Kære læser, nu er det tid til lidt spekulationer på forhånd. Det drejer sig om den såkaldte Panda-opdatering hos Google, der lige nu trækker ret markante spor over Googles søgeresultater. Det vil den også gøre, når den anden kommer til at blive rullet ud på dansk – og i dag spekulerer jeg en smule over, hvem der kan blive ramt, når den rammer vores breddegrader.

Hvad er Panda-opdateringen?

Google har netop rullet anden omgang af deres såkaldte “Panda”-opdatering ud (Hvis du ikke har fulgt med, kaldes Panda-opdateringen også for Farmer-opdateringen, fordi den i første omgang blev vurderet til at være rettet mod de såkaldte “content farms” og andre sider med indhold af lav kvalitet).

Denne udrulning havde to elementer. Den ene element går ud på, at Panda-updaten nu går mere i dybden og også påvirker mindre sites end de helt store sites, som blev påvirket af den første omgang. Og det andet element er, at pandaen nu virker på alle engelsksprogede søgninger og ikke kun på amerikanske google.com-søgninger. Alt i alt er effekten af opdateringen lige blevet markant større.

Hvem er blevet ramt i den engelsk-sprogede verden?

Efter 48 timer er der nu begyndt at komme noget data ind fra UK. Briterne har ventet i spænding på, hvornår det blev deres tur, og nu er dommen begyndt at komme ind. Ikke overraskende er mønstret meget det samme som i US, og det er i grove træk de samme typer sites, der er blevet ramt.

Artikeldatabaser, Q&A-sites, prissammenligningssider og forskellige former for kataloger er nogle af de kategorier af sites, der har stået først før, da Google svingede leen.

Hvad sker der så i DK?

Danmark skiller sig i høj grad ud fra de engelsksprogede markeder ved, at der ikke findes en bred vifte af store “content farms”, artikeldatabaser og Q&A-sites. Vores søgeresultater bliver i ret begrænset grad fyldt op af den slags sites. Og derfor er min mavefornemmelse, at Pandaen vil have en mindre påvirkning i Danmark, end hvad de engelsksprogede søgninger har oplevet.

Men hvis jeg var indehaver af nogle af de store eller mellemstore prissammenligningssites, ville jeg følge grundigt med i udviklingen.

En anden kategori af sites, der meget vel kan stå først for i DK, er forskellige former for business directories/fagbøger, som ofte er meget tynde på indholdssiden for at sige det meget mildt – og som fylder ganske pænt i nogle af søgningerne med geografiske søgeord.

Og alt efter hvor grundige Google bliver til at gå helt ned i detaljerne, kan opdateringen måske også ramme forskellige former for Made For Adsense-sider og affiliate-sites. Især hvis der er hold i spekulationerne om, at mængden og placeringen af reklamer kan være en parameter i Pandaens algoritmer.

Der har også været nogle eksempler på visse community sites/fora, der er blevet ramt hårdt af opdateringen, så nogle af de større danske fora kan måske også blive påvirket negativt.

Har du nogle bud på, hvilke typer af sites, der kan være i farezonen på dansk, så deltag endelig i spekulationerne nedenfor. Ikke så meget konkrete sites, men mere typer af sites, som du ofte støder på i søgeresultaterne og som har tyndt indhold, formentlig høje bounce rates, mange reklamer eller andre af de karakteristika, som har kendetegnet de “Panda-ramte” sites hidtil.