Med let forsinkelse i forhold til google.com, er Google Suggest nu også blevet udrullet til Danmark. Når man på google.dk begynder at skrive et ord, kommer Google nu med forslag til, hvad det er, jeg vil søge efter. Resultaterne er efter sigende baseret på faktiske søgninger, selvom der i hvert fald med de danske søgninger er en smule rust i maskineriet til at begynde med.
En indtastning af “søgemaskineoptimering”, gav i første omgang forslagene “søgemaskineoptimering København” eller “søgemaskineoptimering seo”. Sidstnævnte er nu efter lidt tid forsvundet, så der kun kommer Københavner-version frem som ekstra forslag, når man har tastet hele ordet søgemaskineoptimering.
Hvad betyder Google Suggest så for SEO og online markedsføring? Jeg har endnu ikke læst nogle analyser af effekten fra .com-versionen, men et oplagt bud er, at der i et vist omfang vil ske flere søgninger på de udtryk, som optræder på listen. I SEO-henseende vil det betyde, at det fremover vil være oplagt at skele lidt til Google Suggest-forslagene, når man vælger nøgleord til sin optimering.
Jeg vil give dit bud. Det vil øge incitamentet til at optimere til semi-long tail fraser.