Inspireret af Jacob Kildebogaard, er her nogle tanker om, hvad der skal ske i mit oplæg på Marketing Camp d. 28. maj.

Hvis du ikke kender Marketing Camp i forvejen, er det en tætpakket endags-konference om online markedsføring, sammensat af Ib Potter.

Jeg har fået den ære at holde et oplæg under overskriften “Adwords for nørder”.

Hvem er oplægget for?

Som overskriften antyder, vil det være et oplæg rettet mod folk, der bevæger sig hjemmevant i Adwords-systemet. Grundlæggende opsætninger & strategier vil højst blive berørt i bisætninger, hvorefter vi går videre til noget af det mere avancerede.

Når jeg tænker målgruppe, er det dig, som sidder in-house med Adwords-ansvar og godt kunne bruge noget input til at prøve noget helt nyt, få vredet ekstra værdi ud af funktioner, du ikke kender eller ikke udnytter optimalt eller som gerne vil blive bedre til at håndtere Adwords-arbejdet.

Eller det er dig, som er en af mine konkullegaer og gerne vil have nogle nye indspark. Sagt mellem os, så har jeg nogle gange holdt workshops i Adwords for forskellige bureauer, som selv håndterer Adwords for andre. Eller leveret en “second opinion”-rapport på en konto-opsætning. Og det er der ikke noget odiøst i. Kan du blot hente et enkelt kvalitetstip fra mig, kan det være rigtigt meget værd på lang sigt.

Hvad kommer oplægget til at indeholde?

Det er bliver et oplæg, jeg ikke har holdt før. Som med alle mine oplæg på konferencer, bliver det kreeret specielt til formålet. Der bliver noget i retning af 0% genbrug af det oplæg for øvede, som jeg holdt sidste år på MarketingCamp. Enkelte emner kan måske gå igen, men i så fald bliver det med et nyt twist, noget ekstra data eller andet, som gør, at det bygger ovenpå sidste års oplæg og hæver niveauet en tak.

Oplægget er heller ikke færdig endnu. Det bliver det formentlig først ganske kort tid før, det skal holdes. Jeg har vanen tro et væld af ideer til indhold, og skærer det først til i sidste øjeblik. Med dette oplæg kan det også sagtens komme til at afhænge af udfaldet af forskellige tests og analyser, som jeg håber på at have gennemført til den tid. (Eller nye tiltag, som Google kan nå at introducere fra nu af og til slutningen af maj).

Men forvent, at jeg kommer rundt om en del af følgende:

Tips & tricks til Quality Score-management. (Hvordan kan man knække nødden med problem-ordene med lav QS, og hvad kan du gøre for at booste QS generelt).

Remarketing. Ikke basal introduktion, men nogle forskellige ideer og metoder til at få et godt udbytte af remarketing.

Annoncer & Annoncetekster. Lidt af mine testresultater, metoder til at håndtere annoncer, metodik til egne tests.

Lidt Excel & Adwords sniger sig nok også ind.

Dataanalyse af forskellig karakter. (Ja, det lyder som en kedelig overskrift, men dækker over forskellige måder at blive klogere på, hvordan du kan forbedre din indsats. Og nej, du behøver ikke en længere uddannelse i statistik, for at følge med her).

Noget om display-netværket. Jeg fokuserer næsten altid på søgenetværket i oplæg, fordi det skaber størstedelen af værdien for de fleste – men på et nørdeoplæg skal der også være indspark til display-delen. Og det kommer der. Både noget om strategi/taktik – og nogle helt håndfaste tips, som I kan tage med hjem og implementere lige med det samme i jeres displaykampagner.

Herudover har jeg en stribe tricks af forskellig karakter, samt som nævnt en række forskellige tests og datasæt, der forhåbentlig også kaster nogle interessante konklusioner af sig, som jeg kan dele med jer til Marketing Camp.

I alt har jeg jo kun en time. Så bær over med mig, hvis noget af ovenstående bliver skåret væk i sidste øjeblik. I så fald vil det være til fordel for noget endnu mere spændende.

Forvent også, at oplægget bliver noget med nogle tip i øst og nogle i vest. Det bliver ikke en lang, sammenhængende gennemgang, men en stribe nedslag på områder, hvor jeg har gode tips at give videre.

Hvad er dine succeskriterier, Frank?

Mine succeskriterier for oplægget er, at kunne gentage oplevelsen fra sidste år, hvor garvede onlinefolk, som jeg respekterer, kom hen og sagde “I dag var dit oplæg var det, jeg tog flest noter til” eller “Der var et enkelt tip, jeg skal hjem og afprøve med det samme”.

Hvis folk, jeg opfatter som mine ligemænd på Adwords-fronten, kan hente et tip eller to ud af mit oplæg, så vil jeg være glad.

Kan jeg få indflydelse?

Ja, det kan du. Hvis du har emner, som du gerne vil have med i oplægget, så skriv en kommentar nedenfor eller send mig en mail. Jeg lover ikke, at de kommer med, men lytter altid gerne til input.

Jeg håber, at vi ses i maj. (Og virker ovenstående lidt for nørdet for dig, så overvej at vælge Jacob Kildebogaards oplæg om Adwords & Analytics, som er mere for let øvede).

PS:

Sidste år, var der nogen i evalueringen, der mente, at jeg burde have været logget ind i Adwords i en time og demonstreret alting live. Det sker ikke. I mit oplæg bruger jeg så lidt tid som muligt på mekanik og så meget tid som muligt på at sprede ideer. (Og jeg kunne selvfølgelig aldrig i livet finde på at åbne en kundes konto i et åbent forum).