Da jeg skrev indlægget om bindestreger og underscore i URL’er, blev jeg efterfølgende spurgt, hvordan det så er med andre former for separatortegn i forhold til SEO. Helt konkret blev der spurgt til “+”, som åbenbart bruges som standard i et par obskure CMS’er og nogle webshops.

Her mange måneder efter, har jeg så fået efterprøvet det. Jeg har gjort det ud fra samme metode, som beskrevet i det førnævnte indlæg. Altså har jeg fundet en ny 3-4 ords sætning, hvor der stort set ingen konkurrence er. Denne sætning er så blevet indsat i en URL og kun i URL’en. Ingen af ordene fra sætningen forefindes andetsteds på siden.

Efterfølgende har jeg ventet på, at Google har indekseret den nye side og prøvet, om den så dukker op ved en specifik søgning på sætningen i citationstegn.

Og konklusionen på SEO-venligheden af “+” som separator i URL’er er:

*trommehvirvel*

– at “+” som separator giver søgbare resultater på samme måde som bindestreger. Så hvis du af uransagelige årsager måtte foretrække et plustegn eller er fanget i et CMS/en webshop, som bruger “+” mellem ordene, er der ingen grund til panik.

Rent personligt synes jeg, at det giver nogle forvirrende URL’er, som er sværere at læse for den normale bruger end bindestregerne, men tænker du kun på søgemaskinerne, kan “+” godt bruges.

PS: For sjovs skyld ville jeg have navngivet dette indlægs URL med plustegn, men det er WordPress ikke så meget for. De bliver faktisk blot ignoreret, når jeg prøver at taste dem i feltet for permalinks. Så skal I efterprøve min test, får I brug for et andet CMS end WordPress.

PPS: Nu jeg alligevel var i gang, dobbeltjekkede jeg lige med et nyt indlæg, om Google måske skulle have skiftet håndtering af underscore og det har de ikke. Der bliver ordene fortsat ikke set som adskilte ord.