Spild ikke din tid på artikeldatabaser
Den anden dag bemærkede jeg noget brokkeri, både på Amino og Twitter over, at en artikeldatabase var ophørt med at virke. Det er selvfølgeligt ærgerligt, men sådan er vilkårene nu engang. Så her er min lille guide til at skrive artikler til artikeldatabaser på en måde, der giver mindst muligt gråd og tænders gnidsel. Den skulle gerne hjælpe dig, så du ikke spilder din tid på artikeldatabaser.
Præmissen for artikeldatabaser
Det er sådan, at de fleste artikeldatabaser eksisterer for at give forfatterne af indlæg nogle links tilbage til deres egne sider og derfor handler mere om SEO-værdi end om indhold. Derfor sætter Google ikke ret stor pris på dem, og har allerede en gang ryddet ud i danske artikeldatabaser.
Og det skal du som bruger også forvente vil ske fremover. Ja, danske artikeldatabaser vil også fremadrettet blive deindekseret af Google. Det er du nødt til at have i baghovedet.
(Foruden at indehavere af databaser kan blive trætte af dem, glemme at forny domænerne, de kan blive hacket m.m., så de kan forsvinde helt uden Googles mellemkomst).
Måden at håndtere det på
Først og fremmest skal du være klar over det og lade være med at skære tænder i arrigskab, når det sker. Men bare komme videre.
Og mere lavpraktisk er det nemmere at komme videre, hvis du A) Ikke har spildt alt for meget tid, B) Kan finde på en plan B og C) Ikke har satset alt for ensidigt på artikeldatabaser.
ad A) For at undgå, at du har spildt alt for meget tid på artikeldatabaser, kan du huske at gemme dit indhold hos dig selv, så du kan genbruge det andetsteds, når artikeldatabasen forsvinder. Skriv dine artikler lokalt og arkiver dem på en måde, så du kan grave dem frem af skuffen, når deres hidtidige vært forsvinder.
ad B) Hav en plan for, hvad du så vil gøre med de artikler, når der bliver brug for dem. Forslag kan være at flytte dem til nogle af de nye artikelkataloger, som sikkert er opstået i mellemtiden, pudse dem af og bruge dem på dit eget site eller tilbyde dem som gæsteindlæg til websites, der handler om dit emne. (Forudsat, at der faktisk er noget kvalitet i artiklen). Der er mange flere måder at få værdi ud af indlæg og tekster, så lad dig endelig ikke begrænse af mine forslag her.
ad C) Sats ikke for ensidigt på artikeldatabaser. Det handler i sin enkelthed om, at du skal arbejde på at få links fra mange forskellige kilder, og selvfølgelig så relevante som muligt. Har du langt flest links fra artikeldatabaser, kan du godt risikere et stort fald i SERPs, når katalogerne forsvinder.
That’s it. Følg ovenstående og spar på tårene, når de næste runder udrensning af artikeldatabaser finder sted på et tidspunkt. (Jeg skal ikke være spåmand mht. hvornår det sker. Det har jeg ingen fornemmelse for pt.)

februar 16th, 2012 at 15:02
Hej Frank
Spændende indlæg.
Nu er jeg selv ejeren af nogle artikeldatabaser, så jeg syntes selvfølgelig det er et interessant emne.
Jeg aner ikke hvor meget mine brugere (er oppe på 150 aktive) får ud af at poste artikler på mine databaser, men rigtigt mange af dem bliver ihvertfald ved med at submitte artikler.
Når jeg selv bruger mine artikeldatabaser, kan jeg med det samme se effekten direkte i SERP (også på hardcore søgeord). Nu tør jeg ikke generalisere, men tror bestemt stadig der er massere af værdi i artikeldatabaser…
Og så vil jeg lige nævne at nogle artikeldatabaser tager ejerskabet over indholdet, så snart du har submittet artiklen og dette skal man selvfølgelig være opmærksom på, hvis man agter at gemme indholdet som du foreslår.
Ellers syntes jeg faktisk det er en kanon idé at gemme indholdet. Noget som rigtig mange ikke gør!
Tak for et spændende indlæg.
februar 16th, 2012 at 15:03
Enig, hvis det endelig skal være. Jeg har aldrig selv brugt artikelkataloger og kommer heller ikke til det. Det er jammerlig kvalitet og er i bund og grund bare offentligt tilgængelige splogs.
februar 16th, 2012 at 15:10
Min overskrift er lidt kæk a la netaviser. Man skal ikke underkende kortsigtede effekter af artikeldatabaser, så jeg vil ikke decideret fraråde at bruge dem – så længe man bare forsøger at sikre sig, at man ikke spilder for meget tid.
@Joakim,
Jeg var ikke opmærksom på, at nogle af databaserne tager ejerskab over indholdet. Det skal man selvfølgelig være opmærksom på.
februar 16th, 2012 at 15:31
Med andre ord er en varieret linkbuilding det, som du igen foreslår, og som du også har sagt 100 gange før!
Men spot on, og det er måske smart at gemme alle sine artikler, så man ikke spilder en masse tid.
februar 16th, 2012 at 15:40
@Morten,
Ja, varieret linkbuilding er jo et mantra. Den største variation fra det tema i ovenstående indlæg er at minde folk om at gemme deres materiale, så de ikke risikerer at have brugt for meget forgæves tid.
februar 16th, 2012 at 16:04
Helt sikkert , jeg gemmer også min artikler
februar 16th, 2012 at 16:07
@Frank
Min kommentar var nu mere møntet på den del, hvor du skriver om et fald i SERP, hvis artikeldatabaserne mister værdi.
Men ellers er vi helt enige, og jeg gemmer også altid mine tekster, og tjekker løbende, om de stadigvæk er online!
februar 16th, 2012 at 22:49
Hvis G “lukker ned” for en artikel blog, og du flytter indholdet til et andet site. Er dette indhold ikke “mærket” af G, eller er det kun domænet der forbliver i bad standing?
februar 16th, 2012 at 23:09
Hej Frank. Tak for et spændende indlæg. Har du – eller har du kendskab til – en oversigt over danske artikeldatabaser som d.d. stadig giver lidt værdi? Jeg har en god liste over linkkataloger men er endnu ikke faldet over en god liste med artikeldatabaser…
februar 16th, 2012 at 23:30
@Lauge,
Jeg har ikke konstateret problemer ved enkelte artikler, men det kan godt være, at et helt sites indhold i komplet tilstand vil give problemer.
@Flemming,
Nej, jeg har ikke et godt bud på en oversigt over artikeldatabaser.
februar 17th, 2012 at 08:31
Godt indlæg Frank. Der er ingen tvivl om at værdien af artikeldatabaserne er meget omdiskuteret og specielt efter at Google rydtede op i dem sidste gang.
Som det allerede er nævnt, så er vejen frem varieret linkbuilding, så man ikke mister placeringer, når der kommer en ny oprydtning. Det samme gælder for linkkatalogerne, som lige nu også giver lidt værdi, indtil der igen bliver rydtet op i disse.
februar 17th, 2012 at 10:59
Mig bekendt er det kun et katalog om aldrig er kommet tilbage i SERP udover dem som folk slettede i panik
Jeg holder stadig på denne teori http://www.semoblog.com/linkkatalogerne-tilbage-365.html
februar 17th, 2012 at 11:29
@Riisager,
Der er i hvert fald flere artikeldatabaser, som fortsat er deindekserede (og andre som først kom tilbage efter at smide nofollow på alt og indsende reinclusion request).
februar 18th, 2012 at 07:36
Hej Frank
Super godt indlæg, som altid
Når jeg en gang i mellem poster på databaserne er det med tekster som er lavet til formålet og som godt kan tåle at dø, også uden jeg føler tiden/energien er spildt. Man skal bare være klar over risikoen og så prioritere derefter. Så længe der er liv er det fint, går det galt er det bare ærgerligt. Døde artikler kan fint bruges igen. Jeg plejer dog at spinne dem lidt om, bare for en sikkerheds skyld.
februar 18th, 2012 at 16:15
Jeg siger mange tak
Jeg har ofte ting over, at det virkelig er spildt arbejde når/hvis artikeldatabaserne lukker. Så det med at gemme artiklerne, og bruge dem igen senere er faktisk en rigtig smart ide.
Det eneste problem jeg ser i forhold til B), er at det kan være svært at finde nye og gode danske artikeldatabaser. Jeg synes ikke at der er for mange af dem.
God weekend.
februar 18th, 2012 at 19:11
Jeg bruger typisk mine bedste artikler på mine egne domæner, mens dem som “rystes ud af ærmet” ofte får en tur i en artikeldatabase.
Så har jeg kontrol over de bedste artikler og er ikke så sårbar, hvis nogle af artikeldatabaserne deindekseres af Google.
Godt indlæg iøvrigt, Frank
februar 19th, 2012 at 07:09
Hej Frank,
Super indlæg. Ja, en opdateret liste over aktuelle artikeldatabaser i DK kunne være inspiration til dit næste indlæg
Jeg bruger ikke selv artikeldatabaser, og jeg er enig med dig i, at man skal overveje hvor stor en del dette skal fylde i en langsigtet link building strategi.
februar 21st, 2012 at 01:05
Hej Frank
Ja, det er ikke de bedste link der kan hentes fra artikeldatabaser, deres storhedstid er forbi i forhold til Google.
Det har altid været sådan indenfor søgemaskineoptimering, når ting blev udbredt i stor stil, så blev der ændret på indekseringsparametrene på søgemaskinerne, dette i takt med de beherskede teknikken til at justere på forholdene, automatisk eller med redaktører hvis den tekniske løsning ikke lige lå til højrebenet.
Men jeg tror vi alle kan blive enige om, at der efterhånden er for mange af disse artikeldatabaser uden reel værdi for brugerne nogen steder. De eneste der har fornøjelse af disse websteder er tekstforfatterne, som skriver – og tilsyneladende behersker alt fra børnesutter til rumfartøjer.
Men det er helt fint at der er nogle der stadig forfølger sporet og skriver artikler til disse baser, men de skal være klar til at rykke, når de forsvinder af den ene eller anden grund, som du også nævner i dit indlæg.
februar 21st, 2012 at 18:02
Hej Frank
Interessant debat – Jeg er enig med dig om at artikelkataloger er kortsigtede strategi. Men den virker stadigvæk. Man skal bare være opmærksom på, netop at den er kortsigtet.
Derfor kan jeg godt lide dit råd om at man som minimum gemmer sine tekster og sit indhold. Men jeg tror nu som Riisager er inde på, at der stadig er masser af effekt at hente.
Men et ben af linkbygning kan jo ikke stå alene – og så er dine tre råd gode at følge, hvis man alligevel satser på databaser.
februar 21st, 2012 at 21:52
Jeg bruger personligt ikke tid på artikeldatabaser af den ene grund, at vi alle – inderst inde – udemærket godt ved, at de ryger ud med badevandet inden lang tid (som Frank også skriver i sit indlæg).
Grunden til at jeg mener, at vi kan være helt sikre på dette, er at artikeldatabaserne – ligesom linkkatalogerne – ikke forsyner brugerne med nogen som helst form for værdi! Heller ikke selvom diverse databaseejere sikkert vil påstå det modsatte…
Hvornår søgte du sidst information i en artikeldatabase? Hvornår læste du sidst en artikel i en artikeldatabase (gælder ikke databaseejere eller -skribenter…)? Har du nogensinde læst en artikel fra en artikeldatabase og fået en aha-oplevelse?
marts 15th, 2012 at 09:46
Jeg mener bestemt det er værd at bruge tid på artikeldatabaser, det er jo noget der virker, god ide at gemme dem, det er da noget der er værd at bruge tid på!
Hvor meget tid man skal lægge i det kan være svært, men du komme hjem med et udemærket link eller 2 for den sags skyld.
Godt indlæg!
vh Emil
april 1st, 2012 at 23:54
Rigtig god ide med at gemme artiklerne.. Det er jo med, at arbejde så effektivt som muligt, så det er helt klart en god ide ikke at “lade artiklerne gå til spilde senere”.
P.S. Tillykke med talerposten ved MarketingCamp 2012.
juni 2nd, 2012 at 16:15
Ja, så længe at artikeldatabaserne virker, er der jo ingen grund til ikke at bruge dem. Men man skal jo bare være klar på, at effekten ikke er den største og at risikoen er at de pludselig ikke virker mere.
Desuden skal man jo så også benytte mange andre former for linkbuilding, så det ikke kun er artikeldatabaser der står alene. Det er jo heller ikke helt naturligt…især efter disse pingvin tider
Jeg holder personligt også altid øje med de artikler jeg har tilføjet og tjekker med jævne mellemrum om de stadig er online. Fører en liste over dem i et excel ark. Og har alle artikler liggende lokalt også, så jeg altid kan hive dem frem igen om nødvendigt.
juni 2nd, 2012 at 16:52
Jeg gemmer alle mine tekster, også dem på vores egne sider. Hvis en mobiltelefon udgår og jeg ved den ikke kommer i handlen igen, så bliver anmeldelsen ligeledes genbrugt andre steder på nettet, når undersiden slettes.
juni 13th, 2012 at 21:51
Jeg har fundet nogle engelske kataloger med høj PR, er links herfra bedre end danske, eller er det undeordnet hvilket land kataloget kommer fra?
juni 26th, 2012 at 10:26
Artikeldatabaser er et stort aktiv, men også kun hvis de er en brøkdel af den samlede strategi.
Har du skrevet et indlæg om hvad man skal gøre, hvis man gør brug af dem? Hvad man skal tage højde for og hvilke der er bedre at bruge end andre?
november 1st, 2012 at 17:48
En opdateret liste over danske artikeldatabaser kunne være rigtigt lækkert
Og har du skrevet noget om, hvorvidt udenlandske artikeldatabaser har nogen reel værdi for firmaer, der sigter mod det danske marked?