Skal du skifte CMS, have ny sitestruktur eller lign, så vil du i mange tilfælde have brug for at kunne oprette store mængder 301 redirects. Det kan være et meget tungt arbejde, fordi det hurtigt risikerer at blive vanvittigt manuelt og krævende, hvis man ikke passer på.

Så her er en lille håndbog i, hvordan du gør forarbejdet til 301 redirects på en effektiv måde og ikke kommer til at tabe overblikket alt for meget undervejs. Ikke overraskende for en del af mine læsere, Twitter-followers m.m., skal der bruges lidt Excel her.

Hvorfor 301 redirects?

301 redirects er den bedste måde at håndtere ændringer af sider på. De er gode både til søgemaskiner, som nu ved, at dit indhold er flyttet et andet sted hen og til besøgende, der fortsat havner det rigtige sted, hvis de følger bookmarks i deres browser, gamle links fra andre websites osv.

Implementeret rigtigt, gør 301 redirects underværker.

Best practice – og virkeligheden

I best case får man opsat en 301 redirect på hver evig eneste URL, sådan at skiftet går så glat som muligt, både i forhold til Google og de besøgende og ingen nogensinde mødes af en fejlmeddelelse. Men i virkeligheden er det desværre ikke altid praktisk muligt.

Derfor tager jeg udgangspunkt i, at du har et website med rigtigt mange URL’er, og skal skifte dem på en måde, der ikke er helt mekanisk og 1-til-1 sammenlignelig. F.eks. hvis du skifter både CMS og struktur på dit site på samme tid. (Eller opkøber en konkurrent og gerne vil have 301′et deres domæne bedst muligt til dit).

Har du færre URL’er, eller et nemmere URL-skifte, hvor du f.eks. blot skal skifte domæne, filtype, fjerne mapper eller lign, bliver din opgave nemmere. (Og så kan det ofte klares med nogle regler i en .htaccess-fil eller lign, så du ikke behøver at gå gennem den lange proces nedenfor).

Til gengæld tager jeg også udgangspunkt i, at du er på forkant med udviklingen og iværksætter 301-processen på forkant, mens dit gamle site stadig er online. Hvis du først kommer i tanke om 301 redirects, når dit nye site er lanceret, så er du på r*ven og det bliver meget sværere at håndtere på en struktureret måde.

Saml rådata ind først

Allerførst har du brug for at indsamle data over din nuværende URL-struktur, så du kan få et ordentligt overblik over, hvad du har at gøre godt med på dit nuværende site, og hvad der skal ændres på.

Kør først Xenu (eller lign. crawler, hvis du har andre præferencer) og få en liste over alle dine URL’er på domænet. Når Xenu har kørt, kan du blot vælge “Create Google Sitemap file”, og så får du alle URL’er på dit site leveret i et format, som nemt kan importeres til Excel.

 

Eksportér sitemap fra Xenu

Prioritér dine URL’er

Jeg går som nævnt ud fra, at du har for mange URL’er til at have overskud til at håndtere dem alle. Hvis alle dine sider skal redirectes, eller du er så heldig at ændre så lidt, at det nemt kan beskrives i en regel, så hop dette afsnit over.

Vi skal nemlig prioritere i URL’erne, så du i hvert fald får opsat 301′er ordentligt for de væsentligste sider på dit domæne. De væsentligste URL’er for dig er dem, som der bliver linket til, og dem der har flest besøgende udefra (eller genererer størst omsætning). Ideen er, at dit tab (både i linkværdi og i kroner/ører) skal være så lille som muligt og at så få mennesker som muligt skal bemærke, at noget er blevet ændret.

Læg ud med at trække link-data ud fra Google Webmaster Tools, Sitexploration eller hvad du nu bruger til at tjekke backlinks med – så du kan få fat på en liste med de URL’er, der bliver linket til fra eksterne sites. Data gemmes i et format, som Excel kan læse.

Tag bagefter fat i Google Analytics og træk en sorteret liste over adresser med flest besøgende/størst omsætning eller lign. ud. (Gerne flere lister, hvis du har flere forskellige parametre, du gerne vil have taget hensyn til).

Har du URL’er som ikke falder i ovenstående kategorier, men som alligevel er vigtige for dig at få med i en redirect, så få lige skrevet dem ned også i listeform.

Nu har du data nok til at arbejde videre – og så starter vi Excel op.

Lad Excel gøre arbejdet

Excel kan nemlig hjælpe dig en del undervejs og gøre processen noget mindre smertefyldt.

Læg dine URL’er fra det eksisterende website i A-kolonnen i det første faneblad. Dine link/Analytics-data osv. lægger du ind i A-kolonnerne i de næste faneblade i arket.

Med Lopslag/Vlookup-formlen kan du så hurtigt få Excel til at hjælpe dig med at identificere de prioriterede URL’er, som du skal lave redirects på. De formler opretter du i de næste kolonner og kopierer til samtlige celler i hver kolonne.

Formlen kan f.eks. se ud som følger:

=LOPSLAG($A2;Links!$A$2:$A$250;1;FALSK)

(Formlen her tjekker om URL’en i celle A2 også findes i Kolonne A i fanebladet Links og giver en fejlmeddelelse, hvis det ikke er tilfældet – og et resultat, hvis den findes. Det er vigtigt at angive FALSK til sidst i formlen, da Excel ellers vil melde ud, bare URL’erne minder nok om hinanden.)

Lopslag-formularer i Excel

Brug herefter “Brugerdefineret Sortering”-funktionen til at få sorteret det hele efter, hvorvidt dine URL’er forefindes i de andre faneblade. (Sortér efter alle de tre kolonner i rækkefølge – og se videoen for et eksempel). Hermed får du vist øverst på skærmen alle de URL’er, der er dine højst prioriterede.

Nu har du altså på din skærm en arbejdsliste over de URL’er, der skal redirectes.

Og lød det så lige teknisk nok, så har jeg produceret et kort screencast til at give bare et kort glimt af, hvordan det kan se ud i praksis (Det ses nok bedst i fuldskærm, hvis du vil have detaljerne med):

 

Og så til den manuelle del

Når du er kommet her til, kan det meget vel være slut med automatikken. Nu skal du nemlig for hver eneste af disse URL’er finde den URL i den nye sitestruktur, der matcher bedst. Og så skrive/indsætte URL’en i kolonnen ved siden af. Det kan være både hårdt og kedeligt, men trøst dig med, at du i det mindste har prioriteret dit arbejde.

Er du så heldig, at du primært skal ændre på nogle mekaniske ting (.html til .php eller lign, så kan du nemt og hurtigt klare den del med en simpel erstat-funktion i Excel. Kopier den gamle URL over i den nye URL-kolonne og erstat .html med .php – og vupti, så er den klaret). Men var det så simpelt, havde vi ikke behøvet at kaste os ud i alt dette i første omgang. Men hav i hvert fald denne simple metode i tankerne, hvis du f.eks. skal ændre mange URL’er i stil med ditgamledomæne/produkter/fin-havenisse.html til nytdomæne/fin-havenisse.php. Der kan du med fordel bruge en stribe erstat-kørsler til at skifte den ene og anden komponent i adresserne.

Når du er færdig med at udfylde de nye URL’er, kan du med fordel rydde op i Excel-arket (efter at have gemt under et nyt filnavn, naturligvis), så du kun har to kolonner tilbage. A-kolonnen med de gamle URL’er og B-kolonnen med de nye URL’er. Dette regneark kan du så sende til din webmaster og bede ham om at sætte 301 redirects op, som det nu engang gøres bedst på dit website.

Muligheder for mere automatisering?

Jep, der er muligheder for endnu mere automatisering. Både i noget af Excel-arbejdet undervejs, hvor der findes mere elegante metoder til det meste, og i noget af det efterfølgende 301-arbejde.

Skal du f.eks. redirecte ved hjælp af en .htaccess-fil og bruge input til filen i formatet:

redirect 301 /old/old.htm http://www.you.com/new.htm

Så kan du hurtigt trylle dine to URL’er fra kolonne A & B om til en samlet streng i dette format. Her bruger du bare MIDT-funktionen til at skære dine gamle URL’er til, så de lever op til formatet /old/old.htm – og efter følgende samler du de to kolonner til en streng med Sammenkædning/Concatenate-funktionen.

Formlen kan ende med at se sådan ud, hvor 25 er det antal tegn som skal væk fra den gamle URL for at få det rigtige format.

=SAMMENKÆDNING(“redirect 301 “;MIDT(A2;25;200);” “;B2)

Outputtet fra den formel indsat i kolonne C kan herefter indsættes direkte i en .htaccess-fil og håndtere alle dine 301 redirects, hvis det er den mest optimale metode.

Eller hvis du er i en situation, hvor langt størstedelen af dit site forbliver helt uændret. Så kan du f.eks. crawle både dit gamle og udviklingsversionen af dit nye site med Xenu og eksportere data i den version, hvor sidetitlerne kommer med – og bruge Lopslag til at kombinere URL’erne på baggrund af matchende sidetitler. (Kræver selvfølgelig helt unikke sidetitler).

Afsluttende kommentarer om 301 redirects

Lad mig lige slå det fast endnu engang. Det er altså bedst, hvis du kan redirecte så meget som overhovedet muligt. Og hvis der på nogen måde er et mønster i ændringerne på dine URL’er, så kan det også automatiseres i så høj grad, at det bliver overkommeligt. I ikke så få tilfælde er det også noget, som et godt webbureau kan håndtere for dig med dedikerede værktøjer af den ene eller anden art.

Men jeg ved også fra virkelighedens verden, at den manuelle metode nogle gange bare kan være en nødvendighed, hvis en sideejer skal komme videre. Og så kan Excel være en rigtigt god hjælper, og gøre det bare lidt mindre manuelt og lidt mere overskueligt.

God fornøjelse med dine 301 redirects.