Hist og her har jeg skrevet forskellige former for indlæg, tips og tricks til linkbuilding, senest i et gæsteindlæg hos Michael Kjeldsen. Den efterfølgende dialog til indlægget har givet mig inspiration til at uddybe en vinkel, som jeg blot nævnte meget kort i selve indlægget.

Dagens tip kan ikke bruges til at skaffe dig hverken nemme eller svære links, men det kan måske spare dig for nogle problemer og ærgrelser, så derfor fortjener det stadig at blive kaldt et linkbuilding-tip.

Den korte version af dagens linkbuilding-tip

Tippet lyder i den korte version: ‘Lad være med at irritere folk’

Den lange version af rådet

Det kræver måske lidt udbygning, så værsgo: Når du linkbuilder, så sørg for at gøre det på en måde, hvor du ikke generer og irriterer andre folk unødigt. Hvis du benytter andres tjenester på en måde, så folk bemærker din linkbuilding på en negativ måde og bliver vrede, kan det skade dig selv (eller din kunde, hvis du gør det for andre).

Eksempler på irriterende linkbuilding-opførsel

Jeg giver gerne nogle eksempler. Linkbuilding, der kan risikere at irritere andre er f.eks. at smide ligegyldige spamkommentarer med keywords som navn i folks blogs. Det er der faktisk ret mange blogejere, som virkelig ikke bryder sig om.

Det kan også være at spamme en tjeneste som aNyhed med komplet ligegyldige indlæg eller indlæg med reklame for produkter. Dvs. undlade at bruge en tjeneste, som den er tænkt. Dermed kan man på en og samme tid lægge sig ud med tjenestens indehaver og hele det community, der hører til. I nogenlunde samme genre befinder forumspam sig. At dukke op som helt ny bruger udefra og smide noget åbenlys skamros af egne produkter og nogle links for derefter fluks at forsvinde igen. Det er også en god måde at komme på kant med brugere og adminstratorer på et forum.

I mindre skala kan det også være, at man ikke kan læse og forstå instrukserne på f.eks. linkkataloger og andre tjenester, der frit stilles til rådighed.

Hvordan undgår man så at irritere?

Tjah, i grove træk undgår man vel at irritere ved at overholde retningslinierne på de sites, man besøger. Såvel skrevne som uskrevne regler for god opførsel.

Hvis ens indhold irriterer folk er det en anden sag. Hvis du driver et firma, der udlejer parkeringsvagter, så vil en mængde folk blive irriteret på dit arbejde. Men det er altså noget andet. Der kan du hverken gøre fra eller til.

Og husk nu, at jeg kun taler om opførsel på andres sites i denne sammenhæng. Hvad du gør på dit eget site er nu engang din egen sag.

Hvad kan de negative konsekvenser være?

Den allerstørste negative konsekvens er negativ omtale. Faren for negativ omtale ved klodset udført SEO-arbejde har jeg tidligere omtalt her, hvor der også var en case med et firma, der fik massiv dårlig presse.

En anden negativ konsekvens kan være, at man skræmmer potentielle kunder væk. Hvis du lægger dig ud med brugerne af et forum eller en tjeneste, kan det være, at nogle af dem vælger en af dine konkurrenter i stedet. Gik jeg f.eks. over til at spamme Amino med slet skjult reklame for mig selv i hvert og hverandet indlæg, kunne det meget vel være at ellers potentielle kunder hellere vil henvende sig andetsteds. Personligt siger jeg gerne, at jeg har fravalgt potentielle leverandører til forskellige ydelser pga. deres opførsel online.

Frank, er du ikke irriterende og bedrevidende lige nu?

Det kan godt være, at nogen vil opfatte dette indlæg som irriterende. Men det ligger på min egen hjemmebane. Et sted hvor folk kommer forbi af egen fri vilje og er velkomne til at skynde sig ud igen, hvis de ikke bryder sig om lugten i bageriet. Og jeg vil til hver en tid forsvare folks ret til at være lige så irriterende som de har lyst til (både i deres indhold og deres linkbuilding) på deres egne sites.

(Og når jeg om lidt promoverer dette indlæg på Twitter er det også helt i overensstemmelse med god skik og brug på den tjeneste) 🙂