Anmeldelse: Konverteringskarma af Morten Vadskær

Morten Vadskær (E-købmand og med-forfatter på Analyticsbogen) har skrevet en ny e-bog, som jeg var nødt til at læse.

Bogen hedder Konverteringskarma og handler om, hvordan du kan konvertere flere af dine besøgende til kunder. For at overstå det praktiske, så er det en e-bog på 143 sider til en pris på 999 kroner + moms.

Hvad indeholder bogen?

Bogen indeholder en stribe gode råd, tips, værktøjer og sammenkogte erfaringer fra Mortens egne shops og andre hjemmesider, han har assisteret.

Hans egen track record med at opbygge Kondomaten til en veritabel konverteringsmaskine aftvinger respekt og gør, at man bør lytte til de råd, der gives. Kondomaten konverterer noget i retning af over 9 procent af de besøgende til kunder.

Bogen er bygget op i en stribe forskellige afsnit, hvoraf ca. halvdelen handler om præcis hvordan man kan arbejde onsite med konverteringsoptimering. Det handler om at identificere problemer på sit website, ændre på sitet, så det kommer til at konvertere bedre og teste, hvad der virker, så man kan komme til at klare sig endnu bedre fremover.

Den anden halvdel handler f.eks. om at få besøgende til sin hjemmeside, skrive og teste nyhedsbreve, holde øje med sine konkurrenter og tekniske tips til hurtigere og bedre hjemmesider. (Alle emner, der i høj grad kan have indflydelse på, hvor god man er til at få kunder ud af sine besøgende).

Hvis du har oplevet Morten Vadskær optræde live, ved du, at hans stil er meget nede på jorden og med mange håndfaste eksempler. Denne bog er skrevet i samme stil. Der er ikke mange teoretiske falbelader, men til gengæld rigtigt mange gode eksempler.

Det er vigtigt ikke at stirre sig blind på bogens længde. For nogle af de absolute bedste tips, der kan gøre en verden til forskel, fylder måske hver især tre sider i bogen. Tre sider, som kan gøre en verden til forskel for en hjemmesideejer, der følger rådene. Der er mange guldkorn i denne bog, og i min verden er den afgjort et “must-buy” for især webshopejere.

Giver den så øjeblikkelig succes?

Du skal som læser gå til denne bog med en tilgangsvinkel om, at den skal give dig nogle redskaber, som du skal arbejde videre med. Det er ikke en “magic bullet”, som rummer en tre-trins-opskrift på sikker succes. Det gør Morten også meget klart. Du skal arbejde med lige præcis din egen side for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. For det varierer enormt meget fra side til side, branche til branche, hvad der virker godt.

Men bogen leverer så en række glimrende værktøjer og input til dig, der gerne vil arbejde med din netbutik eller hjemmeside.

Hvem bør købe bogen?

Det korte svar: Enhver der har en seriøs webshop. Det gælder, hvad enten man er helt nystartet eller har drevet webshop i årevis og allerede har trawlet sig igennem det øvrige læsestof på markedet. Denne bog er f.eks. en fin fortsættelse til Martin Thorborgs E-Pusher, der ikke kommer så meget i dybden med konverteringsemnerne, som denne bog.

Prisen på 999 kroner bør ikke afskrække nogen webshopejer, da den hurtigt kan være tjent hjem, hvis man blot kan få gavn af et enkelt af bogens mange tips, tests og ideer.

Er den pengene værd for folk uden webshop?

Jeg så Mikael Rieck stille det spørgsmål på Tim Liljendahls blog, da Tim anmeldte light-versionen af bogen. Og det tænkte jeg over, da jeg selv læste bogen. Der er ingen tvivl om, at bogen har klart mest værdi for ejere af webshops. Der er flest konkrete tips til dem, og flest eksempler fra webshops.

Men folk og firmaer med hjemmesider, hvorpå de sælger konsulentydelser eller andre produkter, vil også kunne få gavn af meget af indholdet i Konverteringkarma. Der er rigtigt mange elementer, som går igen, hvad enten man skal have kunderne igennem en webshop eller potentielle kunder til at kontakte sig.

Hvis man udelukkende arbejder med affiliatesider og tilsvarende sites, så vil udbyttet måske være lidt mindre. Men hvis man blot kan få nogle ganske få handler ekstra igennem ved at teste og redesigne ud fra principperne i bogen, så kan de 999,- hurtigt være tjent hjem.

Og så har jeg endnu ikke nævnt, at Morten som nordjyde har krejlet sig til en stribe rabatter på sine læseres vegne. Uden at afsløre for meget, er der rabatkoder til andre e-bøger, testværktøjer og en forrygende aftale med en væsentlig dansk hjemmeside. Rabatter for tusindevis af kroner i alt, hvis man udnytter dem alle. Der mangler dog lige en rabat på Analyticsbogen, som er en oplagt makker til denne bog, men det kommer måske på et senere tidspunkt.

Hvad fik du så ud af den, Frank?

Nu har jeg haft den glæde at lytte til Morten Vadskær op til flere gange i det forgangne år. Jeg har hørt ham på Digital Markedsføring i Holstebro, på hans egen Shopcamp for webshopejere og til Web Analytics Wednesday i København. (Foruden at have læst med på hans blog, Twitter og hvor han ellers ytrer sig). Så jeg har fået rigtigt meget godt input fra Morten i forvejen.

Og derfor fik jeg heller ikke mange “wauw”-oplevelser ud af at læse bogen. Jeg fik derimod en lang stribe “nå-ja”-oplevelser, som man absolut ikke skal kimse af. (Hvis du ikke er med på min talesprogsterminologi, så er en “wauw”-oplevelse noget helt nyt, mens en “nå-ja”-oplevelse er en genopfriskning af noget, man egentlig godt ved, men nok havde glemt). Et er, at jeg nok vidste det meste i forvejen, men jeg skal også ganske ærligt sige, at jeg nok ikke havde husket det hele, den dag det skulle bruges. Det har jeg nu en hjælper til.

Jeg er ikke selv indehaver eller involveret i driften af nogle webshops. Men derfor er denne bog absolut ikke spildt på mig alligevel. Jeg har nu en fin tjekliste til den dag, hvor jeg skal arbejde med konverteringsoptimering på et af mine sites. Eller give input til nogle folk, som har brug for det.

For mig er den et perfekt supplement til Analyticsbogen. De har det til fælles, at de gør mig klogere på et område, som ikke pt er en kernekompetence hos mig – og er et super opslagsværk at have stående på den virtuelle boghylde, som jeg kan slå op i, den dag jeg har brug for at arbejde med området.

Disclaimer:

Jep, vi tager den igen. Jeg har ingen monetær interesse i ovenstående anmeldelse. Der er ingen affiliatelinks, og jeg kommer ikke til at tjene noget på dette skriv.

PS: Bær over med Morten, når han skriver om “Trafik” i sin bog. Han har åbebart ikke læst mit indlæg om trafik og besøgende godt nok. 🙂

22 meninger om “Anmeldelse: Konverteringskarma af Morten Vadskær”

  1. @Frank – der er ingen rabatkode til Analyticsbogen, for den er simpelthen så billig i forvejen til 590 kr. Faktisk kan jeg allerede nu afsløre at vi varsler en stigning når vi kommer med en opdateret udgave, så det kan betale sig at købe nu (og få opdateringen gratis). 🙂

    Jeg glæder mig selv til at læse KonverteringsKarma – den er højt på listen over bøger der skal læses snart 🙂

  2. Det var en meget rart anmeldelse af bogen. Jeg vil dog sige, at jeg har læst dit indlæg om trafik og besøgende og er sådan set enig med dig. Men det er bare som om ordet “trafik” klinger bedre i sprogligt sammenhæng.

    Men herfra vil jeg sige tak for den gode anmeldelse.

  3. Dejligt sagligt indlæg og en god anmeldelse. Er helt enig i, at prisen ikke bør afskrække uanset hvilken type online virksomhed man har. Mit spørgsmål på Tims review gik mest på hvor stor en del der var test orienteret (og dermed kunne overføres til andet) og hvor meget der var webshop orienteret (checkout process mv.) som ikke er relevant for aff. sider mv. Men tak fordi du tog den del med også.

  4. Jeg sad netop mens jeg læste om den havde relevans for folk uden webshops, og wupti så svarer du på det lige kort efter i teksten, sjovt 🙂

    Jeg synes virkelig det er fedt der på den måde er kommet gang i bogskriveriet her de seneste år fra eksperter indenfor deres relevante web-marketing områder. Mht. “nå ja” oplevelser, så er det oftest nok, jeg kender det meget godt fra mig selv, hvor man jo egentlig godt ved meget af det der tales om fra tidligere erfaring/viden, men det bliver glemt i mængden eller måske fokus ryger på nogen ting som ellers kan være ret så vigtige.

    Det alene er nok til at jeg vil købe bogen ud fra dine anbefalinger 🙂 Som du selv nævner, så er det formentlig hurtigt tjent hjem.

  5. Lyder som en bog jeg også skal have fingrene i. Konverteringsoptimering er jo et vigtigt punkt, så hvem kan ikke have brug for at blive klogere/opfriske sin viden 🙂

  6. Spændende! – Og jeg er glad for der er en gratis light-version, så man kan få en idé om man har lyst til at smide penge efter den rigtige udgave 🙂

  7. Super relevant indlæg for SEO folk. Faktisk har jeg på en del websites efterhånden praktiseret at lave konvetering på alle sider …altså en mere eller mindre målbar handling som man ønsker at folk skal udføre …på en blog kan det f.eks. være at man gerne vil have brugeren til at ligge en kommentar, eller signe op til et nyhedsbrev.

    Mere af den skuffe!

    🙂 Andy

  8. Tak for alle kommentarerne. Håber, at I får glæde af bogen.

    @Andy, Jeg har et nyhedsbrev i støbeskeen. Men indtil da må du nøjes med muligheden for at nappe mit RSS feed.

  9. Har læst lightversionen og brugt den flittigt. Troede egentlig at jeg kendte Analytics godt nok, men der blev jeg så klogere. Sammen med Konverterings Karme er det et must-have for alle der gerne vil have mere ud af deres besøgende/trafik/kliks 🙂

  10. Tak for anmeldelsen 🙂

    Det er helt sikkert en bog jeg skal have købt på et tidspunkt, jeg købte Analyticsbogen kort efter den blev lanceret, og har fået rigtig meget ud af den.

    Lightversionen af bogen er blevet flittigt brugt indtil videre, så den fulde version må jeg også hellere få mig.

  11. Nu er Vadskær jo også en fremragende fortæller og foredragsholder, så det overrasker mig faktisk ikke at bogen er så god. Har dog ikke selv fået læs den endnu, men den får jo rigtig fin kritik overalt. Tak for en god anmeldelse 🙂

  12. Klasse anmeldelse! Jeg vil helt sikkert kigge nærmere på bogen, når jeg engang skal til at sælge produkter via min nye hjemmeside. Foreløbig gælder det dog om at få besøgstallene op:-)

  13. Dejlig gennemgang! Jeg var ikke klar over at Morten Vadskær havde udgivet en e-bog om konverteringsoptimering før jeg så denne gennemgang… Manden er jo kendt for at konvertere ca. 9 % af sine kunder på sin kondom-webshop… Så mon ikke den den er pengene værd…

    (Jeg er i hvertfald gået i gang med gratis udgaven for lige at blive HELT overbevist).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *