Google bliver for tiden mere og mere kreativ med søgeresultaterne. Og her tænker jeg ikke på deres nye layout eller alle de ting, de prøver at mase ind i søgeresultaterne, men på selve indholdet. De helt basale søgeresultater som dette:

En søgning på mit navn, der bringer denne blog op som første resultat. Overskriften er den sidetitel, jeg selv har skrevet, og brødteksten (eller snippet) er sørme den meta description, jeg selv har forfattet (som det har været reglen, når søgeudtrykket indgik i teksten til meta description).

Reglerne før:

Hvis jeg kort skal opsummere, så var det indtil for godt et års tid siden sådan, at Google brugte din sidetitel som overskrift i søgeresultatet (med mindre du var en af de meget få, hvor de af uransagelige årsager valgte at bruge noget fra DMOZ). Og meta description blev brugt som brødtekst, hvis den indeholdt søgeudtrykket og ikke var ekstremt kort.

Sådan er det ikke mere:

Men sådan er det godt nok ikke mere. Jeg registrerede først Googles nye mod på at ændre SERP-overskrifter, da jeg fik en ny kunde, som havde præcis den samme sidetitel på alle sider. Da jeg tjekkede deres rankings på nogle oplagte søgeord, undrede jeg mig over, at disse søgeord forekom i overskriften på deres søgeresultater. Det få øjeblikke efter, at jeg havde tjekket, at der ikke var brugt unikke titles på siden, og kunden kunne bekræfte, at det havde der aldrig været.

Siden har jeg registreret det oftere og oftere på sites helt uden title eller med enslydende sidetitler på alle sider. At Google typisk går ind og tager overskriften fra indholdet på selve siden og sætter som SERP-overskrift, hvor title plejer at være. Det lader til, at Google-folkene vedtog, at de godt tør bruge den metode for at skabe bedre søgeresultater, når de ingen hjælp fik af site-ejerne.

Google giver den en tand mere

Og i de seneste måneder har Google så givet den en tand mere i sin justering af sidetitler.

Søger jeg f.eks. på “online tekstforfatter”, ser det første resultat således ud:

Ikke chokerende er det Michael Aagaard og hans online-tekstforfatter.dk, der ligger på førstepladsen. Overskriften hos Google hedder “Online tekstforfatter”. Det er jo altsammen meget godt. Men klik du lige ind på Michaels hjemmeside og kig på title på forsiden.

Jep, i den sidetitel står der ikke “online tekstforfatter” nogle steder. Og det er ikke noget med, at han lige har ændret på noget. Sådan her ser en site:-søgning nemlig ud:

En fin overskrift i søgeresultatet, der bruger hans sidetitel. Google har altså bare vedtaget, at Online Tekstforfatter er den bedste og mest passende overskrift for søgningen på “online tekstforfatter”. Bemærk også, at det ikke er sidens overskrift, der er blevet ophøjet til overskrift. Overskriften på forsiden (i H1-tags) hedder nemlig Online-Tekstforfatter.dk.

Google bliver endnu mere avanceret og egenrådig

Men Google lader slet ikke til at være færdig med at eksperimentere endnu. Læser man denne artikel fra maj måned, er der en amerikansk SEO-fyr, der har oplevet, at Google har valgt at bruge noget tekst fra indgående links til at danne en blanding af hans sidetitel og linkteksterne til at skabe overskriften. Dvs. at Google også kan finde på at lægge vægt på, hvad andre kalder dit indhold, når der skal dannes overskrifter i søgeresultaterne.

(Det kan også være, at det er tilfældet i mit første eksempel – at Google har registreret nok links til Michaels side med Online Tekstforfatter som en del af linkteksten til, at systemet føler sig sikkert nok til at omdøbe overskriften).

Hvad skal vi så gøre, Frank?

For det første skal vi måske ærgre os en smule over, at vi har mistet en pæn del af kontrollen med søgeresultaterne. Vores meget gennemtænkte og velovervejede sidetitler bliver måske nu trumfet af andre faktorer på en pæn del af søgningerne som Google udvikler det her yderligere.

For det andet skal vi overveje, om det måske ikke også er et signal til, at sidetitler fremover vil blive vægtet en tand lavere i Googles algoritmer. Når Google går ned på selve siden og tager overskriften dér, kan det være, at den slags indhold kommer til at betyde lidt mere. Overskrifterne vil oftest være lidt mere naturlige i sproget, fordi de skal vises meget direkte til de besøgende.

Og for det tredje skal vi være opmærksomme på, hvordan vi evt. kan påvirke de andre faktorer, der nu spiller ind i bestemmelsen af overskrifterne. Kunne Michael f.eks. få en lidt mere sexet SERP-overskrift ved at bruge en prominent tekst på sin blogforside med ordene “Online Tekstforfatter” i? Og kan vi spekulere i at tænke endnu mere strategisk med overskrifter og underoverskrifter på vores sider?

Eller kunne ankertekster fra indgående links med linkteksten “Lækker online tekstforfatter” påvirke online-tekstforfatter.dk’s visning i søgeresultaterne? Og betyder det, at man skal tænke sig rigtigt nøje om, hvis man selv har mulighed for at have indflydelse på ankerteksterne på indgående links?

Jeg kan love jer, at jeg nok skal teste løs på det her og holde øjnene åbne efter, hvad Google nu finder på. Observerer I noget sjovt i samme boldgade, så skriv endelig løs i kommentarerne nedenfor.