Når man har noget indblik i, hvordan søgemaskineoptimering hænger sammen, kan den indsigt bruges til forskellige, kreative ting. Her er et par sjove cases, hvor SEO-kyndige har brugt (eller bruger) deres egenskaber til at sælge ting.
E-købmanden Morten Vadskær stod efter sin sommerferie med et The Flip-videokamera for meget efter en misforståelse. Det oprettede han så en underside til på sin hjemmeside og fik det solgt på kort tid.
Thomas Rosenstand stod for at skulle flytte til Florida, og det efterlod ham med et nordjysk hus, der skulle sælges. Den indsats blev også understøttet af et par indlæg på hans blog og nogle rigtigt gode placeringer på en stribe relevante Google-søgninger. (Senere brugte han også selvsamme blog til at arrangere et mindre loppemarked over genstande, der ikke skulle med til USA, her var der dog nærmere tale om at bruge social media end Google-søgninger).
Janno Damgaard Lassen er pt. ved at prøve på at sælge sin lejlighed. Det har resulteret i mini-sitet “Andelsbolig til salg, København, Vesterbro” (Opdatering: Sitet er ikke længere aktivt. Lejligheden blev solgt)., hvor han præsenterer lejligheden og håber på hjælp fra søgemaskinerne til at komme hurtigt af med den.
Det meget omtalte social media bliver også brugt til at afsætte ting. Brian Brandt og Bettina Sandfær bruger Twitter til at prøve at komme af med deres biler.
Og for at runde af, har Peter Ulstrup Hansen netop skrevet et blogindlæg om, hvordan man kan bruge ovennævnte metoder til at bringe sig i position til drømmejobbet. (Skal man jagte job på den måde, kan man også skele lidt til Jacob Bøtters metode til at skaffe sin kæreste et job.)
He who rules the SERPS rules the world – det sagde en meget kendt Googler til mig engang på en konference efter han havde fået et par glas. Og lidt er der jo om det 😉
Ja, det er fantastisk hvad man kan udrette hvis man lægger en seriøs indsats for dagen, og sætter sig ind i tingene…seo’s are not born but made winners
Jeg kan faktisk supplere med, at jeg også smed en annonce på Den Blå Avis og fik lige nøjagtigt INGEN henvendelser derfra. Derimod får jeg mindst en henvendelse om måneden på The Flip-kameraet fra min egen side. Det minder mig om, at jeg hellere lige må få det opdateret som værende solgt. Og du har ret – det er effektivt. Jeg kan i den grad nikke genkendene til Rosenstands engelske citat. Specielt hvis man er lidt kreativ og tager synonymer, stavefejl og generelt lavthængende frugter med – så kan man altså nå langt.
@vadskær
Du kunne også overveje at købe et lille lager hjem billigt, og tjene lidt ekstra på salget 😉
Ja – men det skyldtes nu, at jeg havde fået et for meget. -Og hvis jeg skal sælge et om måneden er det jo ikke noget man bliver millionær af ;o)
@Vadskær
Med tanke på hvad du ellers sælger fik din sidste sætning smilet frem på mine læber…;)
Og billederne føg rundt inde i hovedet på mig!
@vadskær
Historien bliver da ikke dårligere, bare fordi den ikke længere er sand – men afgjort, det kunne godt blive en noget langsigtet investering, der måske kunne placeres bedre 🙂
Ja, google kan bruges til mange ting.
I dette tilfælde nogle “positive” ting, men som Janno har erfaret kan google i SEO kyndige hænder, også bruges til negative ting, hvilket sikkert vil ses mere og mere fremover, heldigvis var denne dog “amatør” i forhold til Janno, hvad SEO angår, og med alle de folk der bakker Janno op, ville dette angreb med Janno sikkert også hurtigt være langt væk fra side 1 på søgemaskinerne.
Jeg er dog helt sikker på at den i fremtiden også vil blive brugt mere til at få afsat det man nu skal af med, frem for QXL, DBM, DBA osv…
Hej Koluda,
Ja hele reputation management-delen er et stort kapitel for sig selv. Det kommer også til at fylde lidt på bloggen her, når jeg kommer så langt. Der er i hvert fald mange interessante vinkler, der kan dækkes.
Det er en fornøjelse at se disse kreative seo-projekter 🙂
I har sikkert set denne video, men den er værd at se igen: http://www.youtube.com/watch?v=7FRwCs99DWg – En fyr som laver en adwords kampagne, målrettet mod de personer, som han godt kunne tænke sig at arbejde med – og det lykkedes 🙂
Den der AdWordskampagne i videoen er ret godt tænkt! Der er altid plads til nye kreative tiltag på nettet, og bedst som du tror, at nu har du set det hele, dukker der noget nyt og skævt op. Herligt!