Tester du andre søgemaskiner?

Jeg faldt over et blogindlæg på Seomoz’s blog i dag. Et debatindlæg om, hvorfor Google har stor markedsandel, og hvad der skal til for at rykke på balancen mellem søgemaskinerne. Rand Fishkin, der skriver indlægget, hævder at Googles stærke position nu blandt andet skyldes, at forbrugerne har forelsket sig i Google-brandet og der skal mere end forbedrede søgeresultater hos konkurrenterne til, før forbrugerne vil overveje at skifte søgemaskine.

Det her er ikke et indlæg i den debat. Seomoz-indlægget fik mig blot til at overveje, at jeg næsten aldrig selv prøver at bruge de andre søgemaskiner. Jeg googler alting. Jeg må se, hvad jeg går glip af. Jeg vil teste de tre mest brugte søgemaskiner med bruger-øjne.

For at teste kvaliteten af resultaterne har jeg valgt nogle søgeudtryk med dansk relevans. Det kan godt være, at en anden søgemaskine kan levere bedre resultater på amerikanske søgninger, men det er jeg ligeglad med. Hvis jeg skal skifte igen, når jeg skal finde sider fra Danmark, kan det være det samme.

Min konklusion

Hvis du ikke vil kigge på de konkrete kommentarer til mine søgninger, er her konklusionen til at begynde med. Den er temmeligt klar. Google vinder. På alle tre søgninger leverer de varen, mens både Live og Yahoo har mindst et søgeresultat hver, der får mig til at løfte på øjenbrynet.

Det er simpelthen ikke godt nok, når duplicate content sniger sig med i top-10, f.eks.

Men bare de tre søgninger her er også nok til at bekræfte nogle af Googles kendetegn. Wikipedia er mægtigt populær, og der er mange blogs i toppen af resultaterne.

Jeg vil ikke begive mig ind i nærmere analyse af, hvem der rangerer hvor og hvorfor, da dette blot var en lille prøve fra brugerperspektiv. Men indtil videre er min konklusion klart, at Google fortsat leverer de bedste resultater på dansk.

(og selvom konklusionen havde været anderledes, havde jeg fortsat med at bruge Google, må jeg indrømme. Synes man som jeg, at det er sjovt at rode lidt med SEO, er man nødt til at kigge dér, hvor 90% af søgemaskinebrugerne kommer).

PS: Jeg prøvede også at indtaste de udvalgte søgeord i den tidligere meget hypede søgemaskine Cuil. Det var kun resultatet for søgemaskineoptimering, som ikke var decideret pinligt for dem. Scraper-spam sider, ingen resultater fundet og mærkelige fejlsider indekseret.

Den lille test

De valgte søgeord til min mini-test er søgemaskineoptimering, Amerlog og sætningen “hvor afvikles fodbold-vm 2010?”. Søgeudtrykkene er valgt så de repræsenterer hhv. et dansk ord med ø i og stor konkurrence, et lille dansk firma som for nylig har været omtalt på nettet og et spørgsmål bestående af en hel sætning.

Hvor afvikles fodbold-vm 2010?

For at starte bagfra, indtastede jeg mit fodboldspørgsmål hos både Google, Live og Yahoo.

Fodbold-sætningen giver det samme øverste resultat på alle tre store søgemaskiner. Den danske Wikipedia-artikel om VM2010 indtager førstepladsen over hele linien.

Hos Yahoo udgøres størstedelen af de øvrige resultater i top-10 af artikler fra netavisernes sportssektioner.

Live gør sig bemærket ved kun at finde 12 resultater, som er relevante for mit spørgsmål. Herunder resultater fra ulandsnyt, forskeren.dk og Frimærkenyt!

Google har både avisernes hjemmesider samt sportshjemmesider repræsenteret på top-10 samt en enkelt Blogger-blog.

Amerlog

En søgning på Amerlog gav firmaets egen hjemmeside som nr. et på alle tre søgemaskiner. Google har givet den sitelinks, de to andre har ikke gjort særligt væsen ud af den.

Herefter har Google 6 forskellige debat- og blogindlæg om Amerlogs problematiske tv-omtale, samt to links fra håndværkssider.

Hos Live får Amerlogs svenske hjemmeside lov til at snige sig ind mellem to amerlog.dk-links på en andenplads, før de kritiske blogindlæg indtager resultaterne og fylder resten af top-10. Endda med et duplicate content forum-indlæg på to pladser efter hinanden.

I Yahoos søgeresultater får Amerlog lov til at tage top-4 med to links til hhv. den danske og svenske hjemmeside. Herefter fire af de kritiske indlæg og to byggesider til sidst.

Søgemaskineoptimering

Her bemærkes det, at der er fuld skrue på de sponsorerede resultater hos Live og Yahoo med topreklamer hos begge søgemaskiner. Resultatmæssigt er der nogle forskelle, der stikker i øjnene.

Hos Live består top-10 udelukkende af forskellige firmaer, som beskæftiger sig med SEO. Ikke chokerende.

Hos Google holder Wikipedia og html.dk fast i positioner i top-10. Ikke så overraskende med Wikipedia, når man tænker på, hvor glade Google er for Wikipedia, og når man tænker på, hvor mange semi-amatør SEO-sider, der linker til Wikipedia efter at have læst, at det er godt for placeringerne i SERPs at linke til autoritessider indenfor sit område.

Yahoo skiller sig her mest ud. De har f.eks. et Amino-indlæg som nummer tre på søgningen og ellers ganske få af de professionelle firmaer tilfælles med Google og Live.

2 meninger om “Tester du andre søgemaskiner?”

  1. Jeg synes, at Live, Cuil og Yahoo er for kedelige. De halser efter Google. Til gengæld kigger jeg indimellem på Mahalo.com for at se, hvad nyt de er kommet op med. Den er slet ikke bedre end Google, men i det mindste har de forsøgt med et lidt andet koncept – og det er faktisk interessant nok til bestemte søgninger.

    1. Mahalo. Dem har jeg aldrig brugt tid på før. Efter at have brugt to minutter derinde, tror jeg heller ikke, at jeg bliver fast kunde hos dem.
      Tommelfinger opad for at de prøver et andet koncept, men tommelfinger nedad for dets brugbarhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *