Nu kun 3-4 organiske resultater på side 1 hos Google!

Google produktudvikler konstant og afprøver nye ting og nye måder at præsentere søgeresultaterne på. Tidligere blev der ændret, således at der nu ofte kun er syv resultater på side 1, hvis Google er overbevist om, at der søges efter et brand.

Men jeg har lige konstateret, at Google på visse long-tail søgninger tager den en tand længere. Vi kan nu komme helt ned på 3-4 organiske søgeresultater på side 1. Eller i hvert fald kun tre-fire resultater, som hænger direkte sammen med den søgning, du har skrevet i søgefeltet.

“Lignende søgninger” overtager SERPs

Lad os tage et eksempel:

Rockbandet Moonspell havde for mange år siden en t-shirt med teksten “Guilty” trykt på forsiden. En søgning efter denne med ordene “Moonspell Guilty T-shirt” medfører følgende resultat:

4 organiske resultater i søgeresultatet fra google.dk

Blot fire resultater direkte relateret til min søgning. Herefter bliver der indsat “Resultater for lignende søgninger”. Her viser Google så med overstregning, hvilke ord, der ikke er medtaget i dette resultat. Så jeg får vist resultater for “moonspell t-shirt”, “guilty t-shirt”, “moonspell t shirts” osv.

Det er værd at bemærke, at resultaterne fra relaterede søgninger ikke indsættes pga. mangel på sider relateret til den oprindelige søgning. Der kan jeg vanen tro klikke videre på side efter side af resultater. Og på side 2 er der indsat 10 organiske resultater, som der plejer. Det er kun side 1, der er ændret på i dette tilfælde.

Hvor omfattende er det?

Jeg har ikke testet voldsomt grundigt, men kunne godt fremprovokere det på søgninger som “sco cykel reservedel kæde”, “outwell telt reserve bardun”. Og i sidstnævnte tilfælde var der kun 3 traditionelle organiske resultater og 1 relateret resultat på siden.

Her er der kun 3 organiske resultater på long-tail søgning.

Og her kan der også fint klikkes videre til stribevis af søgeresultater på den oprindelige søgning.

Denne “feature” kan altså også findes på forskellige typer af søgninger derude – omend den fortsat er sjælden. Det tog mig mange forskellige søgninger at skrabe disse eksempler sammen.

Betyder det noget, Frank?

Spiller det her så nogen rolle i praksis? Er det noget, der for alvor ændrer på noget? Hvad skal man lægge i det?

Det spiller den rolle, at der i praksis vil blive færre besøgende via long-tail søgninger, når der bliver vist færre resultater på side 1. Blev dit website før vist på 5-pladsen (over folden på de fleste skærme) på side 1, ryger du i stedet i glemslen på side 2.

Og ikke overraskende betyder det også, at Adwords kan få relativt større eksponering. Se i bardun eksemplet overfor. Der kommer selv annoncerne i bunden til at være på skærmen fra første øjeblik. Og havde der været tre annoncer henover resultaterne også, havde der faktisk være flere Adwords-annoncer end organiske resultater på siden.

Hvor stor indflydelse, det kommer til at få, afhænger jo af, i hvilket omfang Google ender med at rulle det her ud. Hvis deres tests viser sig succesfulde, kan det sagtens betyde, at denne type søgeresultater kommer til at fylde mere og mere hen ad vejen. Vi har jo før set med korrektion af stavefejl og ændring af sidetitler, at Google ikke har noget problem med at rulle forskellige former for korrektioner ud i vidt omfang, hvis de først føler sig trygge ved, at det virker. Så vi starter med forskellige hjørner af long-tail nu, og hvem ved, hvor det ender, hvis det virker?

Har du set de her SERPs derude, så del gerne eksempler på søgninger i kommentarerne.

12 meninger om “Nu kun 3-4 organiske resultater på side 1 hos Google!”

  1. Spændende som sædvanligt fra din hånd 🙂 tror du ikke at i det eksempel med de fire resultater at havde der været et femte der også var lige så relevant at det var kommet med? Det virker som om at det er søgninger, hvor der er få resultater, fordi det for eksempel er noget der gammelt som fx SCO. Er det ikke et udgået mærke? Eller hva….

  2. Synes jeg støder på det dagligt efterhånden, men som Søren også er inde på er det på søgninger hvor der er lille volume:
    Her er et par eksempeler:

    økologisk chihuahua hundefoder billigt: https://www.google.dk/webhp#q=økologisk+chihuahua+hundefoder+billigt&pws=0&hl=da&gl=DK

    Se hvis vi fjerner billigt, så kommer den grå streg – men der kommer 10 resultater.

    økologisk chihuahua hundefoder: https://www.google.dk/webhp#q=økologisk+chihuahua+hundefoder&pws=0&hl=da&gl=DK

    Ovenstående er lavet mens jeg er logget ind i Google. Den grå streg går væk på den sidste søgning hvis jeg logger ud.

  3. Jeg ramte det også overraskende mange gange igår. Jeg troede egentlig at det var fordi jeg var ude i søgninger på eksotiske tekniske problemer hvor der simpelthen ikke var flere resultater, men åbenbart ikke.
    Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg synes om dette. Det generede mig ret meget hver gang jeg oplevede det.

  4. @Søren og @Skjoldby,
    Som jeg skriver i indlægget, findes der sidevis af resultater efter side 1. Så det skyldes i hvert fald ikke decideret mangel på søgeresultater fra Googles side. Men der er ingen tvivl om, at der ligger en form for kvalitetsalgoritme, som styrer dette. Altså når Google har en eller anden idé om, at resultaterne ikke er rasende gode, bliver disse “lignende søgninger” lagt ind.

    Hvis vi ser på nogle af eksemplerne, så ranker dette indlæg nu højt på Skjoldbys eksempler, hvilket indikerer, at konkurrencen ikke er voldsomt stor. 🙂

    @Jesper,
    Personligt synes jeg, at det er irriterende, fordi de relaterede søgninger sjældent giver noget brugbart. Der er jo en grund til, at jeg er ud i long tail-søgning i første omgang.

  5. Spændende artikel!

    Jeg har oplevet at Google på det sidste har prioriteret udenlandske sider en del højere end søgeresultater fra danske sider. Det er specielt tydeligt ved søgninger på softwaretitler og på spisesteder (ja, det er det som jeg beskæftiger mig med).

    Det er som om, at Google.dk ikke længere er så national længere i sine søgninger, men er blevet mere global.

    Er jeg den eneste med disse erfaringer?

  6. Og man kan finde endnu mere ekstreme tilfælde end mine (og dem, der er delt herinde.) På G+ og i mails/beskeder har jeg fået forevist eksempler på helt ned til to resultater. Og i det mest ekstreme tilfælde, var det ene resultat en youtube-video.

  7. @Christopher,
    Nej, jeg har også set på en del søgninger, at Google for tiden lader til at være lidt mindre god til at prioritere dansksprogede sider højt. Det har altid svinget noget frem og tilbage fra den ene opdatering til den næste. Og for tiden klarer de danske sider sig ikke så godt, som man skulle forvente.

  8. Jeg har ligeledes set en række eksempler hvor Google vælger at ignorere at jeg har lavet min søgning på dansk, og i stedet vælger at oversætte min søgning, så jeg får resultatet af den tilsvarende søgning på engelsk. Hvis jeg søger på dansk gør jeg det jo af en grund. Hvis jeg ville have det på engelsk var jeg i fin stand til selv at oversætte min søgning, hvis jeg ikke kan oversætte min søgning kan jeg sikkert heller ikke forstå resultaterne.

  9. @Frank,
    Nu er jeg ikke ekspert på SEO eller noget – men det virker som om at Google.dk tidligere havde sin egen “sandkasse”, altså med resultater meget landespecifikke. Det var godt synes jeg, da kvaliteten af søgeresultaterne var relevante og, ja, på dansk. Men nu virker det som om Google har inkluderet søgninger i Danmark i de internationale søgninger, hvilket giver nogle, efter min mening, irrelevante resultater.

    @Jesper
    Præcis. Der var en grund til at Google.dk gav gode resultater, da man med få søgestrenge kunne finde det man søgte. Nu virker det første relevante når jeg søger på en land søgestreng og helst angiver nogle danske ord i slutningen.

    Men som det er med Google må man bare prøve at tilpasse sig 🙂

  10. Hej Frank
    Det er godt spottet- og analyseret. Er selv faldet over dem, men din analyse er spot on. Jeg har selv oplevet med Adwords at de ikke vil vise annoncen for et søgeord fordi der er for få søgninger. Håber de tænker sig om så man enten har den ene eller denanden mulighed.

  11. Jeg ved godt, at denne artikel er af ældre dato, men den er meget relevant i dag også. Adwords fylder en markant del af googlesøgningerne, hvilket ofte skaber dårlige konkurrencevilkår i henhold til organisk trafik. Jeg synes dog, at longtail-keywords stadigvæk er meget relevante, da der oftest ikke vises Adwords på mange specifikke longtail-keywords.

    Jeg håber at du snart begynder at skrive artikler igen, da jeg finder dem yderst spændende og alt deres indhold er stadigvæk meget relevant i dag 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *