I dag overlader jeg for en stund bloggen til en gæst. Dagens skribent er Henrik Bondtofte, som netop har udgivet Linkbuildingbogen, og derfor mægtigt gerne vil dele gode tips ud, så vi får lyst til at betale for at læse flere tips fra ham. Det er jo altid en god idé. Jeg siger bare tak – og overlader så ordet til Henrik:
Et af de mest udbredte linkbuilding-tips der findes på diverse SEO-blogs og websites verden rundt, er at lade sig inspirere af sine konkurrenters links. Lad mig med det samme sige, at hvis du gør dette hovedløst, ja så er det absolut et af de værste linkbuilding-råd du kan følge, overhovedet.
Alle links tæller – men nu tæller mange af dem også negativt!
Det er ikke mere end et par år siden, at dårlige links bare ikke rigtigt gav dig nogen værdi, den dag i dag er verdensbilledet et helt andet, med dårlige links kan du fuldstændigt ødelægge dit websites placeringer.
Derfor skal du også være ekstremt påpasselig med, hvad du kopierer fra dine konkurrenters linkprofil. At bruge argumenter såsom, de ranker jo i toppen af søgeresultaterne, er absolut ingen gyldig grund. Vi ser stadig talrige spammy websites rangere i Googles søgeresultater, og nogle gange ser det mere eller mindre tilfældigt ud, om et website akkurat lige har klaret sig igennem den seneste Penguin opdatering eller ej.
Det er dermed vigtigere end nogensinde før, at være linkkritisk. Prøv derfor altid at identificere om der er tale om et rigtigt redaktionelt link, inden du rækker ud.
Overvej og undersøg følgende scenarier for linkmuligheder du finder i din konkurrents linkprofil
- Linker siden til spamsider? Brug programmer som Screaming Frog SEO spider til at scanne udgående links og kig siderne der linkes til grundigt igennem.
- Er det eventuelt den konkurrent, du analyserer på’s eget website? Tjek de offentligt tilgængelige Whois-oplysninger og tjek navnet. Det kan sagtens være, at domænet er registeret i et fiktivt navn eller i en anden persons navn. Prøv at lave søgninger på din konkurrents navn og efternavnet på domæneregistranten eller sammenlign adresserne. Tjek også medarbejdernavne, på virksomhedens ansatte hvis muligt og krydstjek her. Det tager ikke lang tid, og det er spild af ressourcer at række ud til et konkurrentdrevent website.
- Du ved som udgangspunkt ikke, om de websites der linkes fra, overfører PageRank eller ankertekstværdi. Det kan være, det er bygget på et overtaget domæne, tjek eventuelt archive.org for historik på domænet.
- Tjek linkprofilen på websitet: hvordan har de selv fået deres links, er det spammy links eller naturlige? Undgå at række ud, hvis websitet er bygget på spamlinks.
- Din konkurrent kan have bygget sin linkprofil op over en lang årrække, hvis det lykkedes dig at replikere en stor procentdel af de samme på kort tid, kan det få advarselslygter til at lyse hos Google.
En smartere måde at arbejde med konkurrentanalyser på
I stedet for bare at kontakte de websites som linker til din konkurrent, så prøv at kig dybere i deres linkprofil og find frem til rigtige artikler de har skrevet, som har høstet naturlige links. Lad dig inspirere og lav noget der er endnu bedre og tip så de websiteejere, der i forvejen linker til den dårligere version, som din konkurrent jo har lavet. Du kan også vælge at præsentere samme type indhold på en bedre eller mere interaktiv måde, det kunne eks. være igennem et videoklip, screencast eller noget helt tredje. Med lidt held, vælger webmasteren at fjerne din konkurrents link og indsætte dit, eller blot indsætte et ekstra link til dit indhold.
Derudover kan du bruge konkurrentlinkanalyser til at danne dig et overblik over hvilke parametre dine konkurrenter, der ligger højere end dig, har skruet på. Vær meget opmærksom på antallet af nofollow links, linking root domains, unikke c-klasse links, tweets, likes og +1ere. Chancen for at det er deres mix, der er bedre end dit, og ikke de enkelte links er stor!
God artikel, tak for det!
En super måde at finde backlinks fra konkurrenter eller andre sider som har fået værdifulde link er at bruge værktæjet Majestic SEO – https://www.majesticseo.com/ – det koster godt nok et årligt abonnement, men det er bestemt alle pengene værd IMO.
God artikel som får en til at tænke sig en ekstra gang om.
Jeg har dog et spørgsmål som har lidt relation til dette.
Hvis vi nu tager Amino.dk: Hver gang jeg skriver en i en tråd modtager jeg link til min hjemmeside fra min signatur. Hvordan ser google på det? Er det godt er det dårligt. For hvis det er jeg sletter min signatur, så mister jeg omkring 1600 links.
Fin kort, men beskrivende artikel.
Kan vist kun sige at linkbuilding har ændret sig noget, og mange af de “nemme” måde at få links på er i dag et No-go med mindre man vil risikerer straf for det.
Tak for endnu en fin artikel.
Findes der noget bevis for, at de “dårlige links” ligefrem kan skade? Tidligere talte man jo meget om, at de (altså links) enten ikke havde nogen værdi eller også havde de det i et eller andet omfang.
Hmm jeg har lavet det trick med og kopier en konkurrents linkprofil og det resulterede i jeg mistede masser af placeringer.
Derfor kan jeg godt skrive under på, at det skal man ikke gøre på nogen som helst måde.
Det eneste jeg kan sige er og lave din egen linkprofil og skaf nogle af de links som din konkurrent ikke kan skaffe.
Mvh.
Frank Eskelund
Jeg er heller ikke fan af at nappe de samme links som mine konkurrenter – jeg vil hellere skaffe bedre links end mine konkurrenter… 🙂
@ Frank – Lyder som en bitter erfaring du har gjort dig der, hvor mange links taler vi om at du kopierede/efterlignede?
@ Artiklen – Fed artikel men kontrollerer folk virkelig alle de ting inden de skriver en kommentar på en blog eller en hurtig artikel på et artikel site, det lyder meget omstændigt. Jeg vil gerne indrømme at jeg undersøger nogle af tingene, men det er meget afhængigt af hvordan siden umiddelbart virker på mig, er den seriøs eller virker den useriøs.
Tak for god artikel, Jeg holder mig også væk fra mine konkurrenters links, for det første fordi jeg gerne vil have mine egne erfaringer og ikke bare kopiere dem. Hvad siger i til linkkataloger, jeg har hørt at man skal holde sig langt fra dem. Så har endnu ikke brugt nogen.
Hvad for et link-tool er det bedste at benytte?
Jeg overvejer at betale for at bruge en af de mange muligheder. Har kigget lidt på opensiteexplorer fra MOZ, men ved ikke om det er det bedste? 🙂
Ja det er jo det, man skal ikke kopiere alt for meget, både fordi man kan komme galt afsted med det, men også fordi man så hele tiden går i konkurrentens fodspor, hvilket typisk betyder at man altid vil være bagefter.
Så ja man skal uden tvivl prøve at skabe noget der er bedre og større, og så skal man helst ikke stoppe med det 🙂
Kasper Lund: jeg bruger linkresearchtools.com’s værktøjer til at finde frem til data både hos konkurrenter og en selv. Der er mange muligheder, men det er heller ikke billigt 🙂
Super fed artikel 🙂
Jeg er helt enig i de synspunkter Henrik har. Der er virkelig mange brancher stadig hvor google giver top pladser til sider der har ret nogle meget useriøse link profiler. Hvis man falder over et rigtig godt link, er det selvfølgelig altid godt at få det, hvis man er overbevist om at det er et sundt link..
archive.org kendte jeg ikke. Det er faktisk et super fedt værktøj, som er meget sjovt at sidde og nørde lidt med.
Thumbs up for en god artikel. Kom gerne med flere af den slags 🙂
En rigtig fin artikel (som jeg desværre først har taget mig sammen til at læse nu) med nogle gode pointer.
Jeg tror især at det Henrik mener med mådehold er ret vigtigt – det er meget lokkende at lave 500 links på en uge hvis man kan det, men hvor naturligt er det? Også det med at være kritisk er ret vigtigt – det kan godt være at konkurrenternes spam-links giver værdi lige nu, men det er dig der griner ved næste google-opdatering 🙂
Et tip hvis man er gået lidt død i hele det her konkurrentanalyse (f.eks. hvis alle ens konkurrenter bruger splogs og spam) er helt at skifte branche og analysere noget andet. Du kan selvfølgelig ikke kopiere linksne direkte, men du kan sikkert få en masse inspiration til hvordan man også kan gribe det an, simpelthen få nogle nye vinkler på outreach – og hvis du f.eks. sælger børnetøj kan du sikkert få meget inspiration af at lave en konkurrentanalyse på børnelegetøj eller modetøj i stedet 🙂
Hej Den synlige mand
Virkelig et fedt indlæg, har ellers ofte hørt det modsatte “Kopir dine konkurrenter”, hvilket man også kan, hvis det bare ser naturligt ud?
Har hørt om det c klasse før, men er der noget bevis for det virker?
I dag handler seo ikke om antallet af links, men kvaliteten af links. Jeg synes at man ser flere og flere hjemmesider med et lavt antal indgående links, som klarer sig rigtig godt i konkurrenceprægede søgninger.
Glimrende indlæg!
Det er noget sent jeg kommer på banen, men jeg har ikke desto mindre et spørgsmål.
Er der noget der tyder på at det er skadeligt at have mange af de samme links som konkurrenterne? Jeg tænker man er i samme branche og det sender et udmærket signal at have mange af de samme links (+ flere og bedre selvfølgelig) givet at det er de gode af slagsen 🙂
Jens, det kommer vel 100% an på hvilke links det er. Hvis det er gode kvalitets links, så er de værd at kopiere – er det spam, så er det om at holde nalderne væk.
Skal de gode links kopieres, så er strategien med at lave bedre indhold end konkurrenten og tippe dem der linker til konkurrenten ikke dum.
Hvordan ser det så ud i dag med hensyn til antallet af indgående links, er det efter de strammede regler så nødvendigt med færre links for og ligge højt?
Tak for de gode tips. Jeg tror også det er vigtigt at lave godt indhold, så man kan få nogen naturlige links – Det er vel klart de bedste.
Har forsøgt før i tiden, selv at lave links til min side, men er nu gået over til at købe link pakker eftersom at det tog for meget tid.
Købte f.eks. en pakke på http://seo-pakker.dk/link-pakker/
Er det bedre at købe links således, end at kopiere konkurrenternes?
Hvad er jeres erfaring med det?
Tak for de gode tips! Sidder netop og arbejder med det i øjeblikket. Anvender i øjeblikket MOZ. Vil du mene, at det er det bedste værktøj eller er der andre, der er bedre at anvende?
Det er jo ikke til at blive klog på når alle siger noget forskelligt – men hvad jeg dog kan tyde, så lyder det som om at linkbuilding i dag er blevet et yderst besværlig opgave, men det burde vel også betyde at de links man så får lavet – burde have det mere værdi?
Jeg er netop begyndt at bruge webmaster tools, men synes alene den del er besværlig at tyde.
Men tak for de gode råd, de er da værd at tage med i arbejdet videre (y)
Tak for de gode råd!
Tak for god artikel. Jeg bruger MajesticSEO og det finder alle links til min konkurrenter!
Tak for de gode råd. Man må sige at det er nye tider inden for linkbuilding når man skal optimerer hjemmesider til Google.
Som webdesigner er der mange aspekter man skal sætte sig ind i, og denne artikel omkring linkbuilding og hvordan man også skal passe på, er helt sikkert en stor hjælp.
Jeg er personligt begyndt at bruge Screaming Frog SEO Spider, og det virker lidt advanceret, men bliver forhåbentlig bedre med tiden. 🙂
Tak for de gode råd, der er grund til at se sig for… Men forstår bare ikke hvorfor Google straffer links for samme kilder, man af vores links kommer netop fra Bilbasen.dk som alle vores konkurrenter også har rigtig mange links fra?
Er det her stadig aktuelt eller er der nogle nye ting man skal kigge p
Findes der noget bevis for, at de “dårlige links” ligefrem kan skade? Tidligere talte man jo meget om, at de (altså links) enten ikke havde nogen værdi eller også havde de det i et eller andet omfang.
Jeg kan se min konkurrent til min side har 119.000 indgående links fra 1 domæne – Ordet “Vind” og så står han sammen med 20 andre i bunden af hjemmesiden. Det ser derfor voldsomt ud når man undersøger hans backlinks.
Lige dén vil jeg ikke kopiere, heller ikke mange af de andre – men jeg gør i stedet det at jeg tager og finder en side – f.eks. en ekspert som Henrik-bondtofte.dk – Og tjekker linkprofilen.. Han må da gøre noget rigtigt, siden han kan ligge nr. 1 på linkbuilding.
Via den fandt jeg den her fine side.. Det er virkelig effektivt det dér ahrefs tool hvis man giver sig tid til det 😉
Tusind tak for en god artikel. Jeg har faktisk i længe gået og spekuleret på om det var klogt at gøre.
Super artikel. Vil lige høre om der er nogen der kender en godt baclink checker værktøj som ikke koster en bondegård.
Det giver rigtig god mening. Vil klart prøve at være mere påpasselig og vurdere om det er relevant for os. Bruger selv ahrefs til at tjekke op på konkurrenterne. 🙂
Nu kan jeg se at denne artikel er ved at have nogen år på bagen. Er det stadig aktuelt eller har det ikke så meget at sige mere.. Hvad vægtes egentlig højest her i 2017 gode links eller social signals?
Hej Frank
Jeg har ligesom Jakob et spørgsmål omkring det stadigvæk er højaktuelt nu her? Håber at du kan hjælpe med et svar
Gennemarbejdet artikel, Henrik. Super fede tips du kommer med!
Flere i tråden spørger til, hvilke værktøjer man kan bruge. Jeg anbefaler personligt selv Ahrefs, der er et rigtig super værktøj til linkbuilding og søgeordsanalyser.
Derudover er det vigtigt at have fokus på content. Godt content i god kvalitet. Det kommer man langt med!
Mvh Nanna
man kan vel bruge 5 gode links fra hver konkurrent ?