Dette lille indlæg er en opfølgning på det gode indlæg om “Jagten på de gode links“, skrevet af Per AllerupMorten Vadskærs blog. “Jagten på de gode links” er et bud på, hvordan du kan arbejde aktivt på at få presseomtale og dermed forhåbentlig også links.

De linker ikke til mig!

Men ofte medfører selv succeser med at få presseomtale også nogle frustrationer, fordi danske webmedier er notorisk dårlige til at linke ud. I nogle tilfælde er det decideret firmapolitikken på mediet, i andre tilfælde er det journalisterne, der ikke er gode til det eller en helt tredje årsag.

Selvom presseomtalen i sig selv er rar, så vil det være endnu rarere, hvis du også kan få besøg fra nogle af læserne og/eller SEO-værdien af links fra store og tunge sites. Nogle læsere kan godt finde ud af at finde frem til din hjemmeside af sig selv, men al erfaring viser, at der kommer mange flere forbi, hvis de bare skal klikke på et link.

Hvad kan jeg gøre?

Hvis du har fået “solgt” en artikel til et medie, som ikke har linket til dig, så slutter arbejdet ikke nødvendigvis dér. Afhængig af dit forhold til mediet/journalisten og mængden af forhåndskontakt, kan du gøre nogle forskellige ting for at arbejde på at få et link, hvis det måtte mangle i artiklen.

Maksimér dine link-chancer på forhånd

Allerede når du går i gang med at forberede arbejdet med at få en historie i medierne, kan du i nogle tilfælde gøre dit forarbejde sådan, at du øger sandsynligheden for at få et link.

Eksempelvis hvis du forsøger at få omtale på en datadreven historie, så kan du have de væsentligste pointer med i din pressemeddelelse, og så have meget mere information liggende på dit eget site. Helst så meget, at journalisten ikke bare tilføjer det, men får en grund til at linke, så læserne selv kan finde mere. Det kunne eksempelvis være en historie om, at jyderne køber flere havenisser end sjællændere og københavnere som hovedhistorie – og så en oversigt over fordelingen på regioner/kommuner på dit website. (eller bare flere detaljer til at understøtte hovedhistorien).

Og mind nu endelig journalisterne om, at man kan linke ved at inkludere et “læs mere”-link i din pressemeddelelse.

Spørge pænt

Hvis artiklen er skrevet og lagt online, kan du spørge journalisten pænt, om der ikke kan tilføjes et link.

Ring, skriv eller hvad du falder mest naturligt og spørg til linket. (Her skal telefonen altså ikke undervurderes som værktøj – især ikke hvis du har talt med journalisten i forvejen.)

Hvad du skal bruge for at overbevise eller lokke journalisten svinger fra gang til gang, så det er svært at sige noget generelt om eller levere en “kogebog” til, hvordan det kan gøres. Men er du helt blank for ideer, så spørg bare, om der ikke kan blive indsat et link, så folk der gerne vil vide mere om din forretning nemt kan finde derhen.

(Hvis du mest er interesseret i link-værdien kan du vente lidt med at spørge, så et link ikke rigtig kommer til at koste dem så mange besøgende, og journalisten måske nemmere kan gøre det uden at få ballade med overordnede over, at for mange forlader sitet).

Cowboy-metode til besøg

De fleste aviser har et kommentar-spor, hvor der i nogle tilfælde kan tilføjes aktive URL’er. Disse vil altid være nofollow, men kan bruges af de læsere, som rent faktisk ser artiklen. Især er et sådant link nyttigt, hvis det kommer som en af de allerførste kommentarer i et spor, hvor første kommentar bliver stående øverst.

Jeg har selv set et tilfælde, hvor der pludselig i statistikken for et website dukkede hundredevis af besøgende op fra eb.dk. Min undren var stor, indtil jeg kunne se, at der i den første kommentar var en læser, der havde linket til det website som en kilde til mere info om artiklens indhold.

Advarsel: Benytter du dig af cowboy-metoden, skal du sørge for at gøre det så elegant som muligt, så du ikke får badwill hos en journalist, der lige har fundet dig og din forretning så interessant, at han har skrevet noget om dig.

Har du erfaring med andre metoder til at forsøge at vride links ud af medieomtale, så bidrag endelig i kommentarsporet nedenfor eller ovre på Vadskærs blog.