Hvis man har en succesfuld kampagne i søgemaskinerne, vil en væsentlig del af successen stamme fra, at man har valgt de rigtige søgeord. Hvad enten der tales om SEO eller PPC, er udvælgelsen af søgeord helt essentiel. Der er meget at hente, hvis man kan få topplaceringer på long-tails, hvor besøgende i høj grad konverteres til kunder.

Derfor er det vigtigt, at man holder disse ord tæt til kroppen. Dine søgeord er dit guld!

Kampagner kan kopieres

Hvis man frejdigt forærer informationer væk om, hvilke søgeord man arbejder med – og ikke mindst får kunder ind på, så åbner man en gevaldig flanke overfor konkurrenter. For det tager altså ikke mange øjeblikke at kopiere dine søgeord og iværksætte en Adwords-kampagne på samme søgeudtryk. SEO tager noget længere tid, men problemstillingen er nogenlunde den samme.

Selvfølgelig vil dine konkurrenter ikke nødvendigvis kunne opnå samme succes som dig, da de også skal have gode landingssider, en velfungerende hjemmeside og alt det der. Men det er sådan set heller ikke vigtigt her. Det vigtige er, at de kan gøre livet mere besværligt for dig. Selv en amatør kan byde Adwords-priserne så højt op på centrale søgeord, at du tjener færre penge – eller helt må opgive ordene, fordi det ikke kan løbe rundt for dig.

På samme måde er det ærgerligt, hvis du skal til at ofre ekstra indsats på nogle af de lavthængende frugter på SEO-fronten, fordi dine konkurrenter har set dine søgeord et sted og nu sætter ind netop dér.

Tale er sølv, tavshed om søgeord er guld

Sørg nu for at holde tæt med, hvilke søgeord, du nyder succes på. Selvom det kan være fristende at prale – eller bare vidensdele på fora som Amino, så lad være med at gøre det i offentlighed. Du kan selvfølgelig godt dele det med folk, du stoler på, hvis du vil juble eller have sparring, men hold det nu væk fra nysgerrige øjne og søgemaskinerne.

Bliv ikke forrådt af teknikken

Når du nu selv har lært lektien med at tie stille, så prøv lige at sikre dig, at din teknik ikke forråder dig og forærer søgeord væk til nysgerrige. En af de helt store syndere i den sammenhæng er nogle af de gratis statistiksystemer. Flere af dem giver mulighed for offentlig adgang til dine statistikker, så alle og enhver kan se, hvad folk har fundet din side på. Og den slags bliver altså fundet af Sherlock-folk som mig, hvis jeg er på research. Så gem det væk. Skift dit system til noget mere tidssvarende (f.eks. Google Analytics) og glæd dig over, at du fremover selv kan vælge, hvem du vil dele dine informationer med.

Læs også Martin Hegelunds artikel om “Keyword Research på den nemme måde“, hvor der i kommentarerne er sat navn på et par af de statistiksystemer, der lækker data.

Der findes desuden forskellige blogwidgets og andre små, sjove applikationer, som kan være sladderhanke i den sammenhæng. Har du sådan noget på din side, så prøv at kig dem efter med konkurrent- eller Sherlock-brillerne på og se, om de måske giver mere information væk end godt er. (Et hint herfra er, at hvis de viser den fulde sti fra Google, så kan man vride info ud af dem).

Overvej dine meta keywords

Meta keywords har i lang tid ikke spillet nogen rolle for søgemaskinerne. Senest har Google ligefrem meldt offentligt ud, at de ikke bruger til ranking. Derfor skal du lige tænke en smule over, hvad du skriver i dine meta keywords. Best practise er at hurtigt skrive en 4-5 ord, som er relevante for siden. Det er også fint nok, just in case.

Men lad nu være med at give dine bedste long-tail-søgeord væk i dine meta keywords. Kildekoden på din side er også offentlig tilgængelig for nysgerrige sjæle og konkurrenter.

Skal du lægge røgslør ud?

Thomas Rosenstand har tidligere skrevet om SEO-bait, som handler om at lægge røgslør ud for konkurrenters SEO-arbejde ved at lade som om, man optimerer mest til udtryk, som ikke bidrager nævneværdigt til forretningen.

Om du har lyst til at kaste dig ud i den slags julelege er op til dig selv. Men det kræver overskud og overblik både at optimere mod reelle udtryk, samtidig med at du lægger røgslør ud for konkurrenterne.

I hvert fald kan du overveje, at du nok ikke skal linke med dit allerbedste søgeudtryk som ankertekst i højtprofilerede forumprofiler eller andre steder, hvor dine konkurrenter stensikkert kigger med.

Konklusion

Ssshh! Ti stille. Hold kortene tæt. Giv ikke dine konkurrenter for meget viden.

Og lidt længere: Selvfølgelig vil du opleve, uanset din grad af åbenhed, at konkurrenter finder vej til nogle af dine gode udtryk. Men der er ingen grund til at hjælpe dem alt for meget på vej. Jo længere, du har nogle udtryk for dig selv – eller i det mindste har lav konkurrence på dem, jo flere penge kan du tjene.