I “Gamle dage” var det en udbredt SEO-taktik at få gode rankings i søgeresultaterne på stavefejl, for at nyde godt af besøg fra de folk, der ikke kunne stave eller lavede slåfejl i søgefeltet.

Men Google har sidenhen udviklet sig ganske meget på det område og arbejder nu meget aktivt med at guide brugerne det “rigtige” sted hen ved stave- og slåfejl.

Har ændringerne effektivt lukket stavefejlshullet, eller er der stadig nogle muligheder på den front? Følg med her, så deler jeg nogle tanker og facts:

Hvordan håndterer Google stavefejl?

Google har en stribe forskellige måder at håndtere stave- og slåfejl på. Mere eller mindre vidtgående.

Lad os se på dem fra en ende af:

a) Ingen action. Google genkender ikke stavefejlen og gør ingenting. Denne bliver mere og mere sjælden, efterhånden som Googles håndtering af sprog bliver bedre og bedre.

b) Version 1 af stavefejls-korrigering: (Herefter “Stavefejl 1”)

“Mente du”-angivelse på en enkelt linie i toppen med link til den korrekte version af søgningen.

Screenshot af Stavefejl1-korrektion på Google.dk

c) Version 2 af korrigering: (“Stavefejl 2”)

“Mente du”-visning med visning af top-2 resultater fra den korrekte version

Billede af stavefejlskorrektion 2 hos Google

d) Version 3 af korrigering: (Stavefejl 3″)

“Viser resultater for [korrekt stavemåde]”. Den mest vidtgående metode, hvor søgeresultatet simpelthen byttes ud med resultatsiden fra den korrekte stavemåde. Man skal aktivt klikke på et link i toppen for at få forevist resultaterne for den forkerte stavemåde.

Det tredje eksempel på korrektion

Hvor mange staver forkert?

Hvis du vil have en konkret vurdering af, hvor mange der taster forkert og dermed den potentielle gevinst, så kan man selvfølgelig prøve sig frem med Googles søgeordsværktøj. Det er dog noget upræcist og især på sådan noget som stavefejl, har jeg konstateret.

Så skal du have ordentlig data, bør du selv prøve at køre en Adwords-kampagne på de mest oplagte stave- og slåfejl. Dermed kan du få noget reel live-data på området, og bedre vurdere hvor stort potentialet er.

Hvor kan det betale sig at sætte ind?

Bemærk her, at Google konstant udvikler på stavefejlsgenkendelsen og ofte opdaterer og justerer på disse visninger. Så hvis det tager noget tid at komme til tops på en stavefejlssøgning, kan Google undervejs have justeret sin korrektion og gjort dit arbejde overflødigt (eller i det mindste langt mindre effektfuldt).

Men hvis det er nemt at komme til tops på en stavefejl, kan du forvente en vis andel af de søgende i version 1. Men allerede her, hvor folk først bliver mødt af en linie om, hvorvidt de mente noget andet, vil nogle klikke over på det korrekte resultat i stedet.

Og top-2 visningen i Stavefejl 2 udrydder stort set muligheden for at få ret mange besøg på den stavefejl.  På f.eks. en skærm som på min bærbare, vil der efter 3 Adwords-reklamer og top-to resultater fra den korrekte visning kun blive vist det øverste resultat med den forkerte stavemåde.

Jeg vil tillade mig at konkludere så hårdt, at hvis der skal arbejdes på at komme til tops på en stavefejl, så bør du ikke bruge krudtet på SEO-arbejde på forkerte stavemåder. Det kan nemlig meget vel være en kort fornøjelse, før Google opfanger fejlen og sender alle de besøgende andre steder hen. Kan du få en god placering på stavefejl uden ret meget arbejde, og der pt. højst korrigeres for Stavefejl 1, så kan det godt i nogle tilfælde være besværet værd.

Mine kunder og jeg kan godt stave

Selv hvis både du og dine kunder kan stave, er der grund til at holde øje med Googles håndtering af stavemåder. For sådan noget som orddeling beskæftiger Google sig også med. Og ikke altid grammatisk korrekt. I nogle tilfælde kan en på dansk korrekt orddeling bliver markeret som stavefejl og henvist til den forkerte orddeling. Og så kan du overveje, om du ikke skal sørge for at optimere mod den version, Google opfatter som korrekt også. (Igen gælder det, at Google selvfølgelig kan finde på at ændre på tingene, men der er alligevel et stykke vej fra at korrigere en stavemåde den ene vej til pludselig at vende helt om.)

Hvordan gør man egentligt?

Hvis du vil have gode rankings på stavefejl, møder du den udfordring, at det sjældent er ønskværdigt at have stavefejl synlige på sin egen hjemmeside. Og da usynlig tekst er no-go, giver det en lille udfordring.

To klassiske tips til at opnå en god placering på en stavefejl uden at have synlige stavefejl på sin hjemmeside er 1) at skrive stavefejlene ind i alt-tekster på billeder på siden. 2) At opnå links til sin hjemmeside med stavefejl i ankerteksterne.

Er du villig til at stave forkert med vilje og vise dem frem til verden, er der selvfølgelig et væld af muligheder, men de to ovenstående metoder kan i hvert fald bruges til placeringer på søgeord, uden at vise stavefejl til sine besøgende.

Men husk nu min anbefaling fra tidligere. Gå kun efter organiske placeringer på stavefejl, hvis du vurderer det til at være nemt og uden den store indsats at komme til tops. (Og drop det, hvis Google allerede korrigerer med Stavefejl 3).

Stavefejl og Adwords

Når det gælder Adwords er sagen en anden. Adwords-reklamerne bliver som udgangspunkt vist i uændrede positioner, hvis google korrigerer med Stavefejl 1 eller 2, så er effekten formentlig næsten helt den samme som i scenarier uden korrektioner.

Og det tager ikke mange øjeblikke at tilføje stavefejl, slåfejl og spøjse orddelinger til en Adwords-annoncegruppe, hvis du ønsker det, så her kan det let testes uden man behøver se så nøje på, hvordan Google korrigerer.