Dagens lektie er vigtig. Du skal have dig et brand! Eller rettere – dit domæne skal være et, der kan brandes.

Også selvom du blot driver et affiliate-site, så skal du ikke undervurdere værdien af brands. Det viser dagens lektie klart og tydeligt.

Brands giver klik!
Jeg har som tidligere nævnt sat nogle brugertests op hos brugertest.nu for at kigge folk lidt over skulderen i deres søgemønstre. Og bare baseret på fem testere var der ingen tvivl.

Brands bliver også genkendt i søgninger. Om ikke andet, så sætter et brand-navn sig hurtigere fast i bevidstheden hos de søgende, mens et generisk domæne-navn ikke lader til at gøre det. Havens-stolthed.dk giver større genklang end billige-havenisser-online.dk.

INGEN af mine brugertestere gentog på noget tidspunkt navnet på nogle af de generiske domænenavne højt, eller lod til at genkende dem fra tidligere søgninger. Men det skete flere gange med sider, der havde et brand-navn. Citat: “Nu har jeg set links til den hjemmeside flere gange, nu er jeg nødt til at klikke ind og se, hvad de har”.

Modsat skete det, at de søgende klikkede ind på sites med mere generiske navne, kun for at udbryde “Her har jeg jo lige været” og forsvinde igen med det samme. Det generiske domænenavn blev simpelthen ikke genkendt i søgeresultatet.

Og bemærk nu, at de her brugertestere højst sidder en halv times tid og støder måske på de her navne 4-5 gange. Tænk, hvad et “brand”-domæne så kan gøre i virkelige situationer, hvor folk i nogle tilfælde researcher over længere tid.

Domæner fremhæves i Adwords
Husk også, at domænenavnet bliver fremhævet i Adwords-annoncerne i top-3. Så her er et sted, hvor de virkelig skiller sig ud.

Eksempler på domænenavne i Adwords-overskrifter

 

Google kan godt lide brands
Google kan også godt lide brands. Så snart Google genkender noget som et brand, bliver man hurtigt mødt med sitelinks på brand-søgningerne osv. Foruden at det er mere entydigt med “mentions”, dvs. omtale uden links, når man har Virksomheden “Franks Nisser” på sitet “franksnisser.dk” i stedet for at høre hjemme på “havenisser-trae.dk”.

Googles adm. dir. gik på et tidspunkt så langt som til at udtale “Brands are how you sort out the cesspool”.

Denne blog har et brand
“Den Synlige Mand? Det er eddermame et mærkeligt navn – men jeg kan huske det!”. Nogenlunde sådan hilste en kursusdeltager på mig hen over morgenmaden før et seminar.

Der gik heller ikke længe, fra denne blog var lanceret, før “Den Synlige Mand” og varianter heraf blev blandt de mest brugte søgeord, som bloggen blev fundet på. Jeg kan også registrerere derude, at der findes folk, som ikke nødvendigvis kan huske mit navn, men godt kan huske “Den Synlige Mand”.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at “Den Synlige Mand”-navnet har gjort meget godt for mig, i forhold til, hvis jeg havde blogget på godeseotips.dk.

Exact Match Domains kan også være et brand!
Det er værd at bemærke, at et såkaldt Exact Match Domain, hvor domænenavnet præcis matcher en søgeforespørgsel, også kan være et brand. Det gælder i tilfælde, hvor søgeordet også matcher en produkttype eller en branche – og hvor domænet rummer et enkelt ord.

Autostol.dk er et eksempel på et affiliate-site, der også er i fuld gang med at blive et brand. Billige-autostole-online.dk er ikke et domænenavn, der kunne have gjort det samme.

Kort sagt: Vælg domæne efter brand, ikke søgeord
Nu, hvor Google ruller forskellige opdateringer ud, rettet mod at fjerne noget af fordelen ved at have søgeord i domænenavnet, bliver konklusionen endnu mere entydig. Når du skal vælge domænenavn til dit firma eller dit næste online-projekt, vil jeg anbefale dig at gå efter noget, der kan brandes, i stedet for at gå efter partout at få mast et søgeord ind i domænenavnet.