Tidligere har jeg her på bloggen og andetsteds udtrykt åbenhed overfor brugerønsker om SEO-tests. Samtidig har jeg også været åben overfor gæstebloggere.

Den bold har Jan Kaczmarek samlet op og leveret sin helt egen lille SEO-test af effekten af meta descriptions hos Google. Uden yderligere fyld fra min side overlader jeg for en stund bloggen til Jan:

Meta descriptions og SEO-værdi

Som gammel blogger og ivrig SEO’er, har jeg sammenlagt brugt mange timer på at optimere titles og meta descriptions, inden jeg har udgivet blog-indlæg. Med tiden er jeg blevet bedre og hurtigere, og nu tager det ikke meget mere end et minut, hvis jeg skal have strikket en optimeret samt fængende title og meta description sammen. Gode titles er meget vigtige – det behøver vi vist ikke at komme ind på – men jeg har altid gået i den tro, at en god meta description også har en vis effekt på rankings. Bare en lille smule!

For en uges tid siden fik jeg den ide, at jeg skulle kontakte Frank for at høre, om han var interesseret i at lave en SEO-test, der på en eller anden facon kunne påvise vigtigheden af at have sine keywords i meta description. I den sammenhæng begyndte jeg selv at google efter svar. De svar, jeg fandt, lød nogenlunde sådan her: “Description er MINDRE vigtig.” og “Description er NÆSTEN overflødig i forhold til placeringen.” Osv.

Nærmest pinligt nemt at teste

I stedet for at kontakte Frank, tænkte jeg, at jeg i første instans ville prøve at tage sagen i egen hånd. Jeg vidste bare ikke lige, hvordan jeg skulle gøre det. Noget med at lave to test-sites og sætte dem op mod hinanden. Kedeligt! Ellers tak. Inspirationen til den metode, jeg har valgt at bruge, kommer faktisk fra den description, Thomas Rosenstand bruger på forsiden til sin blog, www.thomas-rosenstand.dk. Bloggens title er optimeret til adskillige keywords; ét af dem er “SEO Blog”. Men hvorfor har Thomas egentlig ikke skrevet “SEO Blog” i sin description? Jeg kan selvfølgelig ikke give dig et 100 % korrekt svar, men jeg har en ide om, hvorfor han har undladt at gøre det. Lad os tage et kig på Thomas’ blog:

Title: Søgemaskineoptimering – SEO Blog med Thomas Rosenstand
Description: Thomas Rosenstand driver weblog – skyder fra hoften – provokerer og informerer. Læs med, debatter og lad dig forarge, fryde eller henrykke. Velkommen!
URL: www.thomas-rosenstand.dk

Det er så simpelt, at det er pinligt. Og nu tillader jeg mig at stille et ledende spørgsmål: Hvis man laver en Google-søgning på “Thomas Rosenstand driver weblog” (sætningen er taget direkte fra Thomas’ description), tror du så, at www.thomas-rosenstand.dk dukker op i SERPs? Nej! Kan du se pointen, eller vil du have flere beviser? Lad os da tage endnu et eksempel:

Title: SEO Guide – start din læren om SEO her – Lars Bachmann
Description: Der findes mange gode artikler om SEO på nettet. På denne side guider jeg dig igennem de mest grundliggende principper inden for søgemaskineoptimering.
URL: www.larsbachmann.dk/seo-guide

Nu prøver vi bare at lave en Google-søgning på den første sætning, som lyder: “Der findes mange gode artikler om SEO på nettet”. Hvad siger gode, gamle Google til dét? “Ingen resultater fundet for “Der findes mange gode artikler om SEO på nettet”.”

Det bør i øvrigt nævnes, at de dele af descriptions, jeg har valgt her, er sætninger, som ikke findes i selve indholdet på de respektive hjemmesider. De er udelukkende skrevet i description.

Konklusion

Hvis Google ikke engang kan vise ovenstående descriptions, når man søger på dem, bliver de så tillagt nogen ranking-effekt overhovedet? Jeg vil ikke drage forhastede konklusioner, for man ved aldrig med Google, men hælder du ikke også mest til et nej?

Lav din egen test

Prøv selv at oprette en webside med en description, hvor der enten indgår en helt unik sætning eller et ord, som Google ikke kender. Når websiden er indekseret, prøver du blot at google din unikke sætning eller det unikke ord. Og er du interesseret i at finde ud af, om Microsofts Bing, Yahoo! og andre søgemaskiner overhovedet læser description, så kender du nu fremgangsmåden.

Du bør stadig optimere meta descriptions

Nu håber jeg ikke, du bliver forvirret, men jeg vil mene, at der stadig er fordele ved at optimere description. For det første, skal du tænke på, at der findes andre søgemaskiner end Google. For det andet, så kan du ikke vide, hvad Google gør i morgen. For det tredje, bliver keywords highlightet i SERPs, og det kan eftersigende få folk til at klikke.

Husk nu, at dette ikke er et endegyldigt bevis, men jeg skal da blankt erkende, at jeg synes, resultatet er interessant. Hvad synes du?

Jeg fristes til at afslutte dette indlæg med følgende sætning: “Meta description has gone meta keyword!

Jan Kaczmarek
Web: www.jankaczmarek.dk
Blog: www.bonusninja.net