Google produktudvikler konstant og afprøver nye ting og nye måder at præsentere søgeresultaterne på. Tidligere blev der ændret, således at der nu ofte kun er syv resultater på side 1, hvis Google er overbevist om, at der søges efter et brand.

Men jeg har lige konstateret, at Google på visse long-tail søgninger tager den en tand længere. Vi kan nu komme helt ned på 3-4 organiske søgeresultater på side 1. Eller i hvert fald kun tre-fire resultater, som hænger direkte sammen med den søgning, du har skrevet i søgefeltet.

“Lignende søgninger” overtager SERPs

Lad os tage et eksempel:

Rockbandet Moonspell havde for mange år siden en t-shirt med teksten “Guilty” trykt på forsiden. En søgning efter denne med ordene “Moonspell Guilty T-shirt” medfører følgende resultat:

4 organiske resultater i søgeresultatet fra google.dk

Blot fire resultater direkte relateret til min søgning. Herefter bliver der indsat “Resultater for lignende søgninger”. Her viser Google så med overstregning, hvilke ord, der ikke er medtaget i dette resultat. Så jeg får vist resultater for “moonspell t-shirt”, “guilty t-shirt”, “moonspell t shirts” osv.

Det er værd at bemærke, at resultaterne fra relaterede søgninger ikke indsættes pga. mangel på sider relateret til den oprindelige søgning. Der kan jeg vanen tro klikke videre på side efter side af resultater. Og på side 2 er der indsat 10 organiske resultater, som der plejer. Det er kun side 1, der er ændret på i dette tilfælde.

Hvor omfattende er det?

Jeg har ikke testet voldsomt grundigt, men kunne godt fremprovokere det på søgninger som “sco cykel reservedel kæde”, “outwell telt reserve bardun”. Og i sidstnævnte tilfælde var der kun 3 traditionelle organiske resultater og 1 relateret resultat på siden.

Her er der kun 3 organiske resultater på long-tail søgning.

Og her kan der også fint klikkes videre til stribevis af søgeresultater på den oprindelige søgning.

Denne “feature” kan altså også findes på forskellige typer af søgninger derude – omend den fortsat er sjælden. Det tog mig mange forskellige søgninger at skrabe disse eksempler sammen.

Betyder det noget, Frank?

Spiller det her så nogen rolle i praksis? Er det noget, der for alvor ændrer på noget? Hvad skal man lægge i det?

Det spiller den rolle, at der i praksis vil blive færre besøgende via long-tail søgninger, når der bliver vist færre resultater på side 1. Blev dit website før vist på 5-pladsen (over folden på de fleste skærme) på side 1, ryger du i stedet i glemslen på side 2.

Og ikke overraskende betyder det også, at Adwords kan få relativt større eksponering. Se i bardun eksemplet overfor. Der kommer selv annoncerne i bunden til at være på skærmen fra første øjeblik. Og havde der været tre annoncer henover resultaterne også, havde der faktisk være flere Adwords-annoncer end organiske resultater på siden.

Hvor stor indflydelse, det kommer til at få, afhænger jo af, i hvilket omfang Google ender med at rulle det her ud. Hvis deres tests viser sig succesfulde, kan det sagtens betyde, at denne type søgeresultater kommer til at fylde mere og mere hen ad vejen. Vi har jo før set med korrektion af stavefejl og ændring af sidetitler, at Google ikke har noget problem med at rulle forskellige former for korrektioner ud i vidt omfang, hvis de først føler sig trygge ved, at det virker. Så vi starter med forskellige hjørner af long-tail nu, og hvem ved, hvor det ender, hvis det virker?

Har du set de her SERPs derude, så del gerne eksempler på søgninger i kommentarerne.