Morten Vadskær (E-købmand og med-forfatter på Analyticsbogen) har skrevet en ny e-bog, som jeg var nødt til at læse.

Bogen hedder Konverteringskarma og handler om, hvordan du kan konvertere flere af dine besøgende til kunder. For at overstå det praktiske, så er det en e-bog på 143 sider til en pris på 999 kroner + moms.

Hvad indeholder bogen?

Bogen indeholder en stribe gode råd, tips, værktøjer og sammenkogte erfaringer fra Mortens egne shops og andre hjemmesider, han har assisteret.

Hans egen track record med at opbygge Kondomaten til en veritabel konverteringsmaskine aftvinger respekt og gør, at man bør lytte til de råd, der gives. Kondomaten konverterer noget i retning af over 9 procent af de besøgende til kunder.

Bogen er bygget op i en stribe forskellige afsnit, hvoraf ca. halvdelen handler om præcis hvordan man kan arbejde onsite med konverteringsoptimering. Det handler om at identificere problemer på sit website, ændre på sitet, så det kommer til at konvertere bedre og teste, hvad der virker, så man kan komme til at klare sig endnu bedre fremover.

Den anden halvdel handler f.eks. om at få besøgende til sin hjemmeside, skrive og teste nyhedsbreve, holde øje med sine konkurrenter og tekniske tips til hurtigere og bedre hjemmesider. (Alle emner, der i høj grad kan have indflydelse på, hvor god man er til at få kunder ud af sine besøgende).

Hvis du har oplevet Morten Vadskær optræde live, ved du, at hans stil er meget nede på jorden og med mange håndfaste eksempler. Denne bog er skrevet i samme stil. Der er ikke mange teoretiske falbelader, men til gengæld rigtigt mange gode eksempler.

Det er vigtigt ikke at stirre sig blind på bogens længde. For nogle af de absolute bedste tips, der kan gøre en verden til forskel, fylder måske hver især tre sider i bogen. Tre sider, som kan gøre en verden til forskel for en hjemmesideejer, der følger rådene. Der er mange guldkorn i denne bog, og i min verden er den afgjort et “must-buy” for især webshopejere.

Giver den så øjeblikkelig succes?

Du skal som læser gå til denne bog med en tilgangsvinkel om, at den skal give dig nogle redskaber, som du skal arbejde videre med. Det er ikke en “magic bullet”, som rummer en tre-trins-opskrift på sikker succes. Det gør Morten også meget klart. Du skal arbejde med lige præcis din egen side for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig. For det varierer enormt meget fra side til side, branche til branche, hvad der virker godt.

Men bogen leverer så en række glimrende værktøjer og input til dig, der gerne vil arbejde med din netbutik eller hjemmeside.

Hvem bør købe bogen?

Det korte svar: Enhver der har en seriøs webshop. Det gælder, hvad enten man er helt nystartet eller har drevet webshop i årevis og allerede har trawlet sig igennem det øvrige læsestof på markedet. Denne bog er f.eks. en fin fortsættelse til Martin Thorborgs E-Pusher, der ikke kommer så meget i dybden med konverteringsemnerne, som denne bog.

Prisen på 999 kroner bør ikke afskrække nogen webshopejer, da den hurtigt kan være tjent hjem, hvis man blot kan få gavn af et enkelt af bogens mange tips, tests og ideer.

Er den pengene værd for folk uden webshop?

Jeg så Mikael Rieck stille det spørgsmål på Tim Liljendahls blog, da Tim anmeldte light-versionen af bogen. Og det tænkte jeg over, da jeg selv læste bogen. Der er ingen tvivl om, at bogen har klart mest værdi for ejere af webshops. Der er flest konkrete tips til dem, og flest eksempler fra webshops.

Men folk og firmaer med hjemmesider, hvorpå de sælger konsulentydelser eller andre produkter, vil også kunne få gavn af meget af indholdet i Konverteringkarma. Der er rigtigt mange elementer, som går igen, hvad enten man skal have kunderne igennem en webshop eller potentielle kunder til at kontakte sig.

Hvis man udelukkende arbejder med affiliatesider og tilsvarende sites, så vil udbyttet måske være lidt mindre. Men hvis man blot kan få nogle ganske få handler ekstra igennem ved at teste og redesigne ud fra principperne i bogen, så kan de 999,- hurtigt være tjent hjem.

Og så har jeg endnu ikke nævnt, at Morten som nordjyde har krejlet sig til en stribe rabatter på sine læseres vegne. Uden at afsløre for meget, er der rabatkoder til andre e-bøger, testværktøjer og en forrygende aftale med en væsentlig dansk hjemmeside. Rabatter for tusindevis af kroner i alt, hvis man udnytter dem alle. Der mangler dog lige en rabat på Analyticsbogen, som er en oplagt makker til denne bog, men det kommer måske på et senere tidspunkt.

Hvad fik du så ud af den, Frank?

Nu har jeg haft den glæde at lytte til Morten Vadskær op til flere gange i det forgangne år. Jeg har hørt ham på Digital Markedsføring i Holstebro, på hans egen Shopcamp for webshopejere og til Web Analytics Wednesday i København. (Foruden at have læst med på hans blog, Twitter og hvor han ellers ytrer sig). Så jeg har fået rigtigt meget godt input fra Morten i forvejen.

Og derfor fik jeg heller ikke mange “wauw”-oplevelser ud af at læse bogen. Jeg fik derimod en lang stribe “nå-ja”-oplevelser, som man absolut ikke skal kimse af. (Hvis du ikke er med på min talesprogsterminologi, så er en “wauw”-oplevelse noget helt nyt, mens en “nå-ja”-oplevelse er en genopfriskning af noget, man egentlig godt ved, men nok havde glemt). Et er, at jeg nok vidste det meste i forvejen, men jeg skal også ganske ærligt sige, at jeg nok ikke havde husket det hele, den dag det skulle bruges. Det har jeg nu en hjælper til.

Jeg er ikke selv indehaver eller involveret i driften af nogle webshops. Men derfor er denne bog absolut ikke spildt på mig alligevel. Jeg har nu en fin tjekliste til den dag, hvor jeg skal arbejde med konverteringsoptimering på et af mine sites. Eller give input til nogle folk, som har brug for det.

For mig er den et perfekt supplement til Analyticsbogen. De har det til fælles, at de gør mig klogere på et område, som ikke pt er en kernekompetence hos mig – og er et super opslagsværk at have stående på den virtuelle boghylde, som jeg kan slå op i, den dag jeg har brug for at arbejde med området.

Disclaimer:

Jep, vi tager den igen. Jeg har ingen monetær interesse i ovenstående anmeldelse. Der er ingen affiliatelinks, og jeg kommer ikke til at tjene noget på dette skriv.

PS: Bær over med Morten, når han skriver om “Trafik” i sin bog. Han har åbebart ikke læst mit indlæg om trafik og besøgende godt nok. :)