I Danmark kan vi støde på en SEO-udfordring, som de fleste engelsksprogede SEO-folk ikke behøver bekymre sig om. Nemlig forekomsten af “de danske bogstaver” æ, ø og å i domænenavne. Blandt danske SEO-folk er der stort set enighed om, at man skal holde sig langt væk fra domæner med de særlige danske bogstaver i, da der er et væld af ulemper ved at bruge dem.

Man kan dog stadig lejlighedsvis møde holdningen, at der ingen problemer er ved at bruge æ, ø eller å i sine domæner, og man derfor bare skal køre løs – men i praksis er det altså nogle andre erfaringer, der gør sig gældende. Jeg vil ikke i dag opremse alle de gode argumenter for at holde sig væk fra domæner med de danske tegn i, men blot viderebringe et par historier fra virkeligheden.

Det første eksempel fra virkeligheden

En bekendt, som er virkelig skarp udi SEO og online markedsføring nævnte den anden dag, at han nu har opgivet sin brug af æøå-domæner, som han ellers havde testet af gennem noget tid. Han havde købt og brugt en stribe af slagsen til egne projekter, med det udgangspunkt, at fordelene ved sådan et domæne måske med tiden kunne opveje ulemperne. Men nu smed han altså håndklædet i ringen på det projekt.

For det er nemlig rigtigt, at der efterhånden er et fåtal af brugere, der bruger så gamle browsere, at de har problemer med at se siderne på domæner med danske bogstaver i. Og at man kan bruge de der håbløse puny-code versioner af domænerne i nogle andre tilfælde. Men der findes fortsat en rigtig stor del af nettet, der altså ikke er indrettet efter minoriteter som danskerne.

Og min bekendte har konstateret, at der bare er for mange forskellige nettjenester, fora m.m., der ikke understøtter de særlige danske bogstaver. Og at det blev for dyrt i længden at gå glip af naturlige links, fordi forskellige fora, cms’er m.m. ikke kan håndtere et link med æøå i. Og på sigt er værdien af korrekte indgående links langt større end værdien af at have et domæne med lige præcis den danske stavemåde i. Han har nu redirected alle sine æøå-domæner til deres ae,eo,aa-modstykker.

Et andet praktisk eksempel

Morten Vium, indehaver af siden Moderne Jobsøger, har også på kort tid gjort nogle erfaringer med et domæne med ø i. Hans side begyndte sin karriere på domænet modernejobsøger.dk, men efter blot en måned rykkede det over på modernejobsoeger.dk. De tekniske problemer med et ø i domænet var bare for mange.

Morten Vium brokker sig på Twitter over sit domæne med ø i.

 

 

Morten Vium giver op og flytter sit domæne

 

Efter at have set de to ovenstående tweets, spurgte jeg Morten, hvad der havde givet ham problemer, og hvorfor han skiftede væk fra ø-domænet.

For at nævne nogle få, så havde han problemer med at få WordPress til at fungere optimalt, Google Analytics gav knas og folk mødte en fejlside, hvis de klikkede ind på hans side via et link i Tweetdeck og brugte Firefox som browser. Det er et velkendte tilfælde, hvor links med specialtegn kan blive defekte og folk havner på en fejlside i stedet for at havne på en side med konkret indhold.

Så i Mortens tilfælde var det ikke kun SEO-problemer, der fik ham til at skifte væk fra domænet. Men en lang række andre problemer, der gør det sværere at drive en fornuftig hjemmeside.

Konklusion

Konklusionen på dette er kort og enkel: Erfaringerne fra virkeligheden understøtter anbefalingen om at lade være med at have sit hoveddomæne på et æøå-domæne. Følg de velmente råd og viderestil dit æøå-domæne til et ae,oe,aa-domæne i stedet, og lad være med at lade dig besnakke af nogle af de få, der måtte foreslå andet. (Husk dog stadig at købe æøå-domænet og viderestille, så du har det “radiovenlige” eller “telefonvenlige” domæne at kunne brugt i evt. trykt annoncering og i daglig tale).