Hvis du er en af dem, der går op i dit omdømme på nettet og aktivt dyrker Reputation Management i forhold til søgeresultaterne, så har den seneste udvikling givet dig en udfordring mere.

Stjerner i søgeresultaterne

Efter, at Google for alvor har fyret op under kedlerne for Rich Snippets, er der begyndt at dukke “anmeldelsesstjerner” op mange steder i søgeresultaterne. Også på dansk (læs evt. lidt om Rich Snippets her hos seocoach.dk eller i et ældre, men mere grundigt indlæg her hos Henrik Bondtofte).

Trustpilot-anmeldelse af Wupti.com

Og det er lige netop de her stjerner, som du skal være opmærksom på. Både, hvis du indsætter den slags anmeldelsesmuligheder på dit eget website, men især de stjerner og anmeldelsesmuligheder, som andre websites stiller til rådighed.

Mest kendt er Trustpilot, hvor man kan anmelde webshops mm. Det var en af de første sider i DK, der fik stjerner i søgeresultaterne. Men lige nu er der mange flere typer sider, der indarbejder de her stjerner. I nogle tilfælde også linkkataloger, hvor du har tilmeldt dig for år tilbage og glemt alt om dem siden. Og nogle steder er der stort set ingen, der giver karakterer. Så en enkelt dårlig karakter kan medføre, at du pludselig får vist nogle stjerner med dårlige karakterer i søgeresultaterne.

Og da folk ikke nødvendigvis klikker ind på selve siden, kan det godt skade din forretning, hvis der optræder flere gange negative anmeldelser i form af stjerner direkte i søgeresultaterne.

Så fremover har du også opgaven at holde lidt øje med, hvad der sker på den front i forhold til din profil i søgeresultaterne. Og selvfølgelig sørge for en passende indsats både for at forebygge og for at udbedre allerede opståede problemer.