekstern linkbuilding.

Der er tale om interne links, men det her er ikke bare endnu en reminder om, at du skal opbygge en god linkstruktur på din side og sørge for at linke fornuftigt til dine væsentligste sider.

Brug dine sekundære sider

Nej, det er en vigtig reminder om, at du med al sandsynlighed sidder på nogle væsentlige sider, der hos langt de fleste bliver behandlet som stedbørn, man ikke skal ofre for meget energi på.

Jeg tænker her på dine såkaldte “sekundære sider”. De sider, som ofte rummer noget praktisk og nødvendig information, men ikke spiller nogen rolle i at tiltrække besøgende eller tjene penge til dig. Sider i stil med “Salgsbetingelser”, “Kontakt”, “Privacy Policy”, “Om os/mig/butikken/firmaet” og den slags.

Den slags sider vil ofte være relativt promimente i forhold til interne links, da de oftest linkes til fra samtlige sider på sitet. Disse sekundære sider skal bruges aktivt, ikke bare ignoreres.

Drop pagerank sculpting, nofollow og robots.txt

Hos mange SEO-blogs, fora og e-bøger har rådet i de seneste år lydt, at man så vidt muligt skal gemme disse sider væk fra søgemaskinerne. “Hvem har lyst til at ranke på ‘Kontakt'”, har argumenter lydt, krydret med betragtninger om, at man spilder en masse linkjuice ved at have sitewide links til disse sider, som ikke tjener penge hjem.

Mit råd er anderledes: Drop alle de der krumspring, og udnyt i stedet dine egne aktiver bedst muligt. (Det er selvfølgelig blevet nemmere at råde til, når Google har meldt ud, at man mister den samme linkjuice, om man har nofollow på sine links eller ej).

Udnyt de gode, dybe links

Fra disse sider har du en glimrende mulighed for at linke ned til de væsentligste varer i din webshop, den mest sælgende af dine produktsider, den vigtigste kategori eller hvilke dele af din hjemmeside, der har mest brug for et boost. Udnyt denne mulighed og lav nogle lækre, dybe links med de helt rigtige ankertekster.

Har du et rigtig stort website, hvor du har problemet med at få indekseret hele sitet, eller gerne vil sikre dig, at nye sider hurtigt bliver indekseret, kan du også vælge at udnytte dine sekundære sider til det formål. Googlebot vil ofte kigge forbi disse sider, og det kan du udnytte i praksis. Eksempelvis ved at linke til fordelingssider eller kategorier længere nede i sitet – eller ved at lade nye produkter komme i rotation på de sekundære sider, indtil de er blevet indekseret.

Hvordan gør jeg i praksis?

Hvis du efter at have læst ovenstående, stadig er i tvivl om, hvordan det kan implementeres på din side, så følg med her.

På en side med handelsbetingelser kan du f.eks. afslutte det tørre, tørre afsnit med et afsnit i stil med dette: “Nu har du læst om betingelserne for at handle her på siden. Så er du klar til at gå ud og kigge på resten af butikken. F.eks. kan du lægge ud med at kigge på vores mest populære varer Rød havenisse, Lille havenisse og havenisse, der ligner den fra tv3-reklamerne.” (Selvfølgelig så med link fra havenisse-teksterne).

En kontakt-side kan have en stump tekst nederst på siden, hvor man skriver “Hvis du har fortrudt og ikke vil i kontakt med os, kan du i stedet tjekke vores lækre designerhavenisse eller se på vores sektion med tilbud på havenisser“.

Stilen på teksterne skal selvfølgelig matche den sproglige stil, du ellers lægger for dagen på siden, men eksemplerne giver dig forhåbentlig en idé. I nogle tilfælde er det også muligt at flette links direkte ind i teksterne for handelsbetingelser, privacy policy m.m., men så skal man være lidt mere kreativ.

Alternativ brug: Online Reputation Management

Udover interne links, vil visse sekundære sider være fint egnet til eksterne links og eksempelvis Online Reputation Management.

Eksempelvis kan “om os”-sider bruges til formålet. Det vil være oplagt at have en lille opremsning af, hvor man ellers kan findes på nettet, komplet med links til microsites, Facebook-sider, profiler på sociale medier etc.

Det bliver gode, relevante links fra en af de sider, som naturligt vil ligge højst på søgninger på dit brandnavn.

Konklusion

Ja, den bør vel stå klar for de fleste efter at have læst mit skriv ovenfor: Udnyt dine sekundære sider. Det kan vise sig at være den mest effektive form for linkbuilding for dig. Især når man tager tidsforbruget med i betragtning.

Tilføjelse: Og læs så også lige mit efterfølgende indlæg om ikke at linkspamme på sin egen side. Man skal ikke overdrive det her.