Ny website til tops i Google

Hvis du har prøvet at lancere websites, har du sikkert på et tidspunkt stødt på følgende fænomen: Websitet lanceres, der smides nogle links til det og vupti, ryger det til tops på selv relativt konkurrenceprægede søgeord i Google. De besøgende vælter ind, champagnepropperne ryger af og du overvejer, hvor svært det der SEO kan være.

Nogle dage senere vågner du så af champagnerusen og konstaterer, at ingen besøger din side mere andet på helt obskure søgeord. Din sider er røget fra side 1 til 10 på alle de sjove søgeord, og festen er slut.

Hvad skete der?

Hos nogle urutinerede webmasters sætter panikken ind, og teorier om alt lige fra Google-straf til snak om sandbox dukker op. Men forklaringen er mindre dramatisk.

Når Google opdager en ny hjemmeside skal den nemlig først vurderes, før den bliver lagt ind på en passende hylde i søgeresultaterne. I denne første vurderingsperiode vil mange websites opleve at blive behandlet meget mildt af Google med høj ranking til følge.

Når Google senere har dannet sig et billede af, hvor siden bør placeres, bliver den så ofte flyttet langt ned af SERPs, hvor den retteligt hører hjemme ud fra indhold, links og alle de andre faktorer, der tæller ind. Tidsmæssigt går der ofte en-to uger, før denne reaktion kommer.

Elevator-effekten for nye websites skal altså ikke give grund til panik. I stedet bør man som webmaster nyde gevinsten af de høje rankings, mens de varer og så bare indstille sig på hårdt arbejde på at opnå en bedre ranking, når man falder ned i søgeresultaterne.

Nyheder til tops i Google

Andre gange kan man opleve at skrive et blogindlæg om et populært emne og opleve det stryge til tops på sine keywords, før det langsomt glider ned gennem rækkerne igen.

Her drejer det som ofte om, at Google gerne vil vise nogle friske nyheder i søgeresultaterne. Lad mig uddbyde og forklare:

Query Deserves Freshness

Da Michael Jackson gik hen og døde for nylig, oplevede søgemaskinerne en voldsom stigning i antallet af søgninger på hans navn og relaterede nøgleord. Det får Google til at tænke, at der må være sket noget nyt, som får folk til at reagere. (formentlig kan de også se en stigning i forekomsten af samme nøgleord i artikler fra Google News og andre kilder). Hvis Google så skal vise de bedst mulige søgeresultater, skal der være nogle nyheder, som afspejler den nye begivenhed.

Midlertidigt vil “friske” sider om Michael Jackson så kunne rankes højere end ellers for at opfylde kravet om nyheder, hvorefter de langsomt siver ned af SERPS igen, før de lander på den rette hylde.

På engelsk kaldes konceptet Query Deserves Freshness, nemlig at en given søgning fortjener friske søgeresultater.

PS: Ovenstående er skrevet på et øjeblik for at understøtte en snak på Twitter. Bær over med tastefejl og manglende kildehenvisninger.