Der er voldsomt stor forskel på konkurrencen på søgeord. Ord som sølvpapirshat eller havenisser er noget nemmere at komme til tops på end på søgeudtryk som poker og børnetøj.
Men hvordan vurderer man egentlig, hvor stor konkurrencen er på et søgeord?
Glem antal søgeresultater
Et af de mindre gode råd er at se, hvor mange resultater Google finder på søgeudtrykket.
Antallet af hjemmesider, der handler om et emne siger nemlig ikke nødvendigvis så meget om konkurrencen. Et udtryk kan sagtens være voldsomt populært, uden at nogen faktisk arbejder aktivt med det i SEO-henseende, og ord uden specielt mange søgeresultater kan være enormt konkurrenceprægede.
Selvom der ikke er rasende mange sider, der handler om “søgemaskineoptimering”, er der faktisk en del konkurrence om at ligge på toppen på det ord, bare for at tage et eksempel.
Fokusér på side 1
Da det i SEO i høj grad handler om at komme i top-10 og blive set på side 1, kan man med fordel fokusere på de sider, man skal konkurrere med for at komme på side 1. Det er stort set ligegyldigt, hvor mange sider der findes længere nede.
Skal du ses, skal du på side 1. Så ignorér du bare alle de sider, der befinder sig længere nede. Konkurrencesituationen skal vurderes på, hvor svært det er at komme til tops.
Tjek konkurrenternes SEO-fokus
Kig på siderne i top-10. Tjek dem og se, om de lader til at gå op i SEO. Hvor optimerede er hjemmesiderne? Har de brugt de rigtige udtryk i sidetitler, kan de finde ud at skrive meta descriptions, hvor mange links er der til deres sider, og hvad er kvaliteten af deres links?
Når du så har været igennem alle siderne i top-10 på et søgeresultat, har du en fornemmelse for, hvor grum konkurrencen er, og hvad der skal til for at få en chance for at blive set på det givne søgeudtryk.
Hvis konkurrencen er rigtig hård på side 1, kan du måske også tjekke side 2, så du får en fornemmelse for, om dem der banker på til side 1 også mener det alvorligt. Der er trods alt forskel på at skulle slås med 10-11 andre eller 20+ om de ti attraktive pladser.
Så kan du træffe det rigtige valg
Værsgo. Det var opskriften på en fornuftig måde at tjekke konkurrencen på et givent søgeord på. Skal du træffe et valg mellem to forskellige søgeord, kan et tjek som beskrevet ovenfor give dig et klart billede af, hvor konkurrencen er mindst,og hvor du hurtigst kan komme til tops. Eller et tjek kan vise, at du bare skal opgive drømmen om at komme til tops på et givent søgeorde indenfor en overskuelig fremtid.
Rigtig god reminder Frank. Det er et godt eksempel du kommer med med “søgemaskineoptimering” kontra et søgeord som giver mange resultater, men hvor konkurrence er lav. Eksempelvis “ny side 1” som giver mange millioner resultater, men hvor konkurrencen jo nok ikke er overvældende (bortset fra at man jo lægger sig ud med hr. Bachmann hvis man begynder på noget 🙂 ). Det var vist et dårligt eksempel, men hva’.
Og noget helt andet – Som ejg skrev på Twitter, så er det fedt med et blogindlæg her lørdag aften 🙂
Der findes SÅ mange søgeudtryk på dansk, hvor ingen overhovedet er bevidste om SEO – eller ikke kan finde ud af det, selvom der er rigtigt mange sider om emnet. Og der kan være specialiserede søgeord i brancher, hvor 4-5 virksomheder går all-in på SEO, og konkurrencen er knivskarp. (Konkrete eksempler holder jeg for mig selv – en af ulemperne ved, at jeg er blevet fuldtidsprof på området 🙂 )
Derfor blev jeg lidt træt af det der “se på antal søgeresultater”-råd og følte mig kaldet til at skrive et lille indlæg. Som overspring en lørdag aften 🙂
Hej Frank
Rigtigt godt indlæg, det kan spare en for mange timer hvis man vurderer konkurrencen rigtigt og går efter de søgeord man har en fair chance for at komme til tops på.
Jeg har dog to ting jeg gerne deler fra min personlige søgeordsvurderingsværktøjskasse… <– fint ord ikk?
SEO for firefox plugin:
Det plugin er uvurderligt, og en funktion jeg benytter meget når jeg vurderer søgeord er den automatiske pagerank visning direkte i søgeresultatet, sådan at man ikke behøver at klikke igennem for at tjekke PR.
Jeg bruger PR af top 5 siderne til hurtigt at vurdere om jeg har en fair chance for at nå derop. Hvad jeg præcist har som kriterier holder jeg dog for mig selv.
Den anden ting jeg tænker er at jeg efterhånden har lært at skal jeg dominere et marked på en meget konkurrencepræget søgning, er en god genvej, at fokusere mest af sin energi på longtails til at begynde med.
Gode placeringer på mange long tails indenfor et emne, støtter dig for dit hovedsøgeord, og giver trafik undervejs.
Men det er en mere langsigtet proces hvis jeg er oppe imod megen konkurrence.
Ganske enig Frank, guld kan købes alt for dyrt.
En lille tilføjelse er måske, at når det er låneord man kæmper om, bør en del af overvejelsen også gå på, om de enkelte søgeord nu også har dansk/skandinavisk/europæisk konkurrence. Der kan sagtens være søgeord, som fx på engelsk er meget konkurrenceprægede, men på dansk er nærmest uden konkurrence. Så selvom konkurrencen umiddelbart ser voldsom ud med internationale modspillere, er det ikke sikkert at en topplacering er umulig.
Dermed også sagt at der er stor forskel på at ranke i DK og fx USA. Eksempelvis har jeg 2 domæner, som på et par søgetermer i DK ranker 1, 2, 3 og 4. De første to pladser er fra et domæne hostet i DK, men netop det domæne ranker overhovedet ikke i USA. Det andet er et domæne hostet i USA, og det ranker typisk 1 og 2 i USA (testet i 6 stater). Så både geografi og sprog skal med i overvejelserne når konkurrencen skal vurderes.
@Janno,
Ja, man kan godt bruge PR som en grov proxy i første omgang. Det vil i hvert fald give en form for idé om konkurrencen. Den kan dog ikke stå alene, da PR ikke siger noget om, hvor målrettet en side er mod netop det søgeord, man ser på. Men til den allerførste grovsortering, er det fint. Og især hvis man skal undersøge rigtigt mange søgeord, f.eks. om man vil oprette en side i en helt ny niche, så er det en fin model.
@Klaus,
Ja, du har ganske ret. En amerikansk side kan godt se voldsomt imponerende ud på statistikken, mens den overhovedet ikke er målrettet DK og f.eks. ingen links har fra danske sider.
Det fik jeg vist ikke udtrykt i første omgang, men som du beskriver det er præcist det jeg bruger det til, det giver mig et meget bedre overblik om det umiddelbart er muligt at konkurrere.
Man kan hurtigt vurdere PR, Title, Beskrivelsens kvalitet og andre småting, uden at se siden… det sparer megen tid til de indledende undersøgelser.
Efter at have fundet et område jeg vurderer til at være til at gå til, går jeg naturligvis dybere ind i de enkelte søgeresultater for mere præcist at vurdere hvad der kræves, og om jeg mener at det er tiden værd.
Jeg vil støtte op om PR værdiens vigtighed. Er enig i, at den ikke er det eneste der tæller, men er den for høj i forhold til min egen side, så gider jeg slet ikke kigge på om den er optimeret. Så bevæger jeg mig videre til noget der er mindre svært.
Præcis, hvis top 3 er pr 4-6 kræver det som oftest en del arbejde at komme til tops, hvorimod top 3 med pr ur-2 som udgangspunkt er nemmere at slås med…
D’herrer,
Her er det nok også vigtigt at skelne mellem, om man er på jagt efter nye nicher i IM for at tjene penge på Adsense/Affiliate marketing/hvad-ved-jeg, eller om man allerede er aktiv i en branche og skal se på de relevante søgeord for den.
I sidstnævnte tilfælde skal man ikke hoppe helt så meget rundt med overblik-brillerne på. Der bliver man jo nu engang nødt til at engagere sig i den niche, som man valgt at drive forretning i. 🙂
Helt enig Frank, men jeg mener stadig ikke at det ændrer resultatet og handlingerne. Hvis du allerede fra start har besluttet dig for at du skal ranke for et bestem keyword så er det jo spild af tid at kontrollere styrken. Så skal du bare i gang med arbejdet.
Hej Mikael,
Medmindre man har en helt bunden opgave, bør man altid kontrollere konkurrencens styrke.
Jeg mener blot, at når man nu engang er aktiv havenisse-sælger, kan man lige så godt undersøge konkurrencen i dybden med det samme for at finde ud af, om det er nemmere at ranke på “grønne havenisser” frem for “røde havenisser”. At konstatere at havenissebranchen overordnet set på PR-niveau er en hård branche, bringer ikke en videre.
Hvorimod hvis man med IM-brillerne på hurtigt kan konstatere, at konkurrencen bare er for hård på havenisser, kan hurtigt beslutte sig for, at det bedre kan betale sig at satse på Mumitrolde i stedet for.
Jeg tror vi taler forbi hinanden Frank. Anyway, den kan vi bare tage på et senere tidspunkt. Konklusionen er blot at man skal få et overblik over konkurrencen.
Super godt indlæg og mange gode kommentarer. Skal have downloadet firefox seo-plugin til visning af pagerank.
Hejsa,
Hvis man ser på top 3 på søgeordet: Legetøj
Så syntes jeg ikke at nogle af siderne har særligt mange back-links med teksten Legetøj.
Men jeg vil regne med at der er stor konkurrence på Legetøj – så hvorfor mom disse 3 ligger top 3?
På forhånd tak!
Hej Benny,
Det kan der være mange årsager til. Blot for at tage to mulige forklaringer:
– At kvaliteten af links til deres side er høj
– At de andre i branchen har endnu færre links 🙂
@Frank: tak for svar