Her er en lille sandhed: Folk kan ikke stave dit navn. Især ikke hvis du har et fancy navn. Udenlandsk klingende navne er folk virkelig tilbøjelige til at kløjs i.
Husk, at det betyder også, at folk ikke kan stave til de brands, du forhandler, selvom dit eget firmanavn og domæne måtte være let nok.
Og selvom Google er blevet meget bedre til at håndtere stavefejl og slåfejl, så er de ikke altid ufejlbarlige i forhold til opgaven med at sende brandsøgninger hen til dig. Og folk, der prøver at skrive dit brandnavn i Googles søgefelt, er den slags besøgende, du allerhelst vil have fat på. De kender dig i forvejen (eller har i hvert fald hørt om dig), og vil være mere tilbøjelige til at handle hos dig end gennemsnittet.
91 forskellige stavemåder
En påstånd som den ovenfor må hellere understøttes af lidt data, så den ikke står helt alene.
Jeg brugte et øjeblik på at kigge i lidt Adwords-statistik, og fandt hurtigt et eksempel på 91 forskellige stavemåder af et brand-navn. (Et engelsksproget navn på to ord). To andre hurtige tjek viste 57 og 18 forskellige stavemåder på to andre navne.
Hedder dit firma “Elektriker Petersen”, er det nok en mindre udfordring for dig, end hvis du har valgt “Pettersonovich Electrical Power Solutions” som firmanavn.
Brug Adwords som hjælper
Tag Google Adwords til hjælp for at guide folk på rette vej. I de tilfælde, hvor Google ikke sender fok direkte til resultaterne for den rigtige stavemåde af dit navn, bliver din Adwords-annonce så vist og giver dem muligheden for at klikke sig hen på din side med det samme.
Som oftest vil du opleve ganske billige klik på søgninger på dit navn, fordi konkurrencen vil være lav, og dine klikrater vil være høje.
Bonus-tip: Hvis du ikke vil vise annoncer til folk, der har stavet dit navn rigtigt, så kan du vælge at tilføje de rigtigt stavede varianter af dit brandnavn som negative søgeord.
Bruger jeg f.eks. søgeordene:
den synlige mand
-“den synlige mand”
-“densynligemand.dk”
-“densynligemand”
Så vil jeg få fremvist annoncer på alskens variationer over søgeordene, men ikke på de helt præcise søgninger, hvor jeg i forvejen har nul Adwords-konkurrence, sitelinks i de organiske resultater og det hele.
Det lyder som en helt god ting at tage fat på, når man har adwords kampagner kørerende
Så skulle du prøve og hedde Abusiness. Hvad tænkte vi dog på den gang? Jo det ved jeg jo egentlig godt: Dengang var søgemaskinen jubii og så galdt det bare om at hedde noget med a. 🙂
Mvh
Lars
Hej Frank
Vil du gå så langt som at anbefale at man også søgemaskineoptimere til stave og slåfejl således at man måske med vilje har fejl på sit website? (måske man kan gemme dem i alt tekster og dets lige?)
Hej Nikolaj,
Jeg skrev tidligere et indlæg om at optimere mod stavefejl ( http://densynligemand.dk/stavefejl-google/ ), og der var min konklusion, at man ikke skal bruge ret meget krudt på at optimere mod stavefejl.
Det her med at bruge Adwords til at opfange stavefejl er mere en slags billig forsikring eller defensivt træk.
Ja, man skal ikke undervurdere folks tendens til at stave forkert. Selv et firmanavn som “Google” kan folk ikke huske: http://blogoscoped.com/archive/2003_11_18_index.html – så hvis man tror, at alle kan huske og stave til ens lille brand, skal man tro om igen.
Jeg må dog erkende, at jeg nogle gange selv staver forkert og af ren og skær dovenskab ikke retter det i min søgning, fordi jeg netop ved, at Google efterfølgende kommer med sin velkendte “mente du ….”
Firmanavne kan faktisk være temmelig dyre som søgeord. Generiske firmanavne i brancher med stor konkurrence (“Københavns Rengøringsfirma”) koster tit på den forkerte side af 10 kr. Desværre er det samtidig de firmanavne, som kunderne er mest tilbøjelig til at glemme eller blande sammen med konkurrentens.
Endnu en relevant udfordring at tage op!
En tilføjelse til dette er; Prøv at Google dit fornavn med din beskæftigelse og se hvilket resultat som kommer op.
Somme tider husker man kun fornavnet på en person man har mødt/set/hørt. Derfor kan det være en gode idé at være opmærksom på hvordan man ranker på søgninger så som “Frank søgemaskineoptimering” “Frank Adwords” osv.
@Peter, hvis jeg havde en 50-øre for hver gang jeg har lavet en slåfejl, når jeg skulle skrive Google, så ville jeg være rig. 🙂
@Jakob,
Jep, men for folk med delvist generiske firmanavne er det ekstra vigtigt, fordi der uden ondsindet bagtanke vil forekomme en masse Adwords-annoncer på deres brand-navn. Og da CTR vil være høj på Brandsøgninger, vil de få en god QS og så i hvert fald ikke komme til at betale alt for meget for de besøgende.
@Frederik,
God tilføjelse. Jeg har lejlighedsvis fået besøgende på netop “Frank” kombineret med forskellige emneområder.
God post Frank. Det er ikke noget jeg tidligere har brugt krudt på at tænke ret meget over, men det er nogle imponerende og faktisk lidt skræmmende tal du smider på bordet her.
@Frederik:
Super tip. Det skal helt sikkert prøves af, og måske endda optimeres imod på diverse sites vor man vil findes. Virkelig godt tip!
Tak for det gode råd, som jeg egentlig burde have gjort noget ved, da jeg har prøvet at folk troede mit rengøringsfirma , Aktiv 3, skulle staves ” Aktiv træ” , og at jeg var en tømmerhandel.
Så er det så også Aktiv tre osv..
Og så lige det gode råd fra Frederik også..
Tak
Men ok google er heller ikke altid ufejlbarlige med deres rettelser af stavefejl – se f.eks. denne søgning.
Dette beviser vel også, at det mere og mere er vigtigt, at finde et firma navn, som er online venligt, fremfor kun at være fancy.
Første gang jeg så dit navn læst jeg det faktisk som den densygligemand – ja det må du undskylde, efterfølgende så er det jo så også gået op for mig at densynligemand giver meget bedre mening 🙂
@Tim, du er ikke den eneste. Jeg har fået besøgende et par gange på søgninger på “Den sygelige mand”. 🙂
Jeg havde ikke den vildeste fantasi om at det var så mange, som søger efter ens navn og brand med stavefejl. Frank, hvor mange procent af dine besøgende, kommer egentlig fra søgeord med stavefejl? Det kunne være interessant at vide 😉
Jeg kan skrive under på at der findes mange sjove måler på folk kan finde på at stave ens brand forkert på.
Ser det konstant med min PR checker som hedder Webiq, men rigtig mange staver det med et “g” frem for “q”. En overgang så meget at jeg overvejede, at købe det domæne også bare for at hjælpe dem som ledte efter siden.
@Jimi den var en af de mere træls
Rigtig godt tip Frank. Især i Danmark, hvor vi faktisk er ret dårlige til at stave, så er det enormt vigtigt, at finde et brand/domænenavn, der let kan staves. Hver gang jeg skal oplyse min mail over telefonen, skal jeg gøre opmærksom på, at det er AAM og ikke AAN. Da jeg for mange år siden gerne ville finde et let brand/domæne, var AAM mit bedste bud. Men i dag er jeg blevet klogere 🙂
Tak for et godt råd, Frank.
Jeg har også haft udfordringer med at få kunder til at kunne stave til Nielco IT. Samtidigt har firmanavnet fået nogle til at tro, at jeg hedder Niels. Det er selvfølgelig et resultat af forkert afkodning af firmanavnet Nielco IT, som er udsprunget af mit efternavn, og ikke mit fornavn.
På Amino måtte jeg ret hurtigt begynde at skrive mit fornavn i afslutningen på alle mine indlæg, hvis jeg ville sikre bare en lille chance for ikke at blive kaldt et forkert navn.
@Mikael,
Jeg har faktisk ikke talt efter hos mig selv på bloggen her. Så der må jeg være dig svar skyldig. Og den tid det vil tage mig at tælle efter, vil nærmest modsvare at få skrevet et blogindlæg færdig, så jeg får ikke lige kigget efter med det første.
@William,
“M som Michael” :o)
@John,
Ja, du har et lidt omvendt brandingproblem. Jeg skal heller ikke sige mig fri for at have tænkt “Niels” fra tid til anden i et svagt øjeblik.