Jeg har en indrømmelse – eller skal jeg nærmere kalde det en erklæring? På denne blog har jeg ingen trafik. Ikke det mindste.
Jeg har derimod besøgende og faste læsere!
Det er mennesker
Mennesker, der sidder foran deres computerskærm og helt selv vælger at finde vej frem til min blog. Det prøver jeg at være ydmyg overfor. Jeg prøver at forholde mig til mennesker og have interaktion med mine besøgende herinde gennem dialogen i kommentarerne, på Twitter, mails eller hvor jeg nu måtte blive kontaktet af mine læsere.
For mig er der en markant sproglig forskel i brugen af de to udtryk. “Trafik” smager af noget kold og kynisk betragtning og menneskelig interaktion reduceres til noget rent målbart. “Besøgende” antyder en forståelse af, at man har med mennesker at gøre.
Hvis man kun forholder sig til “trafik”, kommer man let til at nedtone det menneskelige element. Og du er nu engang nødt til at forholde dig til, at det er mennesker, der skal besøge din webshop eller din hjemmeside og helst agere, som du nu engang vil have. Derfor er du nødt til at overveje, hvordan mennesker agerer, og hvordan din hjemmeside kan virke tiltalende på dem.
Selvfølgelig skal man følge op med analyse og man bliver nødt til at se på generaliserede tal, men husk det menneskelige perspektiv. Også så du sikrer dig, at f.eks. dine tekster er læsevenlige og ikke skræmmer dine menneskelige besøgende væk, fordi de kun er optimeret mod Googlebot.
Den amerikanske forbindelse
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at ordet “trafik” har gjort sit indtog i “online markedsførings-dansk”, fordi det bliver brugt i et væk på mange amerikanske blogs, e-bøger og hvad jeg ved. “Get more traffic”, “1.000 surefire tips to get more traffic to your blog” osv. lyder linkbait-indlæg og e-bøger, der lover guld og grønne skove.
Og her tænkes der ofte netop på trafik uden det menneskelige perspektiv. De tusindevis af besøgende som forskellige Twitter-spam-strategier skal skaffe dig, vil ofte give dig mere “trafik” end besøgende som får lyst til at interagere med dig eller købe dine produkter.
PS: Jeg prøver selv at være konsekvent. Før dette indlæg havde jeg ikke en eneste gang brugt ordet “trafik” på denne blog. Har jeg brugt ordet andetsteds, beklager jeg – men det kan smutte, når man nu engang læser så mange engelsksprogede kilder, der bruger det konstant.
PPS: Jeg ved godt, at der er mange gode danske SEO-folk derude, der bruger ordet “trafik”, fordi det nu engang har sneget sig ind i fagsproget på området. Også folk, der udemærket er klar over, at trafik består af mennesker, der skal behandles godt. Det her er ikke et angreb på andre SEO-folk, blot et lille rant i håb om at kunne få erstattet udtrykket ‘trafik’ med ‘besøgende’ på sigt.
Fornuftig snak.. Det er også det jeg plejer at sige, hellere en loyal besøgende end ti slamberter der bare stjæler din båndbredde :-).
Og derfor de “long tail søgeord” er langt bedre, da de er folk som virkelig ønsker at finde noget bestemt, der kommer ind på din side..
Rigtig godt indlæg, ingen tvivl der.
Synes nu egentlig det menneskelige glemmes i så mange andre forhold end kun SEO. Synes skam også det ofte bliver gemt i webdesign. Dog ikke umiddelbart pga. fagtermer, men nærmere det, at brugerne ikke altid bliver holdt forrest i køen men nærmere kunden og deres ønsker, desværre.
God pointe, Frank… Og så kunne overskriften jo også falde sammen med en søgning, med en okay volumen 😉
Tak for altid godt indhold
Virkelig god perspektivering, og et super godt blog-indlæg. Dialog, nærvær og indlevelse er helt klart nogle af ESP’erne (for at blive ved fagtermerne!) for at skabe gode og loyale besøgende.
Enig i din pointe. Og det gælder ikke kun i IT branchen, der selvfølgelig dog er meget teknisk præget. Når en mekaniker snakker om forskellige dimser, så er jeg altså også stået af 🙂
tak for din påmindelse Frank. Jeg brugte også selv ordet trafik, fordi de frække drenge i klassen gjorde det. Og så blev det en vane.
Den måde vi bruger ordene på er så vigtige for vores forretninger, de skaber hele brandet, vores salg og identitet.
Tak fordi jeg må være en besøgende. Kaffen tog jeg selv med
God pointe Frank!
En klog dansk mand sagde vist en gang, at “trafik” der ikke konverterer, er en omkostning – jeg kunne ikke være mere enig. Vi har besøgende, brugere, kunder, men ikke trafik.
Hej Frank
Det er en god pointe! Mentalt tror jeg faktisk også, det gør en forskel: Det er mere menneskeligt at skrive til besøgende end til trafik. Point taken – den prøver jeg at indarbejde.
@Rasmus: Det var ikke en klog mand, der sagde det. Det var Søren Sprogø 😉
Jeg synes det er en god vinkel du har på emnet frank. Selv gør jeg meget ud af at skrive til mine besøgende, med google i baghovedet, i modsætning til dem der skriver til google med de besøgende i baghovedet.
Det er i det hele taget vigtigt at bevare det menneskelige element, også selvom vi er her for at tjene penge, de penge tjener vi jo ikke uden menneskelige besøgende.
God pointe – Og kaffeskål til Jimi!
Godt nok var det Søren Sprogøe der sagde noget, men han sagde faktisk “Trafik der ikke konverterer er en udgift”… Hvis det er en omkostning, så er det faktisk en god ting, for så betyder det at du har fået noget ud af det… (hvis jeg husker mine erhvervsøkonomi timer rigtigt, så er det forskellen på udgifter og omkostninger :-))
Hej Frank,
Godt indlæg og godt perspektiv. Du kender vel tendensen fra din fortid som økonom. Fra et økonomisk synspunkt defineres en virksomhed jo af grønne, sorte eller røde tal, og ikke af de mennesker af kød og blod, som skaber resultatet. Generelt er penge og tal en kynisk størrelse, og det er jo akkurat samme tendens du belyser.
I mit fag tænker jeg også mere på mennesker end trafik, selvom vi ikke kan komme udenom, at de to ting skal hænge sammen. Glade mennesker, mere trafik, flere penge.
Hav en fortsat god og desværre regnfuld mandag!
Tak for alle kommentarerne. Jeg sætter vældig pris på så stor og positiv respons på mit lille indlæg.
@Vadskaer,
Beskylder du mig nu for at tænke SEO ind i mine egne indlæg? Nej, nu har jeg da aldrig! 😉
(Jeg tror forresten ikke, at det specifikke søgeudtryk er ret brugt).
@Ulrik,
For at tage det lille sidespring med økonomer og analytikere, så skal en analytiker kende virkeligheden i den virksomhed, der leverer tallene, for at kunne yde optimalt. Ser man kun på regnearket og økonomisystemet, kan man ikke bistå optimalt med information, der skal bruges til at lede en virksomhed.
Amen! Som i “lad det ske”, for jeg er meget enig. Tilbage med og til de besøgende. 🙂
Rigtig god pointe Frank.
I disse tider hvor vi alle sidder begravet i spændende Analytics rapporter, kan man godt somme tider glemme, det er mennesker af kød og blod, som danner grundlag for de mange fine statistikker.
Ligeledes når der skal findes på kreative title tags og overskrifter, som indeholder alle de rigtige søgeord, men som måske ikke altid er så let forstålige.
God reminder – tak for det!
Besøgende er ikke besøgende hvis de ikke indfrier. Køb aldrig trafik! Ingen kan garantere dig unikke besøgende, uanset hvor overbevisende de kan lyde.
Det er bare kvalitet der tæller her. Godt indhold, god indlægsrytme og solid linkbuilding (på den hårde måde) er vejen frem
Jeg er helt enig, Frank: 🙂
Som i enhver anden sammenhæng, der handler om salg, markedsføring eller kommunikation i det hele taget, er det vigtigt at huske, at det er mennesker, der er modtagerne.
Tak for et super indlæg! god holdning/karma at have til sin omverden!
Herligt indlæg, og jeg kunne ikke være mere enig! Holder mig også til ordet besøgende – invitere heller ikke trafik på middag eller lignende 🙂
Dejligt indlæg,
minder mig om hvor tit jeg bruger ordet trafik men samtidigt står og forklarer at det drejer sig om relevante besøgende – tror jeg skal arbejde lidt med formuleringerne 🙂
På en side note, kan ikke stoppe med at undres over hvor mange sider jeg besøger, hvor der er fokus på alt andet end det det drejer sig om – at sælge et produkt, om det så er en ydelse eller andet.
Jeg har nogle blogs hvor jeg slet ikke har statisik på. Jeg er ganske enkelt ikke interesseret i tal, men i at skrive om noget jeg har interesse for og for den dialog man kan have med de som kommer med kommentarer på bloggen.
Men alle min bizz sider er der klart statistik på 🙂
Det er faktisk en god pointe. Godt set! Og når man grubler lidt over det, så har du jo egentlig ret. Nu er vi bare blevet så vant til det, at det vil lyde mærkeligt at sige “jeg har intet trafik”. Ligesom du indleder dit indlæg med. Inden jeg overhovedet nåede til næste linje fik jeg allerede tænkt “det må han da have med alle de kommen….” og så fik jeg læst næste linje.
Er ganske enig i dit synspunkt!
Bedste hilsner,
Sander Grønlund
Jeg synes det er en super god observation af dig. Netop fordi SEO genren ligger i gråzonen mellem kvalitativ personlig interaktion og kvantitet, er det vigtigt at huske på at det er den værdiskabende interaktion, som bør være den langsigtede strategi. Det er nemlig de beøsgende som spreder budskabet, deler og anbefaler. Det gør trafikken ikke. Facebook bruger det jo også som målestok i form af engagement ratio..
Selvom det måske nok er ændret lidt efter at konkurrenceregler er blevet ændret på Facebook..
Er SEO ikke fortid ? Det var hvad vores Google ekspert fortalte os for 3 år siden.
Jeg tror nu ikke han var så stor en ekspert endda.
// Morten