Yahoo og Microsoft har indgået en aftale om at Yahoo fremover skal bruge søgeresultater fra Bing på sin hjemmeside. Det betyder, at Yahoos søgeafdeling bliver lukket ned. Derfor er det naturligt at forestille sig, at afledte produkter som Yahoo Site Explorer kommer til at falde bort.

Hvad sker der, hvis Yahoo Site Explorer lukkes?

Du skal være opmærksom, hvis du er en af de mange, der gerne vil se, hvem der linker til f.eks. dine konkurrenters sider.  Stort set alle backlinkværktøjer er nemlig baseret på Yahoos API, dvs. de henter deres data fra Yahoo Site Explorer. Lukker den ned, holder alle disse værktøjer op med at virke. Så vil det være slut med backlink-tjek, som de fleste kender det!

Findes der gratis alternativer?

Det står skidt til med gratis alternativer fra de to resterende store søgemaskiner. Google har med vilje gjort sin link-funktion ineffektiv og viser kun en brøkdel af backlinks til en given side. Bing har heller ikke en funktion, der matcher Yahoos linkdomain og deres Site Explorer.

Derfor vil man på de store søgemaskiner være nødt til at prøve sig frem med nogle søgninger på firmanavne, keywords m.m., der langt fra vil give noget fyldestgørende billede af noget som helst.

Hvad med betalte tjenester?

Skeler man til betalingstjenester, er der lidt at komme efter. Majestic SEO og Seomoz med deres Linkscape og Open Site Explorer har begge nogle systemer, hvor man kan købe sig adgang til forskellige former for linkdata. Så det bliver ikke en komplet black box derude.

Begge firmaer har nogle gratis muligheder, men de er så begrænsede, at de virkelig kun er en let smagsprøve, der skal lokke folk indenfor til et betalt abonnement.

Hvad kommer det til at betyde?

Så fremtiden kan meget vel byde på, at den glade amatør får svært ved at lave gode tjek af backlinks, mens semi-proffer, professionelle og in-house folk med lidt budget til formålet kan købe sig adgang til en eller anden form for linkdata.

Det kan selvfølgelig tænkes, at enten Seomoz eller Majestic vil udvide adgangen til deres data, så der bliver en bedre form for gratistjeneste. Men det ser jeg ærligt talt som mindre sandsynligt, da de to firmaers fokus er at sælge abonnementer. For meget aktivitet på deres gratistjenester vil i høj grad bare være en udgift.

Konsekvensen kan altså meget vel være, at det konkurrencemæssige landskab på SEO-fronten vil ændre sig lidt, og den lille gør-det-selv SEO-mand vil få det lidt sværere overfor de professionelle.

Tilføjelse: Der skal lige gives credit til Rasmus Himmelstrup, der allerede har været inde på emnet på sin nystartede seoanalyst.dk-blog. Det er egentlig vores spekulationer i kommentarerne derovre, jeg bygger videre på i dette indlæg.