Jeg har tidligere skrevet indlæg her på bloggen om kommentarspam. Denne gang er det dog ikke egne erfaringer, jeg skriver ud fra. Det her er et eksempel på kreative spammere på den internationale SEO-scene.
Nogen har åbenbart tænkt sig om og bemærket, at visse SEO-folk er superaktive på et væld af blogs, både som gæsteskribenter og i kommentarsporene. En af de meget aktive i branchen på den front hedder Ann Smarty.
Med det store popularitet, som Gravatars har fået, har en spammer så fundet på at koble Ann Smartys gravatarbillede til sin mail og bruge det, når han/hun kommenterer på dofollow-blogs i SEO-genren. Den uopmærksomme webmaster vil så være mere tilbøjelig til at godkende kommentaren, når man kan se på billedet, at det jo er Ann, der kommenterer. Og så kan spammeren snige nogle keywords ind i sit kommentarnavn og være glad.
Smart og højst uetisk fidus, som Ann selv skriver mere om her. Fænomenet er så vidt vides ikke kommet til DK endnu. Jeg har i hvert fald ikke stødt på mærkelige kommentarer og spammy navnelinks fra falske deMibber eller Rosenstander endnu.
Hej Frank
Som du ved, har Danmark sine egne kommentarspammere, men de er ikke smartere, end at de kommenterer under “forkert navn” men med egen gravatar 😉
Jeg ville godt nok blive pissed, hvis nogen kommenterer med mit navn som afsender – og helt parat til at forfølge det med alle til rådighed stående midler.
Jamen, jeg overvejede da også et kort øjeblik, om jeg skulle lade være med at skrive indlægget her – vil nødig inspirere nogen til slette handlinger. Men blev enig med mig selv om, det her alligevel var for lavt til danske standarder – og at der i DK er så få SEO-blogs, at det ville være umuligt at slippe uset afsted med tricket og gevinsten dermed vil være ikke-eksisterende.
Hej Frank
Jeg forstår simpelhen ikke at folk kan få sig selv til at gøre sådan noget.
Men de bliver straffet på længere sigt, når folk opdager det! Så hverken tror eller stoler folk ikke på dem mere.
Ha én god dag!
Vh. Jette
Alle muligheder for kreativ SEO vil blive udnyttet – så lad os bare håbe at der er nogle webmastere der lige kigger en ekstra gang på deres kommentarer inden de siger godkend.
Det er egentlig morsomt du lige tager dette emne op, da jeg selv er blevet noget så irriteret over dem. For jeg har slette rigtig mange af disse smarte opportunister i Zooka’ levetid. Af selv samme grund har f.eks. Zooka blog kun åben for kommentarer i en kort periode nu.
Frank, intet er for lavt til Danmark. Vi hæver os vist ikke specielt over resten af verden når det kommer til scams og snyd.
At man så næppe kan slippe afsted med det i SEO kredse, det har du nok ret i. Men lur mig om ikke nogen nok skal forsøge på noget sligt på et tidspunkt.
Men ellers er jeg enig… det er da for lavt at forsøge sig med den slags for at få sine spam kommentarer igennem.
Tak for kommentarerne folkens.
@Jan, Jeg lider ikke under nogen illusion om, at danskere ikke er mere hellige end folk i almindelighed. Og at der blandt danske SEO-folk også er småspammere og deslige er der ingen tvivl om. Men den moralske standard bliver nogle gange endnu lavere i outsourcinglande.
I det ovennævnte tilfælde var det et amerikansk SEO-firma, der havde outsourcet linkbuilding til en philipiner. Og her er forresten linket til omtalen på selve den blog, hvor det ovennævnte fandt sted:
http://blumenthals.com/blog/2010/01/05/avatar-impersonators-ann-smarty/
Hvorfor vil man udgive sig for at være en anden? Man må da have et dårligt ry i forvejen, og ikke have noget konstruktivt at sige.
Det fede ved internettet er jo også netop at man nemt er anonym, så hvorfor i det hele taget udgive sig at være en anden, hvorfor ikke bare lave en fiktiv karakter 😀
Det har du for så vidt ret i, Daniel. Men i det her tilfælde var det et forsøg på at snige noget spammy ankertekst igennem, som de aldrig havde fået igennem på normal vis.
Men husk nu også fra mit gamle indlæg:
http://densynligemand.dk/skjul-dig-selv-paranoides-guide-til-nettet/
At man efterlader ikke så få spor, når man bevæger sig på nettet. Også selvom man har opfundet en fiktiv karakter. Joop.
Tjah, det er vel på sin vis meget smart. Hvis der sad en derude og havde sin egen lille designblog og så at selveste Frank Hellerup Madsen læste med og endda kommenterede. Så kunne han da godt være lidt mere tilbøjelig til at lade den gå med en kommentar som: “Interessant artikel. Frank”… 🙂
Mvh.
Andreas
“selveste Frank Hellerup Madsen”. 🙂
Hvis jeg læste med på en blog om design, ville min mest konstruktive kommentar nok netop være “Interessant artikel” 🙂
Lidt of topic, men er det ikke kun et spørgsmål om tid, før Google mm nedprioritere værdien af evt kommentarlinks?
For der skyder jo så mange blog op, hvor formålet blot er linkjuice…
Men synes det er okay du udgiver dette indlæg, så os mere “almindelige” mennesker kan være på forkant med det.