Når man er aktiv på Twitter og skriver noget klogt eller promoverer et af sine indlæg, er det en fryd, når folk retweeter ens skriverier. Men der er nogle udfordringer med at finde ud af, hvem der rent faktisk har gjort det.
Især efter Twitter indførte en ny form for retweet, hvor man “videresender” tweetet direkte uden et “RT” foran, som var gængs praksis, er det blevet sværere at følge med i retweets.
Jeg har i hvert fald konstateret, at min foretrukne Twitter-klient Tweetdeck ikke opfanger alle retweets. Ej heller opfatter web-versionen på twitter.com dem alle. Den viser retweets i Twitters nye format, hvis man klikker på selve tweetet, og de andre under “mentions” – men også her har jeg konstateret huller i nettet. Især falder nogle tweets jo igennem begge, hvis folk omskriver ens tweet på en fiks måde og linker til ens indlæg.
Så her er min lille guide til at finde dem, der retweeter dine tweets:
Tweetdeck
Jeg lægger ud med Tweetdeck, som er mit normale Twitter-værktøj. Her ser jeg, hvad den viser mig under Mentions, som jo burde være alle dem, der skriver et tweet, hvori de skriver @frankhmadsen. Men som nævnt er Tweetdeck meget langt fra at fange alle. Især har den svært ved at fange alle, der bruger det nye retweet-format. Jeg supplerer med en kolonne i Tweetdeck, hvor jeg får vist søgeresultater for mit Twitter-brugernavn. Søgekolonnen fanger jævnligt tweets, som smutter igennem i Mentions-kolonnen.
Twitter.com
Herefter kan jeg hoppe over i Twitters webinterface på twitter.com, logge ind og finde det tweet, jeg er interesseret i. ved at klikke på den lille pil til højre i tweetet, får jeg et billede af, hvem der har retweetet det. Her fanger den dog kun den nye slags retweet.
Derfor fortsætter jeg over i Twitters mentions-faneblad og ser, om der måtte være nogle gammeldags retweets dér, som Tweetdeck har overset.
bit.ly
Jeg bruger bit.ly som URL-forkorter, og den prøver også at opsamle omtaler på Twitter på den info-side, der bliver oprettet for hver eneste forkortede URL. Det gør den faktisk ret godt. Den fanger typisk en blandet landhandel af forskellige former for retweets. Og den opfanger også de få tilfælde, hvor nogen linker til ens URL uden at decideret at retweete. Bit.ly er dog heller ikke ufejlbarlig, og man kan ikke forvente, at den finder alle tilfælde, især ikke hvis andre linker ved brug af andre forkortere eller med den uforkortede adresse.
Twitter-søgning i forskellige varianter
Man kan også forsøge sig frem med en søgning på search.twitter.com på ens brugernavn eller stumper af tekst fra tweetet. Men Twitters egen søgning virker mildest talt ikke alt for fremragende, og den er heller ikke ufejlbarlig.
For sjov kan man supplere med Tweetreach, der prøver at opgøre antallet af eksponeringer af et givent tweet. Her kan man indtaste en stump unik tekst fra tweetet og se, hvem der har retweetet, og hvor mange mennesker, budskabet er nået ud til. (Tweetreach trækker vel sine data fra Twitter Search-API eller noget i den stil, så den er heller ikke ufejlbarlig, men ganske underholdende). Der findes også Topsy.com, der kalder sig selv for “Real-time search for the social web. Her har de den sjove features, at de inddeler de folk, der retweeter i “Influential”, “Highly Influential” eller bare almindelige dødelige. Så kan du se, hvor mange “vigtige” Twitter-folk, der har retweetet netop dine skriverier.
Kombinationen fanger det meste
Men kombinerer du alle ovennævnte metoder, så burde du opfange stort set alle de tilfælde af retweets, omtaler og hvad ved jeg, der kommer som følge af dit tweet. Så kan du selv finde ud af, om det er så få, at de kan takkes i et enkelt tweet, eller så mange, at du skal blive helt benovet. God fornøjelse med twitteriet – og retweet gerne omtalen af dette indlæg, så jeg får noget at holde øje med.
🙂
Herligt indlæg. Jeg bruger bevidst ikke Twitters egen Retweet – den uden RT. Netop fordi den ikke er tydelig for den man Retweeter. En rigtig træls funktion.
Jeg har altid en søgekolonne til at køre i TweetDeck. Den fanger mange ting.
Topsy er også god til at fange RT i – hvis der er et link i dit tweet vel at mærke. Men det er der jo ofte 😉
Og RT er guld værd. Så jeg går strakts ind og Retweeter.
Potter
Enig. Når jeg tjekker på mobilen, skal jeg være vågen for at se, hvem der har retweetet, og hvem der har skrevet det oprindelige tweet, når folk bruger Twitters nye form.
Tak for retweet.
(Og jo, det er klart nemmest at følge med i udbredelsen, hvis man har et link i sit skriv – ellers forsvinder et par af ovennævnte værktøjer).
Den nye form for RT er noget møg både på twitter.com og i forskellige klienter basta! Man kan f.eks. ikke krediterer mere en en kilde RT enEllerAnden: RT enHeltAnden:
Til at tjekke hvem der retweeter mig bruger jeg selv backtweets. Tjek her: http://backtweets.com/search?q=http%3A%2F%2Fdensynligemand.dk%2Fhvem-retweeter-mine-tweets%2F
Hej Frank – fedt indlæg!
Jeg fandt endnu et fedt tool til Twitter-arsenalet den anden dag: http://followerwonk.com/.
Det hjælper dig med at finde interessante twitter-profiler, der er værd at gøre til en del af dit netværk. Det er ret interessant at bruge som en del af din strategi for at få flere followers, der kan retweete dine indlæg.
– Michael
Hej Frank,
Godt indlæg- Jeg har selv bøvlet med tweetdeck, fordi den ikke viste alle mine tweets…Jeg lavede bagefter, som du også anbefaler, en søgning på @trovatten som faktisk fangede et par tweets jeg ellers ikke havde fået øje på!
Så hvis man anvender tweetdeck, så skal du have en kolonne med en søgninge efter dit eget navn – basta
@Jon, det bliver vi ikke uenige om. Og tak for reminderen om backtweets.com. Den ligger i mine bookmarks, men jeg har ikke rigtigt brugt den. Den må prøves af ved mine næste par tweets af gode links.
@Michael,
Followerwonk er nu meget godt udført med nydelige præsentationer af data. Det er en sjov funktion med at sammenligne twitter-profiler for at se, hvem de hhv. følger/bliver fulgt af.
@Frederik,
For mig har den ekstra kolonne (så vidt jeg har opdaget) medført, at jeg i det mindste ikke overser Tweets, der er rettet direkte til mig.
Tak for tippet. Jeg bruger selv Twitterific til Mac, men har ikke rigtig overblik over, hvem der re-tweeter mig. Overvejer at skifte til TweetDeck af samme årsag. Men omvendt bliver jeg måske skuffet, når jeg ser, at ingen re-tweeter mig! 🙂
Hej Frank 🙂
Interessant indlæg om Twitter. Jeg beklager, hvis jeg går en smule uden for emnet her: Du skriver, at du bruger TweetDeck. Der kan man se, hvis andre folk nævner en, i deres tweets – er der andre grunde til at bruge det program, for en gennemsnitlig Twitter-fyr uden den store followermængde? Er programmet så smart, at det er idioti ikke at bruge det? 🙂
Mvh. Halfdan
Hej Frank,
Tak for dette indlæg, jeg undrede mig over at TweetDeck ikke viste de samme “mentions” på min PC og min smartphone (Android), hvor jeg også har TweetDeck.
@Halfdan
En af fordelen, for mig, ved TweetDeck er at den samtidig kan styre mine updates på Facebook og LinkedIN, så jeg kun skal opdatere et sted.
/Brian
Dette er en af de mest fantastiske funktioner, der blev startet af twitter, og du kan tillade folk at retweet hvad du siger. Jeg vil gerne takke dig for det gode og informative indlæg, tips og tricks, som du har nævnt, er virkelig værd at påskønnelse, og jeg tror enhver, der bruger Twitter, bør se dem en gang imellem.
Brugte faktisk indtil for 60 sekunder siden altid twitter i browseren – før i tiden var det tweetdeck og det vil jeg da til at gå tilbage til.
Ikke fedt at vedkommende ikke så let kan se om hvorvidt jeg har retweetet et indlæg eller ej. Lagde faktisk også mærke til at Potter har en pingback på hans indlæg og der kommer mit retweet ikke på – nu fandt jeg forklaringen 😉
Må jeg spørge hvor mange af metoderne du selv bruger Frank?
Hej Nikolaj,
Som oftest bruger jeg dem alle, men har jeg en travl dag, får nogle gang kun lige tjekket Tweetdeck (fordi den er min standard-app til Twitter) og bit.ly.
Tak for et godt indlæg med gode råd om at bruge Twitter. Der er ingen tvivl om, at man kan få meget mere ud af Twitter ved at bruge nogle af de tilgængelige værktøjer. Der var i hvert fald noget af det, som jeg ikke selv tidligere havde set/brugt. Eksempelvis Tweetreach.