Efter gårsdagens indlæg om at håndtere linkkataloger, fik jeg nogle spørgsmål om, hvor stort omfanget af Googles indgreb egentlig har været, hvor mange kataloger, der er blevet fjernet, hvor mange “gode” kataloger der er tilbage m.m.
Her er lidt empiri og metode mht. de deindekserede og døde linkkataloger.
Omfanget af Googles oprydning
Jeg havde før Googles indgreb en bruttoliste på 155 forskellige danske linkkataloger liggende i et Excel-ark. (Og jeg skal være den første til at bemærke, at det altså ikke betød, at der fandtes 155 kataloger, som kunne bidrage med noget værdi, men jeg havde nu engang noteret mig størstedelen af de kataloget, jeg var faldet over).
Efter at have luget ud i listen ud fra nogle simple kriterier, som jeg beskriver nedenfor, er listen nede på 40. Dvs. Googles oprydning og katalogejernes smiden-håndklædet-i-ringen har kostet ca. 75% af listen livet.
Og jeg er ganske overbevist om, at flere af de tilbageværende kataloger ingen værdi har, når jeg går dem nærmere efter. Bare en hurtig stikprøvekontrol viste, at flere af dem har travlt med at skrive med store typer, at deres primære formål er SEO og linkjuice. Og det er ikke just noget, der er langtidsholdbart.
Hvordan har jeg sorteret fra?
Jeg har grovsorteret ud fra to simple kriterier.
1) Er kataloget blevet helt eller delvist deindekseret i Google?
Klarere signal finder man ikke. Kan dine optagelser ikke blive indekseret i Google, giver de i hvert fald heller ingen værdi for din side.
2) Har Google registreret nye hændelser på sitet i løbet af den seneste måneds tid?
Hvis der ikke er kommet nye undersider i Googles indeks eller sket nyt på eksisterende, allerede indekserede sider indenfor en måneds tid, er et katalog om ikke dødt, så i hvert fald i koma.
Hvis Google ikke finder nye sider på sitet, bliver din tilmelding heller ikke fundet. Hvis det skyldes, at katalogejeren har tabt interessen, bliver din tilmelding slet ikke behandlet, og din tid er spildt. Så er der ikke sket noget på indekseringsfronten i en måneds tid, røg de også af bruttolisten.
Foruden de to kriterier, kan man efterfølgende gå mere i detaljen og se på sådan noget som tilstedeværelsen af skodlinks til spamsites, Nedjustering af Googles toolbar pagerank m.m., når man skal vurdere et katalogs nyttighed. Og der er jeg ikke i tvivl om, at nogle af de tilbageværende 40 kataloger vil falde for min kvalitetskontrol, når jeg får kigget dem igennem.
Får vi ikke din liste?
Nej, den bliver ikke offentliggjort. Jeg skal ikke bidrage til liste-ræset. Det er en sund eksercits at tænke sig om og arbejde med tingene, og det kan du få lov til nu, hvis du har lyst til at grave videre i linkkatalog-ruinerne og lede efter de intakte kataloger. I gårsdagens indlæg og kommentarer var der dog et par navne på katalogejere, samtidig med, at jeg både i går og i dag har givet nogle tips til, hvordan du kan foretage din egen lille kvalitetskontrol på forhånd.
Og jeg vil heller ikke have ballade, hvis jeg sætter nogle kataloger på listen, som ingen værdi bringer eller som bliver deindekseret i nærmeste fremtid.
Hvad er konsekvensen af det her?
Jeg fik spørgsmål fra nogle folk om, hvorvidt denne Google-oprydning i linkkatalogerne så var skyld i, at deres side hhv. var steget eller faldet i søgeresultaterne på visse søgninger. Og mit svar er, at man skal være varsom med at overfortolke. Der er mange andre faktorer derude, og linkkataloger var altså i forvejen ikke en af væsentligste faktorer i seriøst SEO-arbejde.
Men det kan meget vel ske, at det har haft en vis effekt, hvis man selv eller ens konkurrenter har stået i samtlige linkkataloger, som nu er ude af indekset. (Forudsat at Google tidligere har tilladt disse kataloger at videreføre linkværdi). Især i brancher med begrænset konkurrence, kan det godt have gjort en forskel, om en webshopejer havde tilmeldt sig samtlige kataloger, mens de andre i branchen slet intet havde gjort ved deres SEO-arbejde.
Et spændende indlæg og problematik. Hvad har en værdig på internettet og hvordan skal det påvirke ens placering på Google?
Personligt vil jeg ikke savne linkkatalogerne, da jeg slipper for at have dårlig samvittigheder over, at jeg ikke bruger tid på dem.
Venlig hilsen
Brian Tranholm – som lige er blevet follower af din tweet 🙂
Hej Frank
Som gammel SEO virksomhed har vi aldrig annonceret med lister, hvor links kunne oprettes og hvorfra der kunne hentes linkjuice, nu viser det sig, som det næsten er forudsigeligt, at sådanne lister er anvendt til mere eller mindre ensartede tilmeldinger fra personer og virksomheder, som har fundet lister i fora etc. således at Google nu lukker mere eller mindre helt ned for brugen af sådanne kataloger.
Det er ikke en særlig avanceret algoritme, som skal til for at kunne identificere sådanne kataloger med mange link, der kan måles på mængden af ind- og udgående links, og derefter sammensættes disse data med forskellige faktorer, så en automatisk identifikation kan finde sted. Der kan selvfølgelig også foretages manuelle nedjusteringer, hvilket Google også anvender til denne form for opgaver.
Men et er sikkert, kataloger er ikke fremtiden i moderne SEO og skabelse af vedvarende linkopbygning.
Ja, det betyder at de fleste useriøse SEO firmaer nu også har en del kunder der ikke kan forstå de næsten ingen links har tilbage, og derved mister plads i google, hvor de mere seriøse SEO firmaer selvfølgelig har sørge for at sprede links, og få mere værdifulde links til firmaerne.
Oprydningen i linkkatalogerne er vel grunden til, at mange har miste pagerank ved den netop overståede opdatering? Altså fordi deres linkbuilding har været ensformlig?
Eller tager jeg fejl?
Synes bare at flere klagede på Amino, samt på diverse blogs + forums… Men det kan godt være, at jeg fik det skimtet en smule for hurtigt, og har misforstået noget?
@ Oprydningen i linkkatalogerne er vel grunden til, at mange har miste pagerank ved den netop overståede opdatering?
Der er ingen der ved hvor meget pagerank som er uddelt til de enkelte websites der er i katalogerne, websteder med mange udgående links har ikke stor linkværdi for det enkelte site.
Der findes en intern pagerank hos Google, det er kun dem der kender den – og så findes der en Pagerank for pøbelen (Den grønne bjælke), den siger ikke ret meget i forhold til ranking etc.
Google ændrer over tid den måde de indekserer websites på, det behøver ikke nødvendigvis være en manuel nedslagtning af kataloger, men snarere en kombination af automatisk identifikation og i nogle tilfælde med manuelle redaktører til at fuldføre opgaven.
Man kan godt konkludere, at et katalog uden andet formål en at booste lidt linkjuice til dem som opretter sig, og sælge lidt adwords reklame, er en tynd forretningsmodel for et linkkatalog.
Man så jo også mange ejere af såkaldte kvalitets kataloger, at de ikke havde råd til at betale 49. USD for softwaren, derfor reklamerede de for linksoftwaren med link til udvikleren, så de kunne anvende katalogsoftwaren gratis, hvilket jo ikke rigtigt harmonerer med det kataloget skulle stå for.
Hvis brugerne ikke anvender det, hvorfor skulle søgemaskinerne så give det værdi?
Samtidig er disse kataloger tit overmalet med SEO virksomheders link og kunder i hobetal, det siger noget om at mange ikke har forstået hvordan man opbygger naturlige links, her tænkes på sider der giver reel værdi for brugerne og samtidig til søgemaskinerne.
SEO efter en bageopskrift findes ikke! Heldigvis. Når tilpas mange kopierer de forskellige metoder og hænger sammen på kryds og tværs, så opstår der problemer hos den enkelte og de andre der hænger med i samme netværk, når der sættes en stopper for brug af nogle af metoderne fra søgemaskinernes side.
Man skal tænke på at søgemaskinerne er forretninger, som lever af at levere de bedste søgeresultater til brugerne, og kombinerer det med salg af deres reklamer, når der så debatteres fuldstændigt åbenlyst om hvordan virksomheder kan tage R…. på f.eks. Google i forskellige fora etc. er det måske ikke det rette sted til denne type diskussioner, hvis løsningerne skal være langtidsholdbare.
Godt arbejde der, Frank… Jeg tror til at mange linkkatalog ejere glemmer at det kræves noget fodarbejde for at få folk til at komme og tilmelde sig deres katalog 🙂 Om der er en fremtid for kataloger? Det tror jeg rent faktisk der er , men det kræver en del vedligeholdese af kataloget
Jeg har ikke kunnet mærke på et eneste af de websites jeg administrerer at disse linkkataloger er forsvundet – tværtimod er de alle gået opaf i den periode katalogerne er blevet fjernet.
Jeg har endda et mindre website som faktisk kun havde omkring 20 inlinks, hvoraf 15 af dem kom fra forholdvis værdiløse kataloger. Selv dette website er ikke faldet i SERPS i 2010, så spørgsmålet er om disse linkkataloger (på trods af unikke tilmeldinger) overhovedet har givet nogen værdi nogensinde?
Tak for et spændende og oplysende oplæg. Selvom det er et par måneder gammelt så er det stadig af informativ karakter for en nybegynder som jeg, der netop var gået i gang med at lære en masse om linkbuilding til brug for mine blogge. Jeg har i hvert fald lært at linkbuilding skal være langt mere varieret og kan se, at mine egne blogge ikke blev ramt af placeringen, da jeg ikke havde tilmeldt dem en masse ligegyldige linkkataloger.
Det bliver jo et kæmpe arbejde med at skille fårene fra bukkene, der findes jo flere hundrede link-kataloger…
Det er vel næsten lige så nemt at bare tilmelde sig, som at tjekke hver enkelt katalog..
Interessant indlæg. Jeg har også gjort den fejl, at fokusere ensidigt på linkkataloger. Dette er jeg gået væk fra for ca. 1 års tid siden. Jeg har ikke mærket noget til “slagtningen”, men er også begyndt at skabe en mere nuanceret profil, hvor blogkommentarer, forumindlæg og lignende, har en vigtig betydning.
Mvh.
Jeg er altså ikke helt sikker på at det er rigtigt. Jeg kan se at yahoo site explorer stadig tæller linkkatalogerne med.
@Martin Skou,
Jamen, så er det jo godt for dine placeringer på Yahoo..
(Hvis altså ikke deres søgeresultater var blevet overtaget af Bing).
Men nu er det altså Googles indeks, der tæller i forhold til placeringer på Google. 🙂
@Martin – Google tæller da stadigvæk linkkataloger med
Der findes en opdateret liste her:
http://www.kim-jørgensen.dk/linkkataloger-v2
For at give brugerne brugbare søgeresultater er google jo NØDT til at rangere alle de internetsider, der gerne vil have opmærksomhed – og vi er nødt til at forholde os til, hvordan google gør det.
Men – på een eller anden måde synes jeg det er en lille smule åndssvagt, at så mange mennesker sidder og sveder over at få tiltusket sig så mange backlinks som muligt. Tænk hvad man kunne få ud af al den tid og energi, hvis man kunne bruge den mere konkret på at drive sin forretning? 😉