Da jeg startede bloggen her, lovede jeg blandt andet indlæg om tests på SEO-området. Her er så den første lille stump unik SEO-test udført af mig selv.

Konklusionen er som i overskriften, at title attributes ikke virker. I hvert fald har de ingen selvstændig ranking effekt i mit lille forsøg. Det kan være for voldsomt at konkludere, at de slet ingen værdi har, men hvis de ikke i sig selv er i stand til at ranke en hjemmeside, er deres værdi formentlig så lille, at jeg ikke vil beskæftige mig med dem af SEO-mæssige årsager.

Her skal så nok lige bemærkes, at jeg ikke taler om den title, man skriver i sin header. Den title er fortsat en af de vigtigste onsite parametre i SEO. Jeg taler om title på links og billeder. Dem, man kan se, når man holder musen henover et link. Som f.eks. min lille forklaring om Seomoz på linket i forrige sætning.

Min title attribute-test

Jeg testede med en fejlstavning af et ord, hvor der kun fandtes 8 resultater på søgeordet. På målsiden i min test blev søgeordet brugt i en title attribute på et billede, mens jeg linkede til siden fra 3 andre sider med en title attribute på linket. Ellers fremgik ordet ikke på nogle sider i testen.

Tanken var, at hvis title attributes på links og billeder blev taget med i betragtning hos Google, burde denne indsats være nok til at ranke målsiden på dette absolut ikke-konkurrenceprægede søgeord.

Målsiden og links fra andre sider blev oprettet i april 2008, så det må siges, at der efterhånden er gået en passende mængde tid. Alle siderne i forsøget er også indekseret hos Google, så der er ingen ko på isen dér. Men hverken målside eller nogen af linksiderne optræder, når man søger på det fejlstavede test-ord. Det samme gælder hos Live og Yahoo.

Altså er min konklusion, at title attributes på links og billeder ikke har nogen effekt mht. søgemaskineoptimering. Man skal bruge dem, hvor det giver værdi til læseren, men ikke tænke videre over SEO-effekten af det.

Testen skal tages med det forbehold, at den kun er udført på en enkelt side for et enkelt ord. Jeg har netop startet en ny test op for at bekræfte denne, men jeg tror ærligt talt, at resultatet bliver helt det samme.

Har du kommentarer til metode eller andet, er du meget velkommen til at bidrage. Og ellers er du velkommen til at tage resultatet til dig og lade være med at spekulere på SEO-værdien af title attributes, når du optimerer din eller andres hjemmesider. :o)

Min plan er fremover at dele andre test-resultater med jer her på bloggen, som mine tests skrider fremad. Mit personlige lille bidrag til det danske SEO-miljø. Det bliver sikkert gamle nyheder for eksperterne, men for mindre garvede bliver der forhåbentlig lidt ekstra viden at bygge på.

Opdatering: Og herfra skal lyde en tak til Martin Hegelund, som rettede en terminologi-fejl, jeg havde begået hele vejen igennem teksten.