I “Gamle dage” var det en udbredt SEO-taktik at få gode rankings i søgeresultaterne på stavefejl, for at nyde godt af besøg fra de folk, der ikke kunne stave eller lavede slåfejl i søgefeltet.
Men Google har sidenhen udviklet sig ganske meget på det område og arbejder nu meget aktivt med at guide brugerne det “rigtige” sted hen ved stave- og slåfejl.
Har ændringerne effektivt lukket stavefejlshullet, eller er der stadig nogle muligheder på den front? Følg med her, så deler jeg nogle tanker og facts:
Hvordan håndterer Google stavefejl?
Google har en stribe forskellige måder at håndtere stave- og slåfejl på. Mere eller mindre vidtgående.
Lad os se på dem fra en ende af:
a) Ingen action. Google genkender ikke stavefejlen og gør ingenting. Denne bliver mere og mere sjælden, efterhånden som Googles håndtering af sprog bliver bedre og bedre.
b) Version 1 af stavefejls-korrigering: (Herefter “Stavefejl 1”)
“Mente du”-angivelse på en enkelt linie i toppen med link til den korrekte version af søgningen.
c) Version 2 af korrigering: (“Stavefejl 2”)
“Mente du”-visning med visning af top-2 resultater fra den korrekte version
d) Version 3 af korrigering: (Stavefejl 3″)
“Viser resultater for [korrekt stavemåde]”. Den mest vidtgående metode, hvor søgeresultatet simpelthen byttes ud med resultatsiden fra den korrekte stavemåde. Man skal aktivt klikke på et link i toppen for at få forevist resultaterne for den forkerte stavemåde.
Hvor mange staver forkert?
Hvis du vil have en konkret vurdering af, hvor mange der taster forkert og dermed den potentielle gevinst, så kan man selvfølgelig prøve sig frem med Googles søgeordsværktøj. Det er dog noget upræcist og især på sådan noget som stavefejl, har jeg konstateret.
Så skal du have ordentlig data, bør du selv prøve at køre en Adwords-kampagne på de mest oplagte stave- og slåfejl. Dermed kan du få noget reel live-data på området, og bedre vurdere hvor stort potentialet er.
Hvor kan det betale sig at sætte ind?
Bemærk her, at Google konstant udvikler på stavefejlsgenkendelsen og ofte opdaterer og justerer på disse visninger. Så hvis det tager noget tid at komme til tops på en stavefejlssøgning, kan Google undervejs have justeret sin korrektion og gjort dit arbejde overflødigt (eller i det mindste langt mindre effektfuldt).
Men hvis det er nemt at komme til tops på en stavefejl, kan du forvente en vis andel af de søgende i version 1. Men allerede her, hvor folk først bliver mødt af en linie om, hvorvidt de mente noget andet, vil nogle klikke over på det korrekte resultat i stedet.
Og top-2 visningen i Stavefejl 2 udrydder stort set muligheden for at få ret mange besøg på den stavefejl. På f.eks. en skærm som på min bærbare, vil der efter 3 Adwords-reklamer og top-to resultater fra den korrekte visning kun blive vist det øverste resultat med den forkerte stavemåde.
Jeg vil tillade mig at konkludere så hårdt, at hvis der skal arbejdes på at komme til tops på en stavefejl, så bør du ikke bruge krudtet på SEO-arbejde på forkerte stavemåder. Det kan nemlig meget vel være en kort fornøjelse, før Google opfanger fejlen og sender alle de besøgende andre steder hen. Kan du få en god placering på stavefejl uden ret meget arbejde, og der pt. højst korrigeres for Stavefejl 1, så kan det godt i nogle tilfælde være besværet værd.
Mine kunder og jeg kan godt stave
Selv hvis både du og dine kunder kan stave, er der grund til at holde øje med Googles håndtering af stavemåder. For sådan noget som orddeling beskæftiger Google sig også med. Og ikke altid grammatisk korrekt. I nogle tilfælde kan en på dansk korrekt orddeling bliver markeret som stavefejl og henvist til den forkerte orddeling. Og så kan du overveje, om du ikke skal sørge for at optimere mod den version, Google opfatter som korrekt også. (Igen gælder det, at Google selvfølgelig kan finde på at ændre på tingene, men der er alligevel et stykke vej fra at korrigere en stavemåde den ene vej til pludselig at vende helt om.)
Hvordan gør man egentligt?
Hvis du vil have gode rankings på stavefejl, møder du den udfordring, at det sjældent er ønskværdigt at have stavefejl synlige på sin egen hjemmeside. Og da usynlig tekst er no-go, giver det en lille udfordring.
To klassiske tips til at opnå en god placering på en stavefejl uden at have synlige stavefejl på sin hjemmeside er 1) at skrive stavefejlene ind i alt-tekster på billeder på siden. 2) At opnå links til sin hjemmeside med stavefejl i ankerteksterne.
Er du villig til at stave forkert med vilje og vise dem frem til verden, er der selvfølgelig et væld af muligheder, men de to ovenstående metoder kan i hvert fald bruges til placeringer på søgeord, uden at vise stavefejl til sine besøgende.
Men husk nu min anbefaling fra tidligere. Gå kun efter organiske placeringer på stavefejl, hvis du vurderer det til at være nemt og uden den store indsats at komme til tops. (Og drop det, hvis Google allerede korrigerer med Stavefejl 3).
Stavefejl og Adwords
Når det gælder Adwords er sagen en anden. Adwords-reklamerne bliver som udgangspunkt vist i uændrede positioner, hvis google korrigerer med Stavefejl 1 eller 2, så er effekten formentlig næsten helt den samme som i scenarier uden korrektioner.
Og det tager ikke mange øjeblikke at tilføje stavefejl, slåfejl og spøjse orddelinger til en Adwords-annoncegruppe, hvis du ønsker det, så her kan det let testes uden man behøver se så nøje på, hvordan Google korrigerer.
En tredje løsning til det sidste punkt kunne være unikke landing pages rettet imod dem, der søger på stavefejlen. Det giver lidt bedre muligheder for at segmentere dem, der staver rigtigt og dem, der staver forkert.
Jeg går generelt ikke ind for at skrive med stavefejl – det gør ondt på min indre ordfetichist.
Der hvor det bliver interessant er ved de tvivlsomme stavemåder og på det grammatiske plan. Hedder det f.eks. billig eller billigt sammensat med dit keyword? Her mener jeg godt, at det kan betale sig at optimere imod den grammatisk ukorrekte udgave i visse tilfælde.
God analyse. Der er stadig rigtig mange stavefejl der ikke bliver rettet og på http://seuf.dk modtager vi rigtig meget trafik den vej. Det sjove er at den trafik faktisk konverterer rigtig godt 🙂
Et lille tip til at finde stavefejlene folk bruger, er ved at tjekke søgeordene folk bruger, når de søger på din side.
Enig Niels,
Det går også mig inderligt imod at skulle lave deciderede stavefejl. Men som jeg også er inde på i indlægget, så er der nogle ting med orddelinger, bøjningsformer og lignende, hvor der godt kan være god værdi i at optimere mod noget, der rent teknisk set ikke er korrekt.
Der ligger den store udfordring så i at gøre det på en måde, der ikke støder den sproglige æstetik. 🙂
@Mathias,
Ja, især i forhold til Adwords-kampagner, kan man tit tydeligt se en ganske fin konverteringsrate ved stave/slåfejl.
Godt indlæg! Der hvor jeg stadig ser stavefejlene meget relevante er på de enkelte websites egne søgefunktioner. Afhængig af CMS kan man typisk taste stavefejlene, som skal tricker eksempelvis bestemte produktsider i en webshop. På den måde gør man heller ikke stavefejlene direkte synlig på websitet.
Ellers er jeg meget enig mht. stavefejl og Google.
@Mogens,
Ja, god håndtering af stavefejl på interne søgefunktioner er en anden boldgade. Der har du helt ret i, at det kan være yderst relevant at arbejde med at få rettet den slags til, hvis muligt.
(Og man kan evt. kombinere sine erfaringskilder lidt, så man sørger for at få tilføjet stavefejl observeret via Adwords til sin interne søgemaskine og omvendt husker at køre reklamer på de stavefejl, man fanger i de interne søgninger).
Jeg tror, at de stavefejl, som man får mest ud af, er dem, som man ikke skriver.
Øh?
Dvs. de “stavefejl”, som kommer fra talesproget. Det kan f.eks. være “oversætning” i stedet for “oversættelse” eller “bekræftigelse” i stedet for “bekræftelse”.
I mange tilfælde giver de flere søgninger end slåfejl, og en stor del af de besøgende vil formentlig ikke bemærke, at det er stavet forkert.
For mange af disse taleord vil Google formentlig heller ikke betragte det som hverken stavefejl eller synonym.
God pointe, Johnny.
Sproglige ukorrektheder bliver sjældent sat i stavefejlsbåsen af Google (eller af mig i indlægget, der fokuserer på traditionelle slå/stavefejl).
Jeg har endnu ikke set, at almindeligt brugte “talefejl” af den karakter bliver opfanget af Googles stavefejlskorrektioner. Jo mere hyppige de er, jo mindre er sandsynligheden formentlig også.
Det kunne være sjovt at vide, hvordan Google definerer en stavefejl. Traditionelle ordbøger definerer det vel som et ord, der ikke findes i ordbogen, men det kan Google næppe gøre. Så skal ordbogen opdateres manuelt hele tiden.
Jeg ved, at MSN Search for en (hel) del år siden registrerede stavefejl manuelt og manuelt oprettede forslag til de sider, som man formentlig søgte, f.eks. stavefejl i brand names.
Måske man kan snyde Google til at acceptere en stavefejl/slåfejl som valid, hvis den findes på tilstrækkeligt mange sider, og så løber man ikke ind i de problemer, du nævner. Det må næsten være det koncept, som gør de ord, jeg nævnte herover, til gyldige ord, selvom de ikke er rigtige ord.
Vores erfaring er at det ikke længere kan lade sig gøre at udnytte stavefejl. Problemet er at de få ord som Google ikke har fundet endnu, er forlængst fundet af konkurrenterne. Fx er det blevet rigtigt dyrt at annoncere hos Addwords på “vindu”, det er kun en anelse billigere end “vindue”.
@Johnny,
Det foregår afgjort algoritmisk langt størstedelen af det – og jeg har nogle klare ideer/erfaringer med, hvad der spiller ind. Mere om det i et senere indlæg, hvis der er interesse.
@Martin,
Ja, jeg kan godt forestille mig, at det er kan være rigtig dyrt på så oplagte stavefejl på trofæord. Men selv i jeres branche kan der måske nok være hjørner, hvor I kan få lidt værdi ud af stavefejl i Adwords.
Stavefejl er som både du Frank og andre nævner, sværere at benytte i SEO fordi Google er blevet bedre, stavefejl er dog stadig en mulighed, f.eks. ved mærker som vi danskere har svært ved at stave.
Den bedste måde at få stavefejl med i sine artikler er ved at lade dem være åbne for kommentarer, på den måde ligner men heller ikke en klovn som ikke kan stave,
@Frank,
Det har stor interesse så det vil jeg gerne læse – hvis det kommer. Her er et par base algoritmer der helt sikkert bruges flittigt når Google kigger på savefæjl. http://en.wikipedia.org/wiki/Aho-Corasick_algorithm samt http://en.wikipedia.org/wiki/Interpolation_search
Nye firmanavne bliver i rigtig lang tid opfattet af Google, som stavefejl. Det betyder at i begyndelsen, hvor man er allene om et nyt ord, vil Google spørge om ikke ordet skal staves på en anden måde. Prøv PLINGyou. Hvad gør man ved det, at Google sender besøgende i en forkert retning?
Det er sjovt som du også er inde på med om virksomheder og deres holdninger til stavefejl. Jeg husker tydeligt tilbage på mange kunder som jeg igennem tiden har vejledt også at tage hensyn til at deres kunder kan stave forkert. Det er utroligt så mange der enten ikke mener at kunderne staver forkert, eller også bare slet ikke vil have fat i dem. Mærkelig holdning, dog er den nok ved at ændre sig lidt.
@Bodil,
Jeg har et indlæg undervejs om netop det med at blive opfattet som en stavefejl, og hvad man kan gøre ved det.
@Lars,
Jeg synes grundlæggende ikke, at der skal være stavefejl i virksomhedens eget (synlige) materiale. Det kan koste mere på mindre konvertering end det giver på øget salg til folk, der staver forkert. (Afhængig af branche).
@Frank spændende!
Hvis man ser på udviklinge på Google og Bing over de sidste 2 år, så er stavefejls optimering, vel en meget kortsigtet fidus? Der går næppe 2 år mere, før søgemaskinerne er endnu bedre optimeret på en måde, hvorpå de søgende undgår ret mange stavefejl…
Så er der vel egentlig kun Adwords tilbage, men det uddør vel også med tiden?
Hvordan vil Google se forskel på “nye ord” og “stavefejl”? Det må da blive lidt af en udfordring. Sproget er levende og nye ord “firmanavne”, “produkter” og fagudtryk dukker op.
Ja der bliver længere mellem de mere eller mindre sjove sider der fandtes med næsten det samme navn som deres rigtige forbilleder.
Jeg kan huske for nogen år tilbage var der siden der til nogenlunde forveksling mindede om Googles startside på Gogle.com men den findes sjovt ikke mere. Jeg fik prøvet hvor god en søgemaskine den var, da jeg tænkte det nok var bedst bare at holde sig fra den slags sider.
Jeg ved godt, at kommentarer med ‘fantastisk indlæg’ bliver karakteriseret som rene linkbuildingkommentarer, men ikke desto mindre: fantastisk indlæg, Frank!
Jeg havde faktisk gået med emnet i tankerne noget tid, før jeg læste dette. Så, tommelfinger op!
@Bodil
Man må formode, at firmanavne + nye ord løbende optages. Det er næppe noget, som sker fra dag til dag, men noget der kommer til at ske med tiden, efterhånden som de benyttes og udbredes…
@Morten Det er ikke godt nok. Sproget er levende. Ønsket om at lukke et huld – vil virke, som en bremse for den sproglige opfindsomhed og udvikling. Dansk sprognævn, som arbejder professionelt med at registrere nye ord. Benytter den metode, det kan Google ikke. Tænk dig at I i dit firma ønsker at lancere et nyt produkt med et nyt navn (ord). Skal I vente på at tagge produktnavnet til det er blevet udbredt? Skal I have ordet godkendt hos Google før I kan tagge?
@Bodil
Nu skal et nyt ord, firmanavn, udtryk eller andet jo bruges, før at nogen kan registrere det.
Og Google plejer at registrere nye ord, navne og udtryk med tiden, hvis de bare bliver brugt i flere sammenhænge…
Så du skal bare bruge navnet, ordet og udtrykket på diverse sider, så bliver det med tiden registreret hos Google 🙂
@Morten Det er sådan det fungere nu!Hvordan vil Google se hvilke ord der er stavefejl og nye ord?