SEO-branchen er et spændende sted at arbejde, og det giver masser af gode historier og anekdoter. Som regel holder jeg de fleste af dem for mig selv eller deler historierne med gode konkullegaer og andre, som kan værdsætte indholdet. Men denne er jeg nødt til at dele med dig, kære læser.

Så stop lige fem minutter her ved den virtuelle kaffemaskine og hør en lille historie fra en af mine kunder. (Offentliggørelse afstemt med kunden, naturligvis).

Alt efter temperament er det en skæg historie om uhæmmet praleri eller en skræmmehistorie om fakturaer fremsendt uden aftale, og et virksomheds-CV, der bliver boostet til det hysteriske.

Faktura fremsendt uden foregående aftale

Hele miseren begynder, da min kunde modtager en faktura på 22.000 kr. + moms samt en “SEO-rapport”, som de aldrig har bedt om. Fakturaen er stilet til bogholderiet og bedes betalt ASAP i henhold til aftale.

Min kundes virksomhed er ikke større end, at bogholderen rutinemæssigt sender den slags fakturaer for webarbejde forbi min kontaktperson. Han er IT- og webansvarlig, sidder benhårdt på sit område og ved derfor, at ingen kan bestille noget vedrørende websitet, uden at det er gået gennem ham. Han skriver tilbage til firmaet, der har sendt fakturaen og spørger ind til, hvad den går ud på. Svaret er, at en kollega ved navn “Christian” har bestilt denne rapport på en messe i forrige uge.  Der findes ingen ansat i virksomheden ved det navn, og ingen har været afsted på messer..

Nå ja – som en del af det fremsendte materiale var også lige et tilbud på yderligere samarbejde på 242.000 kroner til implementering af forslagene i den såkaldte rapport. Går den så går den.

Pralerier til op over begge ører

Min kunde fremsendte mig på et senere tidspunkt materialet, som de havde modtaget fra det her firma. Og det var altså læsning, der kaldte smil frem hos mig. Ikke så meget selve rapporten, der mest lignede en gang varm luft, krydret med en mængde semi-relevante udtræk fra Googles søgeordsværktøj. Men “Hvem er vi”-sektionen tiltrak opmærksomhed. Faktura-firmaet satte nemlig ikke sit eget lys under en skæppe.

Jeg citerer lidt:

“Vi er grunden til, at sociale netværk som f.eks. Facebook har fået videreudviklet Deres annonce og segmenteringsprofiler til hvad de er i dag, på baggrund af vores samarbejde og bidrag”

“Da vi for et år tilbage blev sagsøgt af Google grundet vores fremtoning af, at vi havde knækket deres algoritme og derved bestemme deres indeksering og placering af resultater. Fik vi ligeledes en invitation til hovedkontoret hvor vi blev mødt med smil og ansættelseskontrakter. Det valgte en af vores ansatte, at tage imod med det samme og er i dag en værdifuld samarbejdspartner til vores virksomhed.”

“Vi var derefter på besøg hos Facebook hvor stemningen var den samme og hvor vi ligeledes blev en mand mindre. De er begge stadig en aktiv del af firmaet og gør at vi har indsigt og indflydelse på i udviklingen af både Google og Facebook.”

Og sådan blev det ved på et par sider. Det er altså kort sagt et firma, der selv kan bestemme hvor sider skal ligge på Google, og som har insidere hos både Google og Facebook. Insidere der vel og mærke fortsat er aktive i firmaet.

Det her praleri er så uhæmmet, så folk med bare lidt forståelse for nettet vil forstå, at det er overdrivelse og varm luft. Man skal være lidt blåøjet for at falde for den slags.

De mindre sjove dele

Min kunde svarede manden tilbage, at de ikke kendte ham og intet havde bestilt hos ham. Derfor havde de ikke tænkt sig at betale ham en bøjet fem-øre. Hvortil de modtog et svar om, at de ville fortryde, hvis de ikke betalte.

Heldigvis er de ikke sådan at ryste og kvitterede med en politianmeldelse. (Eller rettere, de prøvede, før politiet gjorde anmeldelsen så besværlig, at kunden skrinlagde projektet indtil videre).

Nogle gange forstår jeg godt, at min branche har et lidt blakket ry..