Lad være med at irritere folk

Hist og her har jeg skrevet forskellige former for indlæg, tips og tricks til linkbuilding, senest i et gæsteindlæg hos Michael Kjeldsen. Den efterfølgende dialog til indlægget har givet mig inspiration til at uddybe en vinkel, som jeg blot nævnte meget kort i selve indlægget.

Dagens tip kan ikke bruges til at skaffe dig hverken nemme eller svære links, men det kan måske spare dig for nogle problemer og ærgrelser, så derfor fortjener det stadig at blive kaldt et linkbuilding-tip.

Den korte version af dagens linkbuilding-tip

Tippet lyder i den korte version: ‘Lad være med at irritere folk’

Den lange version af rådet

Det kræver måske lidt udbygning, så værsgo: Når du linkbuilder, så sørg for at gøre det på en måde, hvor du ikke generer og irriterer andre folk unødigt. Hvis du benytter andres tjenester på en måde, så folk bemærker din linkbuilding på en negativ måde og bliver vrede, kan det skade dig selv (eller din kunde, hvis du gør det for andre).

Eksempler på irriterende linkbuilding-opførsel

Jeg giver gerne nogle eksempler. Linkbuilding, der kan risikere at irritere andre er f.eks. at smide ligegyldige spamkommentarer med keywords som navn i folks blogs. Det er der faktisk ret mange blogejere, som virkelig ikke bryder sig om.

Det kan også være at spamme en tjeneste som aNyhed med komplet ligegyldige indlæg eller indlæg med reklame for produkter. Dvs. undlade at bruge en tjeneste, som den er tænkt. Dermed kan man på en og samme tid lægge sig ud med tjenestens indehaver og hele det community, der hører til. I nogenlunde samme genre befinder forumspam sig. At dukke op som helt ny bruger udefra og smide noget åbenlys skamros af egne produkter og nogle links for derefter fluks at forsvinde igen. Det er også en god måde at komme på kant med brugere og adminstratorer på et forum.

I mindre skala kan det også være, at man ikke kan læse og forstå instrukserne på f.eks. linkkataloger og andre tjenester, der frit stilles til rådighed.

Hvordan undgår man så at irritere?

Tjah, i grove træk undgår man vel at irritere ved at overholde retningslinierne på de sites, man besøger. Såvel skrevne som uskrevne regler for god opførsel.

Hvis ens indhold irriterer folk er det en anden sag. Hvis du driver et firma, der udlejer parkeringsvagter, så vil en mængde folk blive irriteret på dit arbejde. Men det er altså noget andet. Der kan du hverken gøre fra eller til.

Og husk nu, at jeg kun taler om opførsel på andres sites i denne sammenhæng. Hvad du gør på dit eget site er nu engang din egen sag.

Hvad kan de negative konsekvenser være?

Den allerstørste negative konsekvens er negativ omtale. Faren for negativ omtale ved klodset udført SEO-arbejde har jeg tidligere omtalt her, hvor der også var en case med et firma, der fik massiv dårlig presse.

En anden negativ konsekvens kan være, at man skræmmer potentielle kunder væk. Hvis du lægger dig ud med brugerne af et forum eller en tjeneste, kan det være, at nogle af dem vælger en af dine konkurrenter i stedet. Gik jeg f.eks. over til at spamme Amino med slet skjult reklame for mig selv i hvert og hverandet indlæg, kunne det meget vel være at ellers potentielle kunder hellere vil henvende sig andetsteds. Personligt siger jeg gerne, at jeg har fravalgt potentielle leverandører til forskellige ydelser pga. deres opførsel online.

Frank, er du ikke irriterende og bedrevidende lige nu?

Det kan godt være, at nogen vil opfatte dette indlæg som irriterende. Men det ligger på min egen hjemmebane. Et sted hvor folk kommer forbi af egen fri vilje og er velkomne til at skynde sig ud igen, hvis de ikke bryder sig om lugten i bageriet. Og jeg vil til hver en tid forsvare folks ret til at være lige så irriterende som de har lyst til (både i deres indhold og deres linkbuilding) på deres egne sites.

(Og når jeg om lidt promoverer dette indlæg på Twitter er det også helt i overensstemmelse med god skik og brug på den tjeneste) 🙂

13 meninger om “Lad være med at irritere folk”

  1. hej Frank

    Super godt indlæg. Jeg synes jeg af og til støder på folk, der opfører sig det du beskriver som irriterende. Det er så vigtigt at man opfører sig på nettet som man ville gøre IRL. Der er jo heller ingen der går til messe i aalborg hallen og stiller sig op på scenen og skriger sin url ud til publikum for derefter at rende ud af salen igen. Jeg vil umiddelbart tro det også ville skræmme folk væk 🙂

    Tak for opsangen!

  2. Hej Christian,
    Ja bliver man alt for ivrig, ender man hurtigt med at spænde ben for sig selv, online såvel som offline. Det tiltrækker nok ikke heller ikke mange mennesker, hvis man fra sin messestand i Aalborg-hallen står og råber højt af folk dagen lang eller jagter dem den halve messehal rundt.

  3. Hej Frank

    Tak for endnu et godt indlæg, som du fint fik promoveret via Twitter.

    Man kan vel lidt sammenligne problematiken med de “facere” der står på gader og stræder samt indkøbscentre, de formår mest af alt at få irriteret folk.

    Tim

    1. Hej Tim,
      Super sammenligning. Meget relevant. Der oplever jeg i hvert fald også selv, at jeg nogle gange får mindre lyst til at støtte et bestemt velgørende formål, hvis de har for aggressive gadesælgere. (ingen nævnt, ingen glemt).

  4. Hørt, hørt.

    Godt indlæg, og jeg er 100% enig.

    Jeg ved ikke om det er uvidenhed eller ligegyldighed, når den slags indlæg havner på aNyhed. Det undrer mig at de synes det kan svare sig for dem.

    Men når det er sagt, så kan jeg selv ikke gå 100% fri. Jeg har lavet “tests” på udenlandske sites, bare for at få noget Google Juice.

    Det håber jeg da også du har 😉

  5. Lad mig udtrykke det på bedste politikermanér: Jeg har endnu ikke lavet tests på udenlandske sider, hvor jeg har risikeret negative konsekvenser for mig selv eller mit brand 😉

  6. Hej Frank

    Godt indlæg! Det er et problem, der dukker op i bølger – ofte som følge af indlæg på Amino eller andre steder, hvor der opfordres til at skrive kommentarer på diverse blogs for at få links.

    God weekend!

  7. @Jan,
    Når man først er en bekendt af huset (eller bloggen i dette tilfælde), så har man ret til onelinere uden at blive mistænkt for ugerninger eller blive opfattet som irriterende 🙂

  8. Fint indlæg – tror nu heller ikke Google belønner blog kommentarer så meget mere. Desuden har mange blogs nofollow på deres kommentarer.

  9. Rigtig fedt indlæg, men de fleste kan vel i deres spæde start nemt lave fejlene… Man er ivrig, og vil gerne ud til mange, og tænker derfor ik over evt konserkvenser.
    Især det med forums virker generende, mens blog kommentarer er okay, så længe man bidrager med noget relevant. Sådan har jeg det i hvertfald. De der “Kiggede og smed en hilsen” kommentarer er virkelig grrr…

  10. Godt indslag – jeg kan især godt lide Christians lille metafor.

    Det hænger vel i bund og grund sammen med at man online ikke nær så nemt kan gennemskue konsekvenserne af dårlig opførsel.
    IRL vil folk trods alt bede end om at smutte væk hvis man render rundt og stopper ens produkt uhæmmet ned i halsen på folk, hvorimod man online er videre til næste side før der overhovedet er kommet respons på ens indlæg.

  11. God artikel og god pointe. Det er vel ikke så underligt at folk gerne vil promovere deres produkt, når man har mulighed for det gratis, men klart det er en hårfin balance fra at oplyse til at spamme. Jeg er selv aktiv på div. blogs og hvis jeg kan se et link er blevet fjernet fra bloggen, som jeg har skrevet, kunne jeg da aldrig finde på at smide linket på igen. Men disse mennesker møder man selvfølgelig alle steder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *