SEO-branchen er et spændende sted at arbejde, og det giver masser af gode historier og anekdoter. Som regel holder jeg de fleste af dem for mig selv eller deler historierne med gode konkullegaer og andre, som kan værdsætte indholdet. Men denne er jeg nødt til at dele med dig, kære læser.
Så stop lige fem minutter her ved den virtuelle kaffemaskine og hør en lille historie fra en af mine kunder. (Offentliggørelse afstemt med kunden, naturligvis).
Alt efter temperament er det en skæg historie om uhæmmet praleri eller en skræmmehistorie om fakturaer fremsendt uden aftale, og et virksomheds-CV, der bliver boostet til det hysteriske.
Faktura fremsendt uden foregående aftale
Hele miseren begynder, da min kunde modtager en faktura på 22.000 kr. + moms samt en “SEO-rapport”, som de aldrig har bedt om. Fakturaen er stilet til bogholderiet og bedes betalt ASAP i henhold til aftale.
Min kundes virksomhed er ikke større end, at bogholderen rutinemæssigt sender den slags fakturaer for webarbejde forbi min kontaktperson. Han er IT- og webansvarlig, sidder benhårdt på sit område og ved derfor, at ingen kan bestille noget vedrørende websitet, uden at det er gået gennem ham. Han skriver tilbage til firmaet, der har sendt fakturaen og spørger ind til, hvad den går ud på. Svaret er, at en kollega ved navn “Christian” har bestilt denne rapport på en messe i forrige uge. Der findes ingen ansat i virksomheden ved det navn, og ingen har været afsted på messer..
Nå ja – som en del af det fremsendte materiale var også lige et tilbud på yderligere samarbejde på 242.000 kroner til implementering af forslagene i den såkaldte rapport. Går den så går den.
Pralerier til op over begge ører
Min kunde fremsendte mig på et senere tidspunkt materialet, som de havde modtaget fra det her firma. Og det var altså læsning, der kaldte smil frem hos mig. Ikke så meget selve rapporten, der mest lignede en gang varm luft, krydret med en mængde semi-relevante udtræk fra Googles søgeordsværktøj. Men “Hvem er vi”-sektionen tiltrak opmærksomhed. Faktura-firmaet satte nemlig ikke sit eget lys under en skæppe.
Jeg citerer lidt:
“Vi er grunden til, at sociale netværk som f.eks. Facebook har fået videreudviklet Deres annonce og segmenteringsprofiler til hvad de er i dag, på baggrund af vores samarbejde og bidrag”
“Da vi for et år tilbage blev sagsøgt af Google grundet vores fremtoning af, at vi havde knækket deres algoritme og derved bestemme deres indeksering og placering af resultater. Fik vi ligeledes en invitation til hovedkontoret hvor vi blev mødt med smil og ansættelseskontrakter. Det valgte en af vores ansatte, at tage imod med det samme og er i dag en værdifuld samarbejdspartner til vores virksomhed.”
“Vi var derefter på besøg hos Facebook hvor stemningen var den samme og hvor vi ligeledes blev en mand mindre. De er begge stadig en aktiv del af firmaet og gør at vi har indsigt og indflydelse på i udviklingen af både Google og Facebook.”
Og sådan blev det ved på et par sider. Det er altså kort sagt et firma, der selv kan bestemme hvor sider skal ligge på Google, og som har insidere hos både Google og Facebook. Insidere der vel og mærke fortsat er aktive i firmaet.
Det her praleri er så uhæmmet, så folk med bare lidt forståelse for nettet vil forstå, at det er overdrivelse og varm luft. Man skal være lidt blåøjet for at falde for den slags.
De mindre sjove dele
Min kunde svarede manden tilbage, at de ikke kendte ham og intet havde bestilt hos ham. Derfor havde de ikke tænkt sig at betale ham en bøjet fem-øre. Hvortil de modtog et svar om, at de ville fortryde, hvis de ikke betalte.
Heldigvis er de ikke sådan at ryste og kvitterede med en politianmeldelse. (Eller rettere, de prøvede, før politiet gjorde anmeldelsen så besværlig, at kunden skrinlagde projektet indtil videre).
Nogle gange forstår jeg godt, at min branche har et lidt blakket ry..
Det lyder som noget fra en B film 🙂
Det må siges at være mytomani på virksomhedsniveau :-).
Håber godt nok ikke der er nogen der hopper på den metode.
Jeg har haft fornøjelsen af at se hele deres “materiale” – og det er så himmelråbende stupidt, at det ville være morsomt, hvis det altså ikke lige var fordi, de går ud med det i fuldt alvor. Åh ja – vores branche tiltrækker af og til nogle af dem, distriktspsykiatrien har tabt.
Hehe man skal høre meget før ørerne falder af… dette tilfælde er da helt ekstremt, men jeg hører af og til historier om, at dette og hint SEO-firma samarbejder med Google, og derfor skulle have en særlig kompetitiv edge. Bare det var mig, suk
Jeg ved ikke meget om SEO, men lader andre om den opgave. Men selv jeg ved at deres priser er alt alt for lave, med den kæmpe indflydelse de har hos Google og Facebook. Når de ligefrem selv kan bestemme placeringerne, så skal sådan en ydelse altså koste meget mere 🙂
Skræmmende eksempel, Frank. Jeg er chokeret over at folk kan finde på at drive virksomhed på den måde.
Og så er netop eksempler som dette, der giver online/SEO branchen i dårligt ry.
Det lyder som en historie du har fundet på. For det kan bare ikke være sandt. Men Det ved jeg så at den er. Det er for skørt. Det værste er, at det må være nogen der hopper på den.
Og så er der noget galt, når de ikke kan stilles til ansvar for sådan et fupnummer. Så prøver de jo bare næste i rækken.
Fedt su deler.
Potter
Tak for alle kommentarerne. Ja, det her er så fantastisk, at man skulle tro, at det var rent opdigtet. Jeg blev også ret paf, dengang jeg så materialet.
Og André har helt ret. Med alle de evner, så er det egentlig et fantastisk billigt tilbud. Jeg kan godt formidle kontakt til interesserede. 😉
Hej Frank
Fantastisk morgenlæsning!
P.S: Tror du også de samarbejder med Gitte Møller? 🙂
/Grosen Friis
Kan vi få at vide hvad virksomheden hedder -ikke din kunde men mirakelfirmaet? Jeg tænker at deres hjemmeside er lige så god underholdning.
@Grosen,
Ja, der burde være potentiale for et samarbejde med GM’s volumen af mails og de hers fakturastørrelser. 🙂
@Peter Stegger,
Beklager. Jeg skriver ikke deres navn i offentligheden. Det var lige på grænsen til, at jeg kunne få mig selv til at skrive historien her, og at hænge dem ud ved navn gør jeg ikke.
Skræmmende.
Mest af alt fordi de bryder så mange love, at det er helt åndsvagt. Ikke bare via deres “faktureringsmetoder”, men der er også flere brud på markedsføringsloven i deres pralerier.
Men okay, nu hvor vi er samlet omkring den virtuelle kaffemaskine, så lad mig prøve at give en historie igen:
For en hel del år tilbage var jeg ansat i en kendt, multinational tøjshop. Her blev jeg ringet op af en svensk SEO-sælger:
Svensker: “Hejsan. Ved du godt at i ikke ranker på de vigtigste keywords for jeres forretning på Google.se? Skal vi ikke hjælpe jer med det?”
Mig: “Det passer altså ikke, vi ranker okay”.
Svensker: “Nej, det gør i ikke”.
Mig: “Jo, det gør vi”.
Svensker: “Nej, i gør ikke”.
Mig: “Jo, vi gør”.
Tro mig, denne frem-og-tilbage fortsatte i et stykke tid, indtil jeg var færdig med at grine og løb tør for tålmodighed.
Mig: “Hør her, kære ven. Hvis du ringer op til mig og siger, at vi ikke ranker på nogle vigtige keywords, så bliver du altså nød til at fortælle mig hvilke. For vi ligger nr. 3 på Kjoler, nr. 1 på Undertøj og nr. 2 på Trusser. Givet, det kunne være bedre, men den slags har det med at svinge lidt op og ned, og vi arbejder på sagen”.
Svensker: “I ranker overhovedet ikke på Sports BH”.
Mig: “Nej, men vi sælger heller ikke sports BH’er”.
Og så døde den samtale ligesom 🙂
Hej Frank
Jeg troede du var kommet for sent ud med budskabet, den 1. april er et stykke tid siden.
Ganske underholdene forretningsmetoder. Gad vide om der overhovedet er nogen der hopper på den slags? Selvfølge er målgruppen nok større virksomheder der ikke lige kan overskue hvad andre har bestilt, men alligvel!
Det er iøvrigt lidt synd politiet skal besværlig gøre anmeldelser af den slags. Der er lidt er for meget papir nusseri hvis man vil gå den vej med noget
Jeg læser altid denne slags historier med en svær tvetydig fornemmelse. Glæde/grin over at nogle er så tåbelige og at der er nogen der ikke er hoppet på. Frygt/sorg over at vores branche fortsat skal leve i skyggen af den slags fusk.
Hehe, det er jo vanvittig at nogen ser det som en forretningsmodel, det overgår min forståelse. Så de har vel udsendt en faktura med alle firmaoplysninger som bankoplysninger og cvr, så burde der ikke være langt til en politisag?
God historie Søren, ville utrolig gerne høre den samtale 🙂 Du har den vel ikke båndet 🙂
@Søren,
Tak for historien – og ja, telefonsælgere i SEO-branchen kunne der også skrives et par hele blogindlæg om.
@René og Bo,
Jeg troede heller ikke mine egne øjne, da jeg læste materialet første gang. Grinede højt, fordi det var så langt ude, og skumlede over cowboys, der prøver med fremsendelse af fakturaer på den måde.
@Tim & Paw,
Jeg tror ikke, at der er den store sandsynlighed for, at nogen falder i. Men har på den anden side lige hørt fra en branchekollega, der genkendte firmaet, fordi han også var stødt på deres præsentation et sted.
Desværre var politiet jo ikke meget for at optage sag, selvom bevismaterialet må siges at være klokkeklart.
Møder ikke rigtigt den adfærd på SEO, men primært på AdWords. Surt da det er med til at gøre håndværket blakket.
Det er en ganske morsom historie, fortalt ved den virtuelle kaffemaskine.
Men jeg bliver også ærgerlig hver gang jeg møder den slags, fordi alt for mange kunde betaler penge til den slags banditter, og bagefter vil de ikke i nærheden af branchen fordi de har brændt sig for vildt.
Det er godt nok rystende læsning, men jeg kan nu godt forstå at folk falder for den slags pral. Det er lidt det samme som når man er til familiefest og møder tante Oda og siger at hun ser godt ud og spørger om ikke hun har tabt sig siden sidst. Hun labber det i sig, selv om hun godt ved at det er smiger og du er en charlatan.
Og når nu en “dygtig” sælger ringer til et firma der ikke har den store forstand på SEO, Adwords eller i det hele taget på hjemmesider, ja så lyder det sgu godt og man hopper på limpinden.
Så lad os endelig få dem frem i lyset, så dem der driver ordentlig forretning kan gøre det uden at det skal skæmmes af seo-branchens charlatan’er .
Vi må nok erkende at det er en noget sjov historie trods alt. Forstår slet ikke at man vil overdrive i sådan en grad, at det åbenlyst er falsk. På den anden side, så kan den uvidende hjemmesideejer jo nok godt falde for den.
Ak ja.
Man skulle jo tro historien var en aprilsnar, men i såfald kommer den jo præcis 3 måneder for sent.
Hold da op…krydser da godt nok fingre for at der ikke er nogen der hopper på den 🙁
Godt nok en oppustet varm ballon da !! Haha…
Det skræmmende er primært når det kommer ud til de lidt mindre entrepreneurer, der ingen indsigt har i branchen og lader sig kue.
Men det har jo aldrig været en hemmelighed at Annoncehajerne og deres metoder konsekvent trækkes op ved roden og placeres i nye brancher når det bliver for hedt, men med komplet samme bagland og formål.
Afpresning, salg af tom luft, og bedrageri.
Det er super du kommer ud med den Frank, så der er lidt læsning fra Google, til dem der alligevel er i tvivl efter et møde med disse typer.
Tak for kaffeslabaradsen 🙂
@Martin Skøtt,
Mange af de metoder, som Adwords-krejlerne bruger, kan også bruges i SEO – og bliver det. Desværre. Og så er der klassikere som ekstremt lange bindingstider, “sjove” måder at måle performance på i no cure, no pay-arrangementer og meget mere.
Ja Frank, har også haft en kunde som havde købt en løsning der lovede dem at ligge nr 1 på alle deres søgeord. De lavede så 4 landingpages(rørte ikke de eksisterende sider) og lavede alt trafik til de 4 sider. Det var en løsning de betalte 4000 – 5000kr for pr. måned, i meget lang tid. Da kunden så valgte dem fra, slettede dette firma så alle de landingpages de havde lavet, og dermed indgangen med alt trafikken, og var mega pigesur over deres “service” var blevet fravalgt.
De har sikkert tjent mange penge på denne service, og gør det måske stadig 🙂
@Frank Hellerup: De burde have offentlig spanking på niveau med det 3cads fik før de ændrede til cpha…
Jeg stemmer stadig for en brancheforening, selvom jeg ved, det nok vil blive for kompliceret og derfor ikke vil kunne lade sig gøre i praksis.
Jeg stødte på noget lignende forleden; en af mine eks-kollegaer arbejder i bogholderiet hos et meget stort internationalt firma. Her lagde han mærke til en faktura, der ved første øjekast virkede besynderlig. Ved nærmere granskning opdagede han, at der ikke var angivet momsnummer eller indregistreringsnummer samt at andre obligatoriske data manglede.
Men går den, så går den – og det gør den nok i flere tilfælde end man umiddelbart skulle tro!
Det var dog en vanvittig tilgang til at få nye kunder. Det er desværre ikke uden grund, at virksomheder synes, at SEO branchen kan være en meget betændt branche.
Det er jo en sjov historie, men jeg er simpelthen målløs.. Snyd og bedrag som ender med en trussel?! Hvor er det en skam..
Hvor er det grotesk, at nogen er på den måde!
Det minder om det som sker i virkeligheden. SEO folk er ikke lige heldige.