Domænerne bliver overset
Det er forbløffende, hvor mange større, danske firmaer, der ikke tænker langt nok på domænefronten, når de lægger deres internetstrategier. Efterhånden har en stor del af større danske virksomheder tænkt så langt, at de har købt de mest gængse variationer af deres firmanavn, udbredte stavefejl m.m.
Men så stopper opmærksomheden også dér. Og det er en fejl.
Domæner koster nemlig ingenting
I forhold til markedsføringsbudgetter og omsætning i større danske virksomheder, så koster domæner ingenting. 50 kroner om året er peanuts, også selvom vi taler store mængder domæner. Så det bør ikke være en showstopper for nogen seriøs virksomhed.
De lader guldet ligge
Det jeg har lagt op til i de første par afsnit er, at der fortsat ligger rigtigt meget relevant domæneguld derude i DK-hostmasters domæne-mine. Forbløffende få danske virksomheder har foretaget en brainstorm over, hvad deres væsentligste produkter hedder og sikret sig de dertil hørende domæner. Konkret har min Twitter-bekendte Joackim Penti netop købt sig villalejlighed.dk (og givet mig inspiration til dette blogindlæg). Var det ikke et domænenavn, som en af ejendomsmæglerne på et rigtig konkurrencepræget marked skulle have sikret sig?
Og der findes mængder af tilsvarende domæner på en lang række områder.
Jamen, man må jo ikke hamstre domæner?
Ja, der findes en regel mod køb af domæner med videresalg for øje. Men der findes afgjort ingen lov mod at købe et domæne og smække en mini-side op på et øjeblik, der fortæller et eller andet om villalejligheder – og så ellers fortælle den besøgende, at den slags skal man altså købe/sælge hos Home/EDC/Indsæt-mægler-navn-her.
Hvorfor skal man købe dem?
1) For at sikre sig nogle domæner, der kan danne udgangspunkt for gode placeringer på søgninger på netop de produkter. Men endnu vigtigere er:
2) For at forhindre dine konkurrenter i at gøre det. Det kan godt være, at du ikke selv har ressourcer til at gøre så meget ud af disse domæner og egentlig helst vil fokusere på dit hoveddomæne – men derfor kan en ny konkurrent (eller en gammel, der er vågnet op) godt blive temmeligt generende, hvis de køber en stribe domæner med netop dine produkttyper som domænenavne og bruger dem aktivt.
Hvad skal vi så gøre nu?
Tænk dig nøje om og overvej, om der mon ikke er nogle produkter, hvor du gerne vil have domænenavnet. En hurtig brainstorm og et tjek hos DK-Hostmaster er alt, det kræver. Så kan du i det mindste se, hvad der er ledigt derude. Så er det ellers afsted til dit favorit domæne-pusher og få bestilt de ledige domæner, der passer ind i din portefølje.
Hvordan de så skal håndteres bagefter, må jeg gå i dybden med en anden dag. Men sørg for at lægge noget unikt indhold på, så de er klar til at tage imod besøgende.
Vær dog opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er universelt gældende, at man skal ud og sikre sig alle relevante domænenavne. Der findes mange brancher, hvor det ikke giver den store mening pga. antal produkter, konkurrenter eller andre forhold. Men for større virksomheder i brancher med relativt få konkurrencer, som f.eks. ejendomsmæglerbranchen, bør det være et must.
Hej Frank
Godt tænkt. Det er en meget agressiv markedsførings stradegi vil jeg mene, men alle kneb gælder selvfølgelig:)
Det er fuldstændig korrekt observation Frank. Og en ting er domæner i samme kategori, men virksomheder fejler også i høj grad i forhold til domæner, som ligger op af deres eget.
Tag nu Fitnessdk. De kører massiv tv-kampagne og bruger utrolig mange penge på dette. Temaet er “Lidt for lækker”, hvor deres kampagnesite også er placeret. Dagen derpå er det svært at huske. Men har de købt eller søgemaskineoptimeret på “Jeg er for lækker” eller “er for lækker”? Eller hvad med domæner til de personer som staver lidt forkert som erforlægger.dk, forlækker.dk, jegerforlækker.dk osv. Alle domæner er ledige. Så brug da endelig en masse 100.000 kr. på tv-kampagne, men undlad at købe 20 domæner ekstra og lav en redirect hen til kampagnesitet…
Faktisk en rigtig god opsang, og inspiration…
Tror der er mange, som ik lige har været kreative i den retning, men den kan da heldigvis reddes endnu ;D
Hej Mikael,
Jeg tænkte det egentlig lige så meget som en defensiv markedsføringsstrategi, da jeg skrev om det. En forsikring for de store firmaer mod at deres eksisterende konkurrenter eller nye aktører på markedet kan udnytte disse domæner.
@Jacob,
Uha, Kampagne-SEO kan der skrives rigtigt meget om. Både konstruktive ord og harcellering over nuværende fejlslagne kampagner.
Men Fitness.dk rammer da nogle af de relaterede søgeord gennem deres “virale” video-kampagne på forskellige blogs.
http://www.nettendenser.dk/2010/02/19/goviral-betaler-for-skjult-reklame-og-virale-videoer-fra-youtube/
@Morten,
Ja, der er helt sikkert nok at kigge på – både for de konservative og defensive og for de kreative og fremadstormende.
Hej Frank
Du nævner jo godt nok at det kun koster 50 kr om året – men dertil skal jo indregnes omkostninger til at få lavet en hjemmeside med lidt unikt indhold.
For man må vel antage at det giver minimalt bare at lave en 301 redirect.
Så kommer omkostningerne pludselig i vejret.
Jeg ville selv være interesseret i det, men synes godt nok at når jeg opvejer omkostningerne for at smide en ny side på benene osv. så er det pludselig ikke så attraktivt. Men okay, jeg bruger så heller ikke 100.000 kr på tv-spots osv. (det er omsætningen ikke lige til endnu :P)
Super indlæg. Hvordan med ordeling med – og . Er det brugbart og har det en “Google effekt”
Hej Frank, super indlæg!
Jeg er her jo for at lære, ikke belære, men tillader mig nu alligevel og være lidt skeptisk 🙂
Men kan det virkelig passe at det er så nemt at komme til at ranke godt på disse “keyword-domæner” som det jo er? Jeg ville tro at det var langt mere effektivt at lave nogle meget målrettede landingpages på sit nuværende domæne.
For det første koster det jo ikke ret meget at gå ind og oprette en ny side i sit CMS og skrive en H1 og en brødtekst på 2-300 ord, og for det andet så kan man jo nyde godt af den pagerank og styrke som ens hoveddomæne forhåbentlig har.
Men det lyder lidt som om at man kan gøre nok så meget af det, og så kan en konkurrent bare komme og købe selve domænet med det samme søgeord og spurte forbi mod førstepladsen, selvom domænet ikke har nogen alder, links eller nævneværdigt indhold (hvis vi snakker micro-sites med kun én side).
@Worsøe
Nej det er ikke så nemt som det lyder med microsites og rankings, men skal man kun ranke for et enkelt søgeord, og køber det perfekte domænenavn er det naturligvis en hel del nemmere…
Jeg tror dog at du skal have med i dine betragtninger at når du køber et domønenavn og lægger en side på, fjerner du muligheden for at konkurrenterne kan købe dem…
Er det ikke der du vil henad Frank?
Janno: Jeg kan sagtens de idéen i en defensiv strategi. Min pointe er bare om det er nødvendigt, hvis ens hoveddomæne har masser af trust og links, og man så får lavet en række gode landingpages. Har de her mikrosites så overhovedet en chance? Altså medmindre de begynder at linkbuilde til deres mikrosites.
@Johannes og Jacob,
Det er klart, at der skal lægges noget indsats i at ranke på denne type domæner. Det kræver nogle ressourcer, og det er jo heller ikke en total gavebod, hvor man per automatik kommer til tops med det rigtige domænenavn.
Men det er også som jeg skriver i høj grad en defensiv strategi. Det kan sagtens være, at det for mig (og egentlig også mine konkurrenter) er mere rationelt at arbejde på mit hoveddomæne. Men hvis jeg har brugt nogle småpenge på at fjerne muligheden, så er der ikke nogen andre, der kan få ideen at sætte det her i søen. For om det er rationel udnyttelse af deres ressourcer, er sådan set ligegyldigt, hvis de generer mig.
Ang. den nødvendige arbejdsindsats for at få sådan en one-trick-pony site til at ranke godt, så er det altså ikke så svært i rigtigt mange tilfælde. Det præcise domænenavn krydret med et helt site, der nærmest kun fokuserer på et søgeord, hvor al linkbuilding helt naturligt vil være centreret om det søgeord, er en meget stærk cocktail. Og i det konkrete eksempel vil det undre mig meget, om ikke Joackim Pentis site er at finde på side 1 indenfor overskuelig fremtid.
Men jo, der skal naturligvis linkbuildes og bruges kræfter på den slags mikrosites, hvis de skal nogle vegne.
Rune Risom snakker også en del om det i pottercut, hvor han fortæller at han har oplevet at Google på en måde kan opfatte det som en brand-søgning, hvis der findes et domæne som hedder præcis det samme som der bliver søgt på. Man ser jo også nogle gange at man søger på f.eks. “bilka” og det så er bilka.dk der ranker bedst, selvom sitet måske ikke er specielt søgemaskineoptimeret mod det brandnavn (tænkt eksempel). Sådan virker det i hvert fald nogle gange.
http://pottercut.dk/rune-risom/cashback-linkkataloger-og-domaner-med-sogeord/
Man snakker jo tit om at TITLE er det klart mest betydningsfulde i rankingen, men det lyder lidt på dig som om at keyword i domænet har mindst ligeså stor betydning?
Hej Jacob,
Hvis jeg skal vælge, vil jeg da hellere have et domæne med gode titles end jeg vil have et domæne med keyword i domænet. Et keyword-domæne bliver hurtigt en one-trick-pony, som jeg kalder den med et par låneord fra engelsk. Og jeg vil heller ikke anbefale nogen at bygge deres hovedsites på keyworddomæner. Større er effekten heller ikke. Men til netop kampagnesites, mikrosites eller affiliate-sites som Rune Risom talte om, der kan de godt tjene et formål.
Som beskrevet i kommentaren ovenfor, er der nemlig nogle faktorer, der tilsammen gør, at sådan et domæne kan være ret stærkt på lige præcis det snævre keyword, der er i domænenavnet.
Hej Frank
Jeg mente også mere at det var en aggressiv strategi hvis man direkte går ind og opkøber konkurrenternes domæner. Eksempelvis hvis zonealarm køber norten.com osv. (Rent fiktivt eksempel)
Hej Mikael,
Jeg tænker slet ikke på firmanavne i det her. Det handler om produkter, dvs. nærmere internetsikkerhed.dk eller antivirus.dk for at tage udgangspunkt i dit fiktive eksempel.
Sad og læste nyheder og fandt mig et super godt domæne. Eneste udfordring er at få skrevet alt det indhold der skal til 🙂
Hej Mikael (R),
Det er jo det evige problem med gode domænenavne. Men det tager vel ikke andet end et par dages pendling, før den er i vinkel? 🙂
Det har du ret i Frank. Udfordringen er at den tid allerede er optaget af andre artikler jeg gerne vil skrive 🙂
Super god artikel – og der er ingen tvivl om det virker… en sideeffekt af det du skriver er at man relativt nemt kan komme op og ligge med både sin hovedside og flere af sine microsider på specielle søgninger på Google… på den måde, så kan man også effektivt holde konkurenterne ude af billedet…
Christian,
Ja, i nogle brancher kan den slags microsites godt få gode placeringer – i andre er konkurrencen så hård, at man nok bør vælge, om man vil lægge seriøse kræfter i hoveddomænet eller i satellitterne.