Der er voldsomt stor forskel på konkurrencen på søgeord. Ord som sølvpapirshat eller havenisser er noget nemmere at komme til tops på end på søgeudtryk som poker og børnetøj.

Men hvordan vurderer man egentlig, hvor stor konkurrencen er på et søgeord?

Glem antal søgeresultater

Et af de mindre gode råd er at se, hvor mange resultater Google finder på søgeudtrykket.

Screenshot af antal resultater på ordet "søgemaskineoptimering"

Antallet af hjemmesider, der handler om et emne siger nemlig ikke nødvendigvis så meget om konkurrencen. Et udtryk kan sagtens være voldsomt populært, uden at nogen faktisk arbejder aktivt med det i SEO-henseende, og ord uden specielt mange søgeresultater kan være enormt konkurrenceprægede.

Selvom der ikke er rasende mange sider, der handler om “søgemaskineoptimering”, er der faktisk en del konkurrence om at ligge på toppen på det ord, bare for at tage et eksempel.

Fokusér på side 1

Da det i SEO i høj grad handler om at komme i top-10 og blive set på side 1, kan man med fordel fokusere på de sider, man skal konkurrere med for at komme på side 1. Det er stort set ligegyldigt, hvor mange sider der findes længere nede.

Skal du ses, skal du på side 1. Så ignorér du bare alle de sider, der befinder sig længere nede. Konkurrencesituationen skal vurderes på, hvor svært det er at komme til tops.

Tjek konkurrenternes SEO-fokus

Kig på siderne i top-10. Tjek dem og se, om de lader til at gå op i SEO. Hvor optimerede er hjemmesiderne? Har de brugt de rigtige udtryk i sidetitler, kan de finde ud at skrive meta descriptions, hvor mange links er der til deres sider, og hvad er kvaliteten af deres links?

Når du så har været igennem alle siderne i top-10 på et søgeresultat, har du en fornemmelse for, hvor grum konkurrencen er, og hvad der skal til for at få en chance for at blive set på det givne søgeudtryk.

Hvis konkurrencen er rigtig hård på side 1, kan du måske også tjekke side 2, så du får en fornemmelse for, om dem der banker på til side 1 også mener det alvorligt. Der er trods alt forskel på at skulle slås med 10-11 andre eller 20+ om de ti attraktive pladser.

Så kan du træffe det rigtige valg

Værsgo. Det var opskriften på en fornuftig måde at tjekke konkurrencen på et givent søgeord på. Skal du træffe et valg mellem to forskellige søgeord, kan et tjek som beskrevet ovenfor give dig et klart billede af, hvor konkurrencen er mindst,og hvor du hurtigst kan komme til tops. Eller et tjek kan vise, at du bare skal opgive drømmen om at komme til tops på et givent søgeorde indenfor en overskuelig fremtid.