Opdatering: Jeg har købt den fulde version af e-bogen og herover kan du læse en anmeldelse af SEO-Lex og SEO 2.0.
– – –
På denne blog har jeg også en ambition om løbende at få skrevet lidt anmeldelser af forskellige værktøjer og ressourcer indenfor SEO og online markedsføring.
Egentlig synes jeg ikke, at det var et delprojekt, jeg skulle tage hul på lige nu, men så udkom der en spritny SEO-bog på dansk. Når jeg nu alligevel har brugt tiden til at læse mig igennem den temmeligt omfattende light-version, skal I ikke snydes for mit indtryk af Thomas Rosenstands SEO-LEX’s gratis light-udgave.
Det bliver light-udgaven, jeg anmelder, fordi jeg endnu ikke har besluttet mig for, om jeg har lyst til at bruge pengene på den fulde udgave.
Om bogen
Det er dog næsten falsk varebetegnelse at kalde denne version for “light”, for den er på 87 sider. Godt nok er en del af indholdet teaseroverskrifter for de kapitler, som kun er til rådighed i den fulde version. Der er også af samme årsag lidt meget luft på nogle sider, så lad os bare sige, at der er noget i retning af 65-70 siders indhold. Det er stadigvæk rasende meget indhold i en gratis e-bog. (Jeg vil ikke gå i detaljer med opbygningen af indholdet, da denne version jo er tilgængelig for alle og kan downloades gratis. Gør det og se selv, hvilke kapitler, der er med).
Bogen er en velskrevet og pædagogisk sag, som ligger tæt op af skrivestilen på Rosenstands blog. Flere af passagerne fra bogen er vist også let reviderede udgaver af nogle af hans større blogindlæg. (f.eks. den fine iskiosk-historie)
Helt generelt er light-versionen skåret sådan til, at mange berørte problemstillinger er ridset godt op og fortalt meget pædagogisk, mens en pæn andel af løsningsmodellerne er at finde i den fulde version.
Dog er visse helt centrale afsnit stort set skåret væk fra light-versionen. Søgeordsanalyse, linkanalyse og opbygning af hjemmesider mangler f.eks. stort set. Store mangler, som gør, at denne udgave ikke kan fungere som stand-alone værktøj. (Men en light-udgave af en betalt bog skal jo også mest fungere som en teaser for den fulde version).
Konklusion
Da jeg læste e-bogen, gjorde jeg med to sæt briller på:
1) Er der noget i denne version af bogen, som jeg selv kan bruge og blive klogere af?
2) Er det en bog, som man kan anbefale andre at læse, hvis de har brug for noget input og læring om SEO?
ad 1) Jeg fik ikke nogen aha-oplevelser af at læse denne udgave af bogen. Det skete dog en enkelt gang eller to, at jeg fik lidt inspiration til en lidt anderledes tilgangsvinkel.
Men jeg tror heller ikke, at jeg helt er målgruppen. Jeg har gladeligt brugt en masse tid på at læse et væld af blogs, e-bøger og fora om SEO. Jeg har testet og rodet med SEO og haft fingrene lidt nede i noget muld på det område. Bogen skal nok mere ses som en samlet ressource for folk, som ikke har lyst til at bruge så meget tid på selv at finde frem til al den information. Men mere om det i punkt 2.
Selv vil jeg ikke helt udelukke, at jeg kommer til at betale for den fulde version på et tidspunkt. Jeg mener nok at kunne svare på de fleste ting, der ligger skjult i fuld-pris kapitlerne. Men der er et par kapitler eller tre, hvor jeg ikke er helt stærk og nok vil kunne hente ekstra viden. Og desuden er jeg jo nysgerrig efter, hvordan de øvrige løsningsmodeller m.m. er formuleret.
ad 2) Ja, der er ingen tvivl om, at jeg fremover vil anbefale denne e-bog til nybegyndere eller let-øvede indenfor SEO. Programmører og hvad har vi. Alene ved at læse light-versionen vil de kunne få en fornuftig introdution til emnet.
Indtil nu har jeg peget på flere gratis engelsk-sprogede e-bøger, nogle få, danske blogs samt nogle engelsk-sprogede SEO-blogs, når jeg har skulle give mit bud på en fornuftig introduktion til SEO.
Fremover vil jeg lægge ud med at pege på denne e-bog, hvor man kan læse en mængde af den information samlet på en struktureret måde. Suppleret med nogle centrale artikler fra diverse blogs på de mest skrabede emneområder, vil den fungere rigtigt godt som en del af pensum for en absolut nybegynder. Mavefornemmelsen siger også, at den fulde version vil være aldeles dækkende for enhver begynder.
PS: Vælger jeg at købe den fulde version, skal jeg nok vende frygteligt tilbage med mit indtryk af den også.
Tak for anmeldelsen, Frank.
Ja – der “mangler” en del i Light udgaven. Men faktisk er den også kun en teaser, for mit mål er selvfølgelig at sælge mange fulde versioner. Over 300 har downloadet Light versionen siden fredag middag, og salget runder sandsynligvis 100 styk i løbet af mandagen. Det er møj godt, som det hedder på jysk.
Lad mig tilføje, at den fulde version indeholder fem lydfiler, der går i dybden med flere af emnerne.
Hej Thomas,
Når nu jeg havde brugt tiden på at læse bogen, kunne jeg da også bruge de ti minutter på at videreformidle mit indtryk.
Det lyder umiddelbart som rigtigt gode salgstal. Tillykke med det.
Lydfilerne har jeg ikke nævnt i teksten, men folk kan selv bladre light-versionen igennem og se på teaser-ikonerne, hvor der er input til ørene også.
Hej Frank
Rigtigt fin anmeldelse, den opsummerer også mit indtryk af bogen…
Jeg er såmænd gået igang med opsparingen til den fulde udgave… Han skriver faktisk ret godt ham thomas.
Han skriver i et sprog som de fleste med mere end et par hjerneceller burde kunne forstå.
Du hentyder til “centrale artikler fra diverse blogs på de mest skrabede emneområder” og så blir en seo-rookie som mig nysgerrig efter hvad det er for blogs, og hvilke artikler?
Kunne du måske lokkes til at komme med et par links?
Så har jeg noget at fordrive tiden med imens jeg venter på at få råd til Thomas udmærkede skriblerier… 🙂
Hej Janno,
Jeg har ikke lige et færdigt arkiv ved hånden, men jeg kan opremse nogle af de blogs, hvor man kan finde artikler af den kvalitet, jeg taler om:
http://www.searchengineguide.com
http://www.seomoz.org
http://www.searchenginejournal.com
(og i DK f.eks. blogs fra Thomas Rosenstand, Lars Bachmann, Anders Saugstrup og Rune Hansen på Oza.dk)
Der er mange flere, både i DK og udland, men her var et lille udvalg. På min Amino-blog skrev jeg for snart længe siden et indlæg om gratis e-bøger for SEO-begyndere. Tjek det og kommentarerne dertil. Selvom ikke al info er up-to-date mere, skulle der stadig være lidt fornuftig læsning i det.
http://www.amino.dk/blogs/frankhm/archive/2008/04/17/noget-seo-l-230-sestof-til-begyndere.aspx
Ikke helt en komplet guide. Det kan være, at jeg på et tidspunkt skal lade mig inspirere af Søren Sprogø og skrive et indlæg om “alternativer til Seo-Lex” :o)
(Sørens E-pusher-artikel, hvis du ikke kender referencen:
http://www.afdeling18.dk/blog/2008/1/12/alternativer-til-thorborgs-e-pusher.aspx )
Wov… der fik jeg vist lige min sag for 🙂
Tak for det Frank, nu ved jeg da hvad de ledige stunder i weekenden skal gå med…
Ønsker dig og dine læsere en rigtigt god weekend… og vi ses på Amino 🙂
Frank – den skal du da ikke falde i. Altså den med at øvle rundt i alternativer. Rigtige mænd skriver ikke om andres alternativer – de laver selv et alternativ! 😉
@Janno, og på et tidspunkt, når man har samlet viden nok, skal man passe på, at man ikke læser sig selv ihjel. Man skal huske at teste og rode.
@Thomas, selvom jeg har læst dit glimrende blogindlæg om at finde tid, så er det ikke lige et forfatterskab, der står øverst på dagsordenen pt. 🙂
(Altså ikke andet end stump for stump herinde på bloggen).
@Rosenstand: Årh hvad, der fik jeg den 🙂
Må hellere snart få skrevet en anmeldelse af din bog…
@Frank
Ja, det er helt rigtigt man skal teste og rode… og det har jeg så gjort…
En af mine sider lå og rodede omkring bunden af side 1, og toppen af side 2, og det har den gjort et stykke tid…
Så optimerede jeg min forside med en god tekst, god density og god information…
I løbet af 2 ugers tid kravlede den stille og roligt op og ligger nu og svinger på 5-6.pladsen… uden nye links udover signaturlinks fra debatten…
Så jeg har da lært værdien af gode tekster nu synes jeg… Og så er det ud og bygge links til den… så vi kan komme i top 3…
Det er en fed fornemmelse at kunne “tæmme” google… jeg er osse vild med SEO… 🙂
Hej Janno,
Det er en rigtig god fornemmelse, når selv nogle mindre ændringer giver gevinst. Og en endnu bedre fornemmelse, når man gennem egne erfaringer begynder at kunne lægge lidt SEO-strategi for sig selv.
Ja, erfaringen kommer jo kun med tid og øvelse… Men jeg synes da jeg er kommet langt på kort tid, og nu ser jeg frem til min første top 3 på et område med lidt konkurrence… for ikke at sige min første nr. 1
Har selvfølgelig nogle få top 3 placeringer i forvejen, men på long tails… ikke noget med stor konkurrence men alligevel rart…
Strategierne begynder at forme sig stille og roligt… Så mon ikke jeg kommer efter det med tiden? Man har vel lov til at håbe… 🙂
He, jeg blev lige gjort opmærksom på den her fordi du åbenbart har fået spambesøg og nogen lavede et link til nogle “stive piller” 🙂
Og så slog det mig hvor langt jeg er kommet på kort tid… Det er jo helt vildt som tingene er faldet på plads for mig efter at have fundet danske seo-legekammerater.
Talte lige 18 1.pladser på et af mine sites, og nogle af dem helt fine endda… Utroligt hvad man kan skabe med lidt viden og en fokuseret indsats.
Ifølge Akismets status har Surftown åbenbart blokeret for en af deres servere. Det er ikke helt optimalt – men spamindlægget er væk nu.
Og du har ganske ret i, at man kommer langt med den fokuserede indsats! Det gør virkelig en forskel. Der er jo mange, der blot kan købe en SEO-bog nu og lære det grundlæggende – men uden den tilhørende arbejdsindsats, kommer de ingen vegne.
Og tillykke med dine massive fremskridt.
Gad vide hvor mange % som har købt og læst light, som ender med at købe den fulde version. Jeg har selv købt den fulde version, som jeg mener er alle pengene værd…
Lars,
Så vidt jeg husker, gav Rosenstand faktisk på et tidspunkt noget info om sin konverteringsrate ud i offentligheden. Men om det var på Twitter, kommentarer på sin blog, på Amino, eller hvor det var, kan jeg ikke huske.
Jeg har læst både 10 og 11 og mener begge er super gode bøger.