Få medierne til at linke!

Dette lille indlæg er en opfølgning på det gode indlæg om “Jagten på de gode links“, skrevet af Per AllerupMorten Vadskærs blog. “Jagten på de gode links” er et bud på, hvordan du kan arbejde aktivt på at få presseomtale og dermed forhåbentlig også links.

De linker ikke til mig!

Men ofte medfører selv succeser med at få presseomtale også nogle frustrationer, fordi danske webmedier er notorisk dårlige til at linke ud. I nogle tilfælde er det decideret firmapolitikken på mediet, i andre tilfælde er det journalisterne, der ikke er gode til det eller en helt tredje årsag.

Selvom presseomtalen i sig selv er rar, så vil det være endnu rarere, hvis du også kan få besøg fra nogle af læserne og/eller SEO-værdien af links fra store og tunge sites. Nogle læsere kan godt finde ud af at finde frem til din hjemmeside af sig selv, men al erfaring viser, at der kommer mange flere forbi, hvis de bare skal klikke på et link.

Hvad kan jeg gøre?

Hvis du har fået “solgt” en artikel til et medie, som ikke har linket til dig, så slutter arbejdet ikke nødvendigvis dér. Afhængig af dit forhold til mediet/journalisten og mængden af forhåndskontakt, kan du gøre nogle forskellige ting for at arbejde på at få et link, hvis det måtte mangle i artiklen.

Maksimér dine link-chancer på forhånd

Allerede når du går i gang med at forberede arbejdet med at få en historie i medierne, kan du i nogle tilfælde gøre dit forarbejde sådan, at du øger sandsynligheden for at få et link.

Eksempelvis hvis du forsøger at få omtale på en datadreven historie, så kan du have de væsentligste pointer med i din pressemeddelelse, og så have meget mere information liggende på dit eget site. Helst så meget, at journalisten ikke bare tilføjer det, men får en grund til at linke, så læserne selv kan finde mere. Det kunne eksempelvis være en historie om, at jyderne køber flere havenisser end sjællændere og københavnere som hovedhistorie – og så en oversigt over fordelingen på regioner/kommuner på dit website. (eller bare flere detaljer til at understøtte hovedhistorien).

Og mind nu endelig journalisterne om, at man kan linke ved at inkludere et “læs mere”-link i din pressemeddelelse.

Spørge pænt

Hvis artiklen er skrevet og lagt online, kan du spørge journalisten pænt, om der ikke kan tilføjes et link.

Ring, skriv eller hvad du falder mest naturligt og spørg til linket. (Her skal telefonen altså ikke undervurderes som værktøj – især ikke hvis du har talt med journalisten i forvejen.)

Hvad du skal bruge for at overbevise eller lokke journalisten svinger fra gang til gang, så det er svært at sige noget generelt om eller levere en “kogebog” til, hvordan det kan gøres. Men er du helt blank for ideer, så spørg bare, om der ikke kan blive indsat et link, så folk der gerne vil vide mere om din forretning nemt kan finde derhen.

(Hvis du mest er interesseret i link-værdien kan du vente lidt med at spørge, så et link ikke rigtig kommer til at koste dem så mange besøgende, og journalisten måske nemmere kan gøre det uden at få ballade med overordnede over, at for mange forlader sitet).

Cowboy-metode til besøg

De fleste aviser har et kommentar-spor, hvor der i nogle tilfælde kan tilføjes aktive URL’er. Disse vil altid være nofollow, men kan bruges af de læsere, som rent faktisk ser artiklen. Især er et sådant link nyttigt, hvis det kommer som en af de allerførste kommentarer i et spor, hvor første kommentar bliver stående øverst.

Jeg har selv set et tilfælde, hvor der pludselig i statistikken for et website dukkede hundredevis af besøgende op fra eb.dk. Min undren var stor, indtil jeg kunne se, at der i den første kommentar var en læser, der havde linket til det website som en kilde til mere info om artiklens indhold.

Advarsel: Benytter du dig af cowboy-metoden, skal du sørge for at gøre det så elegant som muligt, så du ikke får badwill hos en journalist, der lige har fundet dig og din forretning så interessant, at han har skrevet noget om dig.

Har du erfaring med andre metoder til at forsøge at vride links ud af medieomtale, så bidrag endelig i kommentarsporet nedenfor eller ovre på Vadskærs blog.

18 meninger om “Få medierne til at linke!”

  1. Gode pointer du kommer med her. Din ide med at levere data der tiltrækker links var faktisk også det der skaffede mig et link fra DR.dk. Jeg havde jo skrevet om politikeres omdømme på nettet, og lavet fin dokumentation på siden. Jeg tror at det var grunden til at man linkede fra DR.

    Eb derimod fik jeg sgu aldrig hul igennem til.

  2. Godt indlæg og gode pointer. Jeg har oplevet at den mere direkte fremgangsmåde har virket bedst. Altså at skrive eller sige at de meget gerne må indsætte et link.

  3. Gode ideer!

    Er der nogen som har en ide om hvorfor den samlede danske presse ikke linke generelt?

    Jeg kender flere som levere viden til artikler om avancerede emner, hvor firmaet dog bliver omtalt, men stort set aldrig linket til.

    Lauge

  4. Godt indlæg som imødekommer en stor udfordring – at få medierne til at linke mere ud! Det er ærgerligt at så mange medier aldrig linker ud til kilden. Har de eksempelvis beskrevet en virksomhed eller et nyt koncept, er læserne da som oftest interesseret i at besøge websitet og se nærmere. Det tager desværre en masse tid og ressourcer at kontakte medierne efterfølgende og bede om et link, men jeg er enig i at den direkte fremgangsmåde fungerer bedst.

  5. Gode pointer Frank. Det hjælper som oftest at spørge pænt, er også min erfaring.

    Man kan også vende hele vinklen lidt. Hvis du holder øje med hvordan en specifik journalist skriver eller om vedkommende skriver specielt meget inden for et område. Du kan så efter tid forholdsvis nemt vinkle en pressemeddelelse eller historie nøjagtig så den passer til den pågældende journalist.. Sandsynligheden for at vedkommende tager den op bliver som regel langt højere.

  6. @Per, Ja, det gør det i hvert fald nemmere at få linket, hvis der er noget specifikt og ekstra at linke til.

    @Kim og Henrik,
    Ja, en venlig reminder kan virke fint i de (mange) tilfælde, hvor journalisten bare ikke er så bevidst om det med at linke ud.

    @Lauge,
    Jeg har nogle bud, som f.eks. at nogle aviser opfatter eksterne links som en trussel, der trækker læsere væk fra deres avis, og at mange journalister ikke er opdraget/uddannet i en webverden, og derfor ikke tænker links ind i deres skriverier.

    @Rasmus,
    Ja, jo mere man kan målrette sin indsats mod en given journalist på et bestemt medie, jo større chance for at blive omtalt. (Men det øger ikke nødvendigvis link-chancen i sig selv).

  7. Boy, jeg håber, at I har jeres hosting i orden, så den kan holde til alle de besøgende. 🙂

  8. Min erfaring er, at de besøgende der kommer via cowboy-metoden generelt ikke er specielt givtige (hvad enten vi taler affiliatesider eller sider med salg), men linkværdien derimod kan være enorm.

    En anden god teknik til at få links fra medierne er i øvrigt at lave en super-autoritær hjemmeside, som journalisterne nærmest er tvunget til at søge information i, hvis der kommer nyheder inden for netop det emne.

    Vha. den teknik lykkedes det mig engang at få Reuters til at inkludere et link til min hjemmeside i en af deres nyheder, hvilket resulterede i hele 9 MEGET relevante inlinks fra store danske netmedier.

  9. Rigtig godt indlæg. Jeg var tidligere ude for at en journalist skrev mit navn forkert, hvorefter jeg kontaktede ham for at rette det. Der kom dog ikke noget svar tilbage. Hvis man søger på mit navn på Google forekommer artiklen dårligt nok. Stadig synes jeg dog man bør prøve at spørge i stedet for bare at ignorere det.

  10. En bruger på EB.dk skrev en kommentar med link til mit bilmagasin, hvilket gav ca.350 besøgende på få timer :). En webmaster fjernede så ham brugerens kommentar :(. – Men det giver rigtig godt med besøgende.

  11. God inspiration. For at skaffe gode links kræver det at man hjælper folk. Det er en god idé at deltage i forums og blog (som denne), som er forholdsvis nye. Og så ellers hjælpe folk inden for de relevante emner.

    Søger I links på de “tunge” sites, vil jeg foreslå at forhøre ejeren/redaktøren om de mangler noget. I forhold til ens egen forretning. Eller lave et interview med en relevant site redaktør og håbe på han linker fra hans site til dit interview med ham 🙂

  12. Ja det er bare at komme ud af komfortzonen. Det er egentligt ganske naturligt, at læseren kan søge mere information som en tidligere har anført. Nu er det så heldigt at vores firmanavn også er vores domæneadresse. Så i de trykte aviser er linket der jo faktisk allerede:)

  13. Super god artikel. Tror jeg vil få skrevet en super informativ artikel og orøve at få den på en af de store netaviser. Kunne godt bruge et sådan link til min side. Den tid det tager at skrive sådan en artikel er vel godt givet ud..

Skriv et svar til Frank Hellerup Madsen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *