Boganmeldelse: SEO-FAQ

Hvad er nu det for en bog?

Mikkel deMib Svendsen har netop i dag udgivet en ny SEO-bog med titlen “SEO-FAQ”. Lidt overraskende, at han kommer med en ny bog så kort tid efter den virtuelle mursten SEO 2.0 (Anmeldt her). Men denne bog skiller sig ud i form og målgruppe. SEO-FAQ er kort (212 sider) og mest rettet mod begyndere. Indholdet består, som titlen antyder, af en lang FAQ med deMibs svar på 264 forskellige spørgsmål om SEO og relaterede emner. Forfatteren kalder den selv “søgemaskinernes svar på Grønspættebogen” og mener, at den kan være relevant for alle, der har interesse i SEO. Prisen er også sat derefter, da bogen kun koster 299,- + moms.

Mit indtryk af bogen

Jeg har brugt frokostpausen i dag på at læse bogen, selvom jeg jo ikke rigtig befinder mig i målgruppen. Til gengæld er jeg nysgerrig. Så bogen er blevet gnavet igennem sammen med maden, og så kan jeg lige så godt dele mit indtryk med jer andre.

Dybest set er bogen en struktureret samling svar a la dem, som Mikkel deMib deler ud af, når han f.eks. deltager i SEO-debatterne på Amino. Længden af svarene svinger fra helt kort og kontant til noget mere uddybende, afhængig af spørgsmålenes kompleksitet.

Er det så nogle gode spørgsmål?

Bedømt på baggrund af min egen aktivitet i SEO-fora, er det en fin samling spørgsmål. De kommer godt rundt i hjørnene og kunne meget vel være nappet direkte fra faktiske forumdeltagere allesammne. Spørgsmålene er samlet temamæssigt, så man kan læse alle indenfor en kategori, hvis man har flere spørgsmål om ca. samme emner.

Naturligvis kan 264 spørgsmål ikke være dækkende for alle de SEO-spørgsmål, folk derude måtte have, men jeg synes som sagt, at bogen kommer fint rundt.

Hvordan med svarene?

Som allerede skrevet, minder svarene også meget om de svar, som deMib giver på Amino. Har du læst på debatten derinde, ved du allerede, at det betyder svar fra one-linere til sidelange svar. Her i bogen får nogle af svarene dog mere plads og får lov til at stå som en velformuleret sammenhængende tekst, hvor så lange svar i en debat ofte vil være delt op i flere indlæg i en lang dialog/diskussion.

Alt i alt mere tilgængeligt end at skulle søge sig frem til dem via Google. Og så er samtlige svar jo også struktureret, så de er lige to-the-point i forhold til spørgsmålene. Ikke nogle halvskæve svar, fordi de også lige skal tage højde for en eller anden ekstra krølle i et faktisk forumspørgsmål.

Hvem skal så købe bogen?

Det skal folk, der kigger på indholdsfortegnelsen og de 264 spørgsmål og tænker “dem kunne jeg godt tænke mig at læse svarene på”. Samtlige spørgsmål er remset op på ovenstående link, så man kan roligt sige, at man ved, hvad man går ind til. Har man tjek på alle spørgsmålene, er man jo nok ikke i målgruppen. (Med mindre man er nysgerrig.)

Hvordan er den i forhold til SEO 2.0?

Det giver ikke mening at sammenligne de to. SEO 2.0 er et stort, tungt, sammenhængende værk. Dette er sådan set 264 gange to-the-point svar på spørgsmål. SEO 2.0 koster langt mere og henvender sig til folk med en noget større interesse for SEO end gennemsnitswebmasteren. SEO-FAQ er en lettilgængelig mainstream-bog med prissætning derefter. Denne bog kan købes for at spare tid på Google og fora for begyndere og folk med en bare vis interesse.

Kan man ikke bare bruge Google og Amino i stedet?

I høj grad kan man finde svar fra deMib selv på Amino på mange af de her spørgsmål. Men ikke i så struktureret form som her, både hvad angår samlingen af spørgsmål og svarenes form. Ofte bliver forumsvar noget fragmenteret noget, hvor man skal finde indlæg spredt over 3-4 forskellige tråde for at finde oplysninger og grundighed, der svarer til svarene i bogen her.

Men har man god tid, kan man som sagt sikkert godt gennemtrawle Amino ved hjælp af Google og finde svar på det meste fra hestens mund. Men med en bogpris på 299,- skal man også huske at tage vurderingen af sin egen tid med i betragtning.

Blev du klogere, Frank?

Nej, det gjorde jeg ikke. Men hvis jeg havde spurgt deMib på forhånd, ville han stensikkert heller ikke have lovet mig noget sådan. Det er ikke en bog beregnet til at opgradere sådan en som mig. Det er en FAQ, og jeg har personligt for længst fået svar på mine første 264 spørgsmål om SEO. (Og mange af de spørgsmål fandt jeg faktisk dengang svar på via deMibs indlæg på Amino).

Er det andet?

Kun det sædvanlige. Jeg har selv købt bogen, der er ingen affiliate-links i denne artikel og alt det der. Kort sagt synes jeg selv, at det er en uafhængig anmeldelse skrevet på en times tid henover en nu let forlænget frokostpause.

Og så som afslutning en tak til deMib for at inkludere denne blog på en ressourceliste i bogen. Det sætter jeg pris på. (Læserne her på bloggen må selv købe bogen for at se linket i sammenhæng).

10 meninger om “Boganmeldelse: SEO-FAQ”

  1. Mange tak for den lynhurtige anmeldelse — altså i forhold til udgivelsestidspunktet.

    Det lyder som en god bog til det segment, der har brug for hurtige, klare svar — i kontrast til feinschmeckerne, der vil til bunds i tingene.

    Også tak for + som ordseparator i går. En del Synkron-løsninger kører med + — skriv meget gerne, hvis du følger op med en art komparativ analyse af + og -.

    Alt godt,

    Kasper

  2. Hej, det var da dejligt med en FAQ på dette område, da jeg netop er begyndt at interesse mig for dette område, og netop er en af nybegynderne, som Frank også henviser til i sin anmeldelse.
    Flot anmeldelse Frank, og jeg vil helt klart købe bogen. har kun hørt positive bemærkninger om Mikkel DeMib.

    Hilsen
    Tonny

  3. Tror Mikkel har lyttet lidt til dem, som synes hans sidste bog var for stor en mundfuld for en begynder…
    Det er vel egentlig os smart, at lave sådan en FAQ… Når folk har læst og rettet, så kan de gå videre til hans mursten af en bog ;D

  4. D’herrer, tak for kommentarerne.
    Jeg har et højt læsetempo, og her kommer det mig også til gavn, at jeg jo kender svarene på spørgsmålene i forvejen, så der har ikke været meget “forståelseslæsning”. Det gør, at jeg læste bogen på ca. en times tid. Det er forklaringen bag mit høje tempo på anmeldelsen.

    Morten, Jeg tror også, at Mikkel gerne tager den bieffekt med, at SEO-FAQ måske kan fungere som springbræt for folk, der så ender med at købe SEO 2.0. 🙂

  5. Jeg har har købt og læst SEO-FAQ, men endnu ikke købt SEO 2.0 – men hvis SEO 2.0 er skrevet i samme stil som SEO-FAQ, så bliver jeg nød til at investere i den. Jeg synes SEO-FAQ var let-læselig og nem at forstå. Selvom jeg læste den med det samme, så bruger jeg den hele tiden som opslagsværk hver gang jeg laver ændringer på siden.

  6. Hej Kim,
    SEO-FAQ er meget svarorienteret og meget to-the-point. SEO 2.0 er mere omfangsrig, har baggrundsoplysninger og anekdoter med. Den er altså ikke skrevet i samme stil. Når du begynder at stille spørgsmål udover SEO-FAQ, så er du ved at være moden til at købe en bog mere. Eller hvis du savner en lidt mere struktureret og sammenhængende gennemgang. Så er du klar til SEO 2.0 eller SEO-Lex.

  7. Tak, Kim 🙂

    SEO 2.0 er bestemt skrevet i samme stil – det er den stil jeg nu engang skriver i. Men den går meget mere i dybden med alting. Så den er ikke ligeså simpelt opbygget med spørgsmål og svar, men tager derimod fat i hvert enkelt emne skridt for skridt.

    SEO 2.0 bruges i øvrigt også af mange som et opslagsværk, og jeg har hørt fra flere, som er glade for at have både SEO FAQ og SEO 2.0

  8. Jeg har læst SEO 2.0. Det er et meget digert værk, som i den grad går i dybden med tingene. Så hvis du tiden OG mod på 1500 sider, kan den anbefales. SEO-FAQ er nok lidt mere overkommelig, men kommer vel næppe særligt meget i dybden. SEO-LEX af Rosenstand kan også anbefales.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *