Jeg har en indrømmelse – eller skal jeg nærmere kalde det en erklæring? På denne blog har jeg ingen trafik. Ikke det mindste.

Jeg har derimod besøgende og faste læsere!

Det er mennesker

Mennesker, der sidder foran deres computerskærm og helt selv vælger at finde vej frem til min blog. Det prøver jeg at være ydmyg overfor. Jeg prøver at forholde mig til mennesker og have interaktion med mine besøgende herinde gennem dialogen i kommentarerne, på Twitter, mails eller hvor jeg nu måtte blive kontaktet af mine læsere.

For mig er der en markant sproglig forskel i brugen af de to udtryk. “Trafik” smager af noget kold og kynisk betragtning og menneskelig interaktion reduceres til noget rent målbart. “Besøgende” antyder en forståelse af, at man har med mennesker at gøre.

Hvis man kun forholder sig til “trafik”, kommer man let til at nedtone det menneskelige element. Og du er nu engang nødt til at forholde dig til, at det er mennesker, der skal besøge din webshop eller din hjemmeside og helst agere, som du nu engang vil have. Derfor er du nødt til at overveje, hvordan mennesker agerer, og hvordan din hjemmeside kan virke tiltalende på dem.

Selvfølgelig skal man følge op med analyse og man bliver nødt til at se på generaliserede tal, men husk det menneskelige perspektiv. Også så du sikrer dig, at f.eks. dine tekster er læsevenlige og ikke skræmmer dine menneskelige besøgende væk, fordi de kun er optimeret mod Googlebot.

Den amerikanske forbindelse

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at ordet “trafik” har gjort sit indtog i “online markedsførings-dansk”, fordi det bliver brugt i et væk på mange amerikanske blogs, e-bøger og hvad jeg ved. “Get more traffic”, “1.000 surefire tips to get more traffic to your blog” osv. lyder linkbait-indlæg og e-bøger, der lover guld og grønne skove.

Og her tænkes der ofte netop på trafik uden det menneskelige perspektiv. De tusindevis af besøgende som forskellige Twitter-spam-strategier skal skaffe dig, vil ofte give dig mere “trafik” end besøgende som får lyst til at interagere med dig eller købe dine produkter.

PS: Jeg prøver selv at være konsekvent. Før dette indlæg havde jeg ikke en eneste gang brugt ordet “trafik” på denne blog. Har jeg brugt ordet andetsteds, beklager jeg – men det kan smutte, når man nu engang læser så mange engelsksprogede kilder, der bruger det konstant.

PPS: Jeg ved godt, at der er mange gode danske SEO-folk derude, der bruger ordet “trafik”, fordi det nu engang har sneget sig ind i fagsproget på området. Også folk, der udemærket er klar over, at trafik består af mennesker, der skal behandles godt. Det her er ikke et angreb på andre SEO-folk, blot et lille rant i håb om at kunne få erstattet udtrykket ‘trafik’ med ‘besøgende’ på sigt.