Endnu et værktøj til samlingen

Google gør meget for at befæste sin position som den førende søgemaskine og online markedsføringsværktøj. For at styrke Adwords og give brugerne så mange ideer til søgeord som muligt, stiller Google en lang række forskellige ekstra små og store værktøjer til rådighed kvit og frit. (Husk nu, at flere søgeord er lig med flere annoncevisninger, større konkurrence på ordene og flere penge til Google. Det er ikke altruisme, men bare god forretning).

De andre tools

Du kender sikkert i forvejen Googles søgeordsværktøj til Adwords. Men det står ikke alene. Det har følgeskab af Trends, Insights og hvad de andre tools ellers hedder. For en god oversigt over tools, se f.eks. Webanalytikerens “ultimative Google tool oversigt”. Her har den gode Jacob Kildebogaard opsummeret og kort beskrevet en del af værktøjerne.

Google Sets – den nye dreng i klassen

Men nu har Google tilføjet endnu et nyt værktøj til arsenalet. Det er indtil videre kun i Labs, men det er allerede nu tilgængeligt og kan levere resultater på dansk også. (I hvert fald i et vist omfang). (Opdatering: Bare fordi jeg først har opdaget Sets nu, gør det ikke til et nyt tool. Det er helt tilbage fra 2002, men har levet en obskur tilværelse i Labs)

Værktøjet hedder Google Sets. Det fungerer sådan, at man kan indtaste et par ord, og ud fra dem, sammensætter Google så et sæt søgeord, der “hænger sammen” i temaer. Sets hjælper altså med at finde tematisk inspiration til søgeord.

Eksempler

Hvis jeg skriver “rød, grøn, gul”, får jeg leveret et “sæt” tilbage, der rummer en lang række farver. (Men sjovt nok også årets måneder – og det hele på en blanding af svensk og dansk. Det er vel en labs-feature).

Google selv har nogle eksempler med navne på unge, kønne, kvindelige popstjerner, der sørme giver et sæt med endnu flere navne på den slags sangfugle.

Rent teknisk er Google Sets formentlig baseret på sammenhængen mellem folks konkrete søgninger og sammenhængen mellem ords optræden på hjemmesider. Folk, der søger på Hillary Duff og Kelly Clarkson søger også ofte på Britney Spears og Christina Aguilera, hvorfor de hænger logisk sammen i et sæt. Og sladderhjemmesider skriver ofte historier om alle d’damer, hvorfor der også her er en sammenhæng.

Som et sidste eksempel tog jeg to ord fra fodboldverdenen og indsatte “Brøndby” og “Laudrup”.

Skærmbillede fra Google Sets

Et tryk på knappen og ud på den anden side kom et sæt, der blandt andet indeholdt “Anders”, “Bjerregaard”, “Fodbold”, “Køhlert” og “Vestegnen”. Altså spottede Sets straks den fodboldmæssige kontekst i min sammensætning af de to ord.

Skærmbillede af resultat fra Google Sets

Hvad kan det bruges til?

Og så kommer vi til mange-kroner spørgsmålet. Hvad kan jeg så bruge det her til? Og kan Sets noget, jeg ikke allerede kan få i forvejen?

For at starte med det sidste, så kan man allerede i dag få hjælp til at finde sammenhænge gennem f.eks. Google Adwords-søgeordsværktøjet eller på selve Google, hvor man både kan se relaterede søgninger og bruge “Stjernevisningsværktøjet”, der giver nogle visuelle billeder af sammenhænge mellem søgeord.

Altså tilføjer Sets ikke noget helt spritnye og revolutionerende. Men kan det på sigt udvikle sig ud af labs og blive helt fungerende, så kan det måske godt komme til at indtage en plads i den første brainstorm, hvis man skal beskæftige sig med et nyt område. Altså som en slags overbliksværktøj over søgeord og sammenhænge, hvor Adwords-toolet er et detaljeværktøj.

Opdatering:

Hjulpet på vej af Morten Kaltoft på Twitter, har jeg efterfølgende konstateret, at bare fordi jeg aldrig har hørt om et tool før, behøver det ikke være nyt. Sets har åbenbart været i gang i labs siden 2002. Det betyder, at man ikke skal holde vejret i spænding, indtil det kommer ud fra labs.