Her er en lille sandhed: Folk kan ikke stave dit navn. Især ikke hvis du har et fancy navn. Udenlandsk klingende navne er folk virkelig tilbøjelige til at kløjs i.

Husk, at det betyder også, at folk ikke kan stave til de brands, du forhandler, selvom dit eget firmanavn og domæne måtte være let nok.

Og selvom Google er blevet meget bedre til at håndtere stavefejl og slåfejl, så er de ikke altid ufejlbarlige i forhold til opgaven med at sende brandsøgninger hen til dig. Og folk, der prøver at skrive dit brandnavn i Googles søgefelt, er den slags besøgende, du allerhelst vil have fat på. De kender dig i forvejen (eller har i hvert fald hørt om dig), og vil være mere tilbøjelige til at handle hos dig end gennemsnittet.

91 forskellige stavemåder

En påstånd som den ovenfor må hellere understøttes af lidt data, så den ikke står helt alene.

Jeg brugte et øjeblik på at kigge i lidt Adwords-statistik, og fandt hurtigt et eksempel på 91 forskellige stavemåder af et brand-navn. (Et engelsksproget navn på to ord). To andre hurtige tjek viste 57 og 18 forskellige stavemåder på to andre navne.

Hedder dit firma “Elektriker Petersen”, er det nok en mindre udfordring for dig, end hvis du har valgt “Pettersonovich Electrical Power Solutions” som firmanavn.

Brug Adwords som hjælper

Tag Google Adwords til hjælp for at guide folk på rette vej. I de tilfælde, hvor Google ikke sender fok direkte til resultaterne for den rigtige stavemåde af dit navn, bliver din Adwords-annonce så vist og giver dem muligheden for at klikke sig hen på din side med det samme.

Som oftest vil du opleve ganske billige klik på søgninger på dit navn, fordi konkurrencen vil være lav, og dine klikrater vil være høje.

Bonus-tip: Hvis du ikke vil vise annoncer til folk, der har stavet dit navn rigtigt, så kan du vælge at tilføje de rigtigt stavede varianter af dit brandnavn som negative søgeord.

Bruger jeg f.eks. søgeordene:

den synlige mand

-“den synlige mand”

-“densynligemand.dk”

-“densynligemand”

Så vil jeg få fremvist annoncer på alskens variationer over søgeordene, men ikke på de helt præcise søgninger, hvor jeg i forvejen har nul Adwords-konkurrence, sitelinks i de organiske resultater og det hele.