Tidligere skrev jeg om Google, deres håndtering af stavefejl og de SEO-mæssige implikationer.

Siden har jeg så mødt nogle relaterede spørgsmål. Det første gik på, hvordan Google håndterede stavefejl i systemet rent teknisk, og det andet var lidt mere praktisk orienteret:

“Hvad gør man, hvis man nu oplever, man selv bliver oplevet som en stavefejl af Google?”

Det kan koste dyrt i besøgende, hvis ens brand bliver markeret som stavefejl og andre forslag dukker op. Eller i det mindste kan det gøre ondt på troværdigheden og egoet, hvis Google fortolker dit navn som en slåfejl.

Jeg har selv oplevet det, da jeg begyndte at blogge her på siden. Søgte man på “Den Synlige Mand”, blev man mødt af  “Mente du: Den usynlige mand”. Mage til fornærmelse.

Nå, men tiden er gået, og søger man nu på “Den Synlige Mand”, bliver man fint mødt af sitelinks på bloggen og det hele – og ikke antydningerne af forslag om andre stavemåder. (Bemærk dog, at man nogle gange kan se det mærkværdige sammenfald, at Google tildeler sitelinks til en stavefejl – at en given side altså er den absolut mest troværdige på en stavefejl. Googles veje er nogle gange uransagelige).

Hvordan kom jeg så fra fejlstavning til den fortjente respekt?

Det gjorde jeg ved aktivitet, der har medført nogle forskellige effekter.

1) “Query Space building”

Jeg har været aktiv alle mulige andre steder end her. Blogs, fora, podcasts, Twitter m.m. Der har medført, at folk har søgt på “Den Synlige Mand” – det kan jeg tydeligt se i mine statistikker. Og jo flere gange Google ser en søgning på et udtryk og oplever at folk ikke trykker videre på deres rettelse, jo mindre sikker bliver de på deres korrektion. På nørdsk kaldes det “Query Space building” og handler om at opbygge forespørgsler på Google på udtryk, der ellers ikke er blevet brugt før.

2) Links til siden

Der er blevet linket til siden med den korrekte stavemåde fra en stribe forskellige kilder. Igen et tegn på, at det her er et legitimt brand, og ikke bare en stavefejl.

3) Aktiv brug af søgeordet online

De tre ord “Den Synlige mand” findes i indhold ganske mange steder rundt på nettet, hvilket igen er med til at understøtte, at det her er et reelt udtryk. Hvis ingen på nettet overhovedet bruger eksempelvis ordet Hugelgnufer, kan Google med rette tro, at det må være en fejl, hvis du taster det i søgefeltet. Men hvis det er udbredt i nogle af alle de tekster, som Google gnaver sig igennem, kan det være, at det er et nyt ord/brand, og Google vil med tiden blive mindre sikker på, at det er en fejl.

Hvad skal du så gøre?

Du skal gøre noget af det samme som jeg. Få skabt noget online aktivitet, der kan medføre lidt “buzz” af forskellig art. Vær aktiv. Bliv omtalt. Skriv. Få oprettet profilsider for dit brand på Facebook, Linkedin, Twitter osv, så aktivitet på de sociale medier kan understøtte, at det her er et brand.

Og så kan du jo prøve at hjælpe Google lidt på vej ved at spørge venner og bekendte, om de ikke kan hjælpe dig med jævnligt at søge på dit brand og sørge for at klikke ind på den rigtige side i søgeresultaterne. Det smadrer selvfølgelig din statistik, men du kan nok finde ud af at filtrere brandsøgninger fra, hvis det skal være.

Held og lykke med at holde op med at være en stavefejl.