Bekræftet af Google: Meta description bruges ikke til ranking

Tidligere har jeg her på siden lagt spalteplads til en test fra Jan Kaczmarek, som påviste, at der ingen ranking-effekt var af keywords i description tag.

I debatten til indlægget (og mange andre steder) har folk foreslået, om der måske alligevel var en form for ranking effekt af descriptions – f.eks. i kombination med andre faktorer.

Heldigvis har jeg ikke nået at arbejde videre med at teste på de tanker, for nu har Google selv stoppet behovet for den slags tests.

Google har nemlig selv taget emnet op og bekræftet, at meta description tags ikke bruges til ranking. Læs selv her på den officielle Google webmaster blog. (og det er sætningen “Even though we sometimes use the description meta tag for the snippets we show, we still don’t use the description meta tag in our ranking.”, der er den relevante her, selvom blogindlægget mest handler om, at Google heller ikke bruger keyword tagget til ranking).

4 meninger om “Bekræftet af Google: Meta description bruges ikke til ranking”

  1. Fint, at det bliver bekræftet 🙂 Men professionelle SEO-folk, som har styr på deres Google søgemaskineoptimering har jo nok vidst det i mindst 1.000 år 🙂

    Noget, jeg gerne ville have uddybet i mit indlæg, er spørgsmålet om, hvorfor meta description overhovedet skulle have en ranking-effekt: Meta description er jo ikke synlig på selve websiden (lige som meta keywords heller ikke er synlige). Hvorfor skulle det så have en ranking-effekt?

    Men så kommer det store spørgsmål: Hvis jeg har en webside om SEO, kunne jeg så stuffe min description voldsomt meget med ordet SEO, uden at Google ville spanke min mås? For som Rosenstand har skrevet, er description utrolig vigtig i forhold til CTR …

    Har description nogensinde haft en ranking-effekt hos Google? Jeg er bare nysgerrig 🙂

  2. Hej Jan,

    Meta tags var jo søgemaskinernes primære værktøj i tidernes morgen, så de har haft en ranking-effekt historisk. Uden at have tjek på min historik (jeg har kun gået op i SEO i et par år), vil jeg tro, at Google også tillagde keywords og description en vis værdi i sin spæde opstart.

    Når Google slet ikke bruger meta keywords og description til ranking, skulle man tro, at du tilsvarende kan keyword stuffe dagen lang uden at at opleve negative effekter. Dog tvivler jeg på, at det vil give en CTR-gevinst, hvis du stuffer din description. Og så ser jeg frem til dine testresultater, når du afprøver det her 😉

  3. Hverken Meta-keywords eller Meta-description, har ikke haft nogen effekt i lang tid, set i forhold til søgemaskineoptimering.
    Dog er description meget vigtig for brugeren.

    Nå men så vidt jeg kan læse mig til rundt omkring, så er der flere der mener at Meta-Tags, stadigi har en relevans i forhold til Bing. Er der andre der kan be- eller afkræfte dette.
    /J

  4. Hej Jonas,
    Jeg har ikke selv brugt mange fem minutter på at beskæftige mig med Bing endnu, men har dog fundet det her indlæg fra Bings Webmaster Central team:
    http://www.bing.com/community/blogs/webmaster/archive/2009/07/18/head-s-up-on-lt-head-gt-tag-optimization-sem-101.aspx

    Deri skriver de: “But there’s no need to ignore the tag. Take advantage of all legitimate opportunities to score keyword credit, even when the payoff is relatively low”.
    Det kan vel kun fortolkes som, at de selv bruger de.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *